ohy Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Hei skal sette sammen en pc, erdet noen vits å bruke dual cpu(f.eks. AMD Athlon XP1800 eller MP1800)Hvilken ram bør jeg bruke. Er et sånt oppsett overklokkings venlig, har tenkt på vannkjøling. Lenke til kommentar
khosethl Skrevet 8. desember 2001 Del Skrevet 8. desember 2001 hepp, har tyan tiger MP nå med 1700+ på, har kikket litt på det nye asus kortet som kommer for dual samme chipsett men der kan du visstnok overklokke, med et koolance kabinett fra OIK eller MP for DUAL AMD må jo dette bli mange timer gøy. Men spøk til side, du trenger vel egentlig ikke å overklokke når du har 2Xamd cpu, ingen dødelige kan ha bruk for no' særlig mer en MP1800+ f.eks. Lenke til kommentar
Caveman Skrevet 8. desember 2001 Del Skrevet 8. desember 2001 ved bruk av to prosessorer blir bare ytelser bedre i de programmene/spill som har støtte for det. det er ikke mange. ytelsen er faktist dårligere på mange spill med to en med en prosessor. jeg ville heller brukt pengene på et rått en prosessor system med Athlon XP. Lenke til kommentar
khosethl Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 Jepp, du har nok rett i det, bruker min stort sett til video og photoshop... Merker ikke no' særlig forskjell andre steder. Men det er unektelig ganske stilig, hvis du har DUAL CPU i et kabinett med vindu, og "Dye-lite" i vannet. ser jo voldsomt tøft ut... :smile: (litt moro må en ha) Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 > ved bruk av to prosessorer blir bare ytelser bedre i de > programmene/spill som har støtte for det. det er ikke mange. > ytelsen er faktist dårligere på mange spill med to en med en > prosessor. jeg ville heller brukt pengene på et rått en > prosessor system med Athlon XP. Nei. Ytelsen blir ikke dårligere i vanlige applikasjoner med to prosessorer, og man merker uansett en viss ytelsesbedring. Jeg er ikke sikker på hvordan diverse Win-systemer gjør dette, men i Linux, og sikkert også Windows, er det nesten bare positivt å sette inn en ekstra prosessor. Det eneste som er kjipt med det er kompleksiteten i kjernen og drivere. Du kan tenke deg en maskin der en prosessor er dedikert til Photoshop. Den andre skedulerer inn OS pluss andre prosesser. Dette vil si at nå kjører Photoshop uavbrutt(nesten) og uforstyrret på en prosessor. Det slår en singel-løsning. Er det noen spill som blir dårligere er de kodet feil. Leste noe om UT en gang. Der var det en feil med SMP-systemer, men det løste de. Q3 har faktisk mulighet for å kjøre på to, eller flere prosessorer. De som ønsker å kjøpre SMP-maskiner; Gjør det. Det er gøy. "Twice the number of processors, twice the fun!" Lenke til kommentar
Caveman Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 Quote: On 2001-12-09 15:54, TiaZzz skrev:Nei.Ytelsen blir ikke dårligere i vanlige applikasjoner med to prosessorer, og man merker uansett en viss ytelsesbedring. Jo. ikke på alt. men på mange spill. det er fordi nesten ingen spiller er skrevet for 2 cpuer. jeg har prøvd dette i praksis. det gjelder nesten bare spill. du vil ikke merke de store forskjellen, men det blir dårligere på noen spill. Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 > ikke på alt. men på mange spill. det er fordi nesten ingen > spiller er skrevet for 2 cpuer. jeg har prøvd dette i > praksis. det gjelder nesten bare spill. du vil ikke merke de > store forskjellen, men det blir dårligere på noen spill. Hvorfor? Jeg bruker ikke Windows, men jeg nekter å tro at NT/2000/XP har noen problemer med dette. 95/98/ME vil slite, ettersom de ikke greier å bruker mer enn en prosessor. Blir spill treigere, så er det en feil i enten OS'et, driverne eller spillet. Jeg tror heller at du har et lite konfigurasjonsproblem. Generelt vil regelen være at du får en _mye_ kjappere maskin. I et spill vil mye av regnekraft gå på utregning av flater ol. Med dagens 3D-chipset vil mye av dette bli gjort i skjermkortet. CPU'en/'ene vil da brukes til å regne ut resten av algoritmene. Ser du på eksemplet mitt med Photoshop vil du se at en CPU kan nesten dedikeres til denne applikasjonen (hvis det kun er en prosess). Hvorfor skal det da gå treigere? Finner du et logisk svar på dette er jeg veldig interresert i å høre hva det er. Lenke til kommentar
Caveman Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 siden spillene bare er skrevet for en cpu, og hovedkortene som støtter to cpuer er bygget opp på en litt annet måte, klarer ikke spillene å utnyte cpuen skiklig. det er en "kolisjon" mellom spillet og chipsettet. men det er ikke alle spill, spill som quake3 har støtte for to cpuer (tror jeg), de vil kjøre raskere. Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 > siden spillene bare er skrevet for en cpu, og hovedkortene > som støtter to cpuer er bygget opp på en litt annet måte, > klarer ikke spillene å utnyte cpuen skiklig. det er en > "kolisjon" mellom spillet og chipsettet. men det er ikke alle > spill, spill som quake3 har støtte for to cpuer (tror jeg), > de vil kjøre raskere. Med dette mener du at enkelt prosesser går treigere på et dual-system. Et spill skrevet som en enkelt prosess vil da gå treigere. Det er ikke sant. Hovedkort som er laget for flere CPU'er er laget annerledes, ja, men ikke på bekostning av enkelt prosesser. Jeg vet ikke hva du mener med "kolisjon" mellom spillet og chipsettet, men jeg har ikke hørt om noe slikt. Men finner du noe fornuftig info om dette vil jeg fortsatt se det. Det eneste jeg kan tenke meg er problemer med skjermkortdrivere, men i alle fall NVIDIA's drivere(i Linux i alle fall) støtter SMP-systemer uten problemer. Det har vært problemer. Hovedproblemer med SMP-systemer er hvor data er i systemet. Ligger det i minnet er det greit, men finnes data i en CPU's cache må denne hentes. Det er skrevet laaaange avhandlinger om akkurat dette, men dagens x86 er ikke så værst. Dvs. AMD's løsning er bedre enn Intel's PentiumIII. Sikkert fordi Athlon er bygger på tidligere Alpha EV67(tror det var den). Mulig P4 er bedre. Er ikke sikker. Men hvis du har lest dette et sted kunne jeg godt tenke meg å få en link av deg, så jeg kan forstå problemet. Jeg ser ingen grunn til problemer rent teoretisk. Lenke til kommentar
Caveman Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 en prosessor hovedkortene er en del raskere enn to dual kortene. så det blir en del raskere med en XP1800+ enn f.eks to MP1800+ i spill. men i applikasjoner skrevet for to prosessorer vil de to MP'ene vinne. MP prosessorer er dyrere, hovedkortene er dyrere. så vist du bruker PC-en til normale ting, jeg er personlig si at det er å kaste pengene ut viduet å kjøpe dual. men men,det er nå bare min mening :razz: Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 Dette viser hva diverse systemer er gode for: http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc....tml?i=1483&p=17 Som du ser er en del av applikasjoene ikke optimisert for SMP-løsninger, men de bli i alle fall ikke forbigått av systemer med enkelt prosessorer. NB: Testen er litt gammel. Skal se om jeg finner noen bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå