Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Problemer ved oppstart av oppgradert/ny PC

Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Hei, jeg har nettopp kjøpt nytt hovedkort, harddisk, minne, skjermkort, strømforsyning og prosessor.

Det eneste jeg tok vare på av gamle deler var to DVD-brennere, floppyen og kabinettet. Jeg tok også vare på den gamle harddisken (en eller annen 3 år gammel IDE-disk på 80 GB) som jeg gjerne ville kjøre som slave.

Nå er jeg ferdig med å sette sammen PC-en og ville gjerne starte den, noe som tilsynelatende gikk greit, helt til jeg kom så langt at jeg skulle velge om jeg skulle boote windows eller linux (dual boota på den gamle pc-en). Da restartet PC-en der man forventer å se WINDOWS logoen med loadinga under. Jeg prøvde å starte i safe-mode, men det samme skjedde. Videre testa jeg å starte linux, og det gikk, men jeg fikk ikke noe grafisk brukergrensesnitt, kun kommandolinje.

Videre prøvde jeg å fjerne den gamle IDE-disken, men nå kom det bare "DISK BOOT FAILURE! INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER". Jeg testet også å boote fra en windows-cd, men det nyttet tydligvis heller ikke, og den samme beskjeden kom opp. :hmm:

Noen som her noen idéer til hva som kan være galt? Alle forslag vil bli tatt i mot med takknemlighet :thumbup:

Endret av Slettet-qtXdRFbtay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Jeg kommer ikke så langt, jeg vil kjøre SATA-en som master, men får bare den nevnte feilmeldingen, selv om jeg prøver å boote fra WINXP CD-en for å formatere disken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Jeg har gjennomført BIOS innstillingene, men det gjør ikke at jeg kommer noe lenger, jeg legger nå ved et bilde som er der det stopper opp. Og dette er før jeg får mulighet til å innstallere windows, siden det samme kommer dersom jeg prøver å boote fra CD.

Lenke til kommentar

Er det ikke det som er problemet da? Du må jo legge inn Drivern for S-ATA disken da. Disken blir funnet i BIOS? hvis ja, ser jeg ikke helt problemet jeg altså. Bare å sette i disketten det, og legge inn S-ATA driveren så tenker jeg at ting ordner seg jeg.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Er det ikke det som er problemet da? Du må jo legge inn Drivern for S-ATA disken da. Disken blir funnet i BIOS? hvis ja, ser jeg ikke helt problemet jeg altså. Bare å sette i disketten det, og legge inn S-ATA driveren så tenker jeg at ting ordner seg jeg.

Lykke til.

5754228

Det hovedkortet trenger ikke driver til sata...

Edit: Slettet-qtXdRFbtay det er ikke lagt ved noe bilde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Det er den samme som jeg skrev i første post, men der kan man se sammenhengen. Bare prøv igjen (litt ustabil server) men funker for meg nå.

Lenke til kommentar

Fjerne alle hardisker og boote fra CD rom. Du må starte fra et sted, og det er at man kan boote fra win CD. Da skal installasjon gå så langt at den sier at her er igen harddisk. Og hvis du har en riktig CD og Bios er stilt riktig så skal det starte.

Klarer du ikke å boote fra CD så du må nok laste ned oppstartsdisker fra MS, og boote fra diskrom. Prøve deg fram.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Jeg testa uten noen HDer tilkoblet, men det samme kommer, bare at den ikke finner SATA-disken da. Kan det være at jeg må resete CMOSen? Hvordan gjør man i såfall dette? Er forresten ikke 100% sikker på at SATA er slått på i BIOSEN, men finner ingen steder der det står at den er Disabled. Men det virker jo som om PCen ikke regner SATA-disken som en fullverdig HD elelr noe siden det kommer samme feilmelding som når det ikke er noen HD i PC-en.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qtXdRFbtay
Prøv sata kabelen i en annen port på hovedkortet..

5754484[/snapback]

Kan jo prøve, men den står i port 1, slik det står i manualen.

Lenke til kommentar
Jeg testa uten noen HDer tilkoblet, men det samme kommer, bare at den ikke finner SATA-disken da. Kan det være at jeg må resete CMOSen? Hvordan gjør man i såfall dette? Er forresten ikke 100% sikker på at SATA er slått på i BIOSEN, men finner ingen steder der det står at den er Disabled. Men det virker jo som om PCen ikke regner SATA-disken som en fullverdig HD elelr noe siden det kommer samme feilmelding som når det ikke er noen HD i PC-en.

5754599[/snapback]

Ta det sakte nå. Betyr at win CD har bootet,at den har gåt gjennom fase nr1, hvor det kontrollere systemet og laster filer i minnet og kommer til hvor du må taste ENTER for installasjon men selfølgelig får du beskjed at det er ingen disken her?

Er det slik?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...