stinger82 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Heisann.. Har en stasjonær pc og en bærbar, begge har trådløst nett, som i og for seg funker fint. MEN, problemet kommer når jeg bruker den bærbare og skal skrive ut dokumenter på printeren som står på den stasjonære. Jeg må da hele tiden inn å sjekke hvilken intern ip (192.168.x.xxx) den stajonære har fått tildelt. Kan sette inn max intern ip'er som routern skal dele ut, men skal ip telefonen også ha en ip da, slik at jeg må sette routeren dele ut 3 adresser? Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Om jeg forstår deg riktig ønsker du å sette opp noen maskiner med fast ip og noen med DHCP. Det du da må gjøre er å sette fast ip adressene opp utenfor den serien routeren din deler ut. Hvilken serie den deler ut finner du ut i web grensesnittet. Lenke til kommentar
rah Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Du kan jo få routeren din til å dele ut samme ip addresse hver gang til den stasjonære pc'en basert på nettverkskortets MAC addresse. Det bør være mulgiheter for dette i routeren. Hvis du imidlertid har satt opp en arbeidsgruppe og deler skriveren i gruppen skal du ikke behøve å bry deg om ip addresser. RAH Endret 14. mars 2006 av rah Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Tja, alt etter hvilke funksjoner routeren din har kan du vurdere følgende. 1. Sett fast IP på den stasjonære (funker uavhengig av router) 2. Legg inn MAC-adressa til den stasjonære i routeren og be den gi denne en fast IP. Sikkert flere lure ting som funker også. Noen som har andre forslag? Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Som to andre her nevner så er det en mulighet å sette fast ip basert på mac adressen i routeren. Dette er nok den beste løsningen, men krever at routeren din støtter dette, noe mange routere for hjemmebruk ikke gjør. Selv kjører jeg fast ip på alle enheter i nettet mitt basert på mac adresse i DHCP serveren min som kjører på linux. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Forstår ikke helt problemet ditt. Hvorfor må du sjekke IPen på den stationere for å skrive ut? Du bare deler skriveren over nettverket så bilr det som om den er tilkoblet den bærbare... Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Forstår ikke helt problemet ditt.Hvorfor må du sjekke IPen på den stationere for å skrive ut? Du bare deler skriveren over nettverket så bilr det som om den er tilkoblet den bærbare... 5754436[/snapback] Nei, det var ikke så lett :/ Lenke til kommentar
Konge Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) Så lenge men opererer i samme "ARBEIDSGRUPPE" og har skrudd på fil/skriverdeling skal man da ikke ha noen problemer som er kommet frem i denne tråden . Hvilket OS er det snakk om her ? ED: For du har søkt inn skriveren korrekt på den maskinen som ikke har skriveren tilkoblet eller ? Endret 15. mars 2006 av Konge Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) Fant ut av det.. Fra tidligere hadde jeg hatt passord på gjeste kontoen under datamaskinbehandling.. Så for at skriveren skulle fungere måtte jeg logge meg inn på den andre pc'n først.. Endret 15. mars 2006 av stinger82 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå