Gå til innhold

fikk en for mye. two4one

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Bestilte for en tid siden en vare fra en butikk i USA. Fikk varen og den fungerer glimrende.. Men. I dag fikk jeg beskjed på postkontoret om at jeg har fått pakke fra USA.. Gjett hva.. Joda. samme som jeg allerede har mottatt. Har altså betalt for et produkt og fått to. Hvilke rettigheter har jeg? Må jeg sende den tilbake? Kan jeg beholde?

Det moralsk riktige er selvsagt å returnere.. Men hvilke rettigheter har jeg?

thanks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du i det hele tatt vurderer å beholde en vare du ikke har betalt for er ganske lavmålt. Her har butikken åpenbart gjort en feil og du bør opplyse om det å returnere varen. Alle kan og gjør feil.

Dette er min mening, og hva jeg ville gjort. Du står selvfølgelig fritt til å prøve å snylte den til deg om du vil...

Lenke til kommentar

Du trenger ikke sende tilbake en vare som du ikke har bestilt, selv om det er det moralske riktige. Men det er vel heller ikke riktig at du skal måtte betale porto for en vare du ikke har bestilt? Behold varen.

I henhold til norsk lov trenger du ikke returnere varer du ikke har bestilt

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

RRhoads: Skulle svært gjerne sett din kilde i lovverket på akkurat det her :). For det har vært diskutert mange ganger - og vi har kommet fram til at det er ulovlig å beholde varer man ikke har bestilt dersom butikken har sendt deg de pga en feil.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar :)

Da jeg allerede har varslet butikken kan jeg nok ikke beholde varen. Men selvsagt vil jeg ikke betale frakt tilbake til USA. Det vil koste ca 250 kroner. Men får jeg dekt mine utlegg på frakt sender jeg selvsagt varen tilbake.

Det er vel noe som kalles "negativt (postordre)salg" eller noe? Dette faller vel inn under den kategorien. Men lovene er vel annerledes i USA på dette, selv om jeg som mottaker er norsk?

Lenke til kommentar
RRhoads: Skulle svært gjerne sett din kilde i lovverket på akkurat det her :). For det har vært diskutert mange ganger - og vi har kommet fram til at det er ulovlig å beholde varer man ikke har bestilt dersom butikken har sendt deg de pga en feil.

5754086[/snapback]

Husker det var på TV2 hjelper deg. Det var et spørsmål mellom to sendinger og da var det rette svaret at du ikke trengte å sende inn varer du ikke hadde bestilt!

EDIT: Fant en LINK :)

Rettslig sett er det forbudt å sende varer som ikke er bestilt og du er ikke forpliktet til å betale, jf markedsføringsloven § 2 a.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Kilde "forbrukerportalen"

Ingen forpliktelser

Har man ikke bestilt noe, plikter man selvsagt ikke å betale for den tilsendte varen. Har noen sendt deg en pakke uten at du har bedt om det, vil ikke det kunne påføre deg noen forpliktelser. Det kan likevel være lurt å sende en beskjed til fakturaadressen og meddele at du ikke vil ha pakken eller betale for den, og at avsenderen må komme og hente pakken innen en rimelig frist, fordi du ellers ikke vil påta deg å ta vare på den lenger.

I tilfelle tvist vil det være opp til selger å bevise at det er inngått en avtale med deg som kan danne grunnlag for et rettslig krav mot deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...