Gå til innhold

Viftene mine blinker!

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk denne i dag, den skal kunne styre 7 vifter men av de 7 viftene jeg har koplet inn på den så er det bare 4 som kan justeres, hvis jeg ikke har dem på full styrke så blinker/flasher dem konstant. Får ikke viftene nok strøm? den er jo beregnet for 7 stk. :hmm:

BTW: Noen som vet hvorfor den nye katoden min bare lyser på halve røret?

Takk for alle svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok en switching mode-regulator (også kalt PWM, Pulse Width Modulator/pulsbredderegulator). Det man gjør er at man kjører f.eks 12V i et millisekund, pauser i 3 millisekunder med 0V, 12V i et millisekund, osv. istedet for å gi en konstant spenning på f.eks 7V. Dersom du har dioder i viften vil disse også påvirkes av dette, men på en helt annen måte enn det viften gjør. Viften vil ha fart fra før, og vil bremses sakte ned intill den får en ny puls. Dette gjør at viften vil gå saktere enn normalt, akkurat som om den ble levert en konstantspenning på f.eks 7V. Dersom det da står en diode på vil den slokne helt hver gang den mister spenningen, ettersom den bare gir lys når den får spenning.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bytte :) Du må bare finne ledningene som går til selve LED-en på viften og kutte disse. Sørg også for at stumpene ikke kortslutter! LED-ene pleier å være parallellkoblet, men sjekk for sikkerhets skyld før skaden skjer.

Uansett, så er det alltid penere uten enn med lys :p

Lenke til kommentar

De fleste vifter fungerer bedre med PWM enn med vanlig flat spenning. Grunnen er at de er beregnet for 12V, ikke f.eks 6V. Istedet for å levere 6V flat spenning får den 12V, men den får det bare halvparten av tiden.

Som du opplever, noen vifter tåler ikke dette, og løsningne på dette kan være en kondensator. Setter man en liten kondensator på utgangen vil den pulserende spenningen bli til en flat spenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...