Gå til innhold

SQL server, forumet er vel bygga på PHP og SQL?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bare lurer, men PHP er vel bare en måte og fremvise eller poste innlegg her på forumet. Så går det an å lage et program med GUI som laster fra SQL serveren som PHP scriptet laster fra?

Med alle funsjonene som du har i nettleseren?

Tenker f.eks VB.NET 2005 med SQL?

Svein. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, er med på den.

Har den del erfaring fra Visual Basic fra før så velger nok det språket (ny på C++), også forsovidt ny på SQL men er vel en grei måte å sette seg inn i SQL server på.

Men trenger jeg ikke noe mer enn domene for å kunne koble meg til?

Ikke noe mer enn det?

:dontgetit:

Svein. :)

Endret av chills
Lenke til kommentar

Såvidt eg kan skjønne så spør du om du kan lage eit program som kobler seg opp direkte mot vår SQL-tjener (som er MySQL, såvidt eg veit). Det hadde vore teknisk mulig, om det ikkje hadde vært for at databaseserveren for forumet bare aksepterer oppkoblinger fra en viss mengde hoster, og eg tviler på at vi kjem til å tillate noko anna.

Men om spørsmålet var om du kan gjere det på ditt eige forum, så er jo svaret ja, siden du då kan åpne databaseserveren for å svare på eksterne requests. :)

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å lage en klient som laster ned websider, tolker siden, chopper den opp i masse små deler og lager et GUI basert på dette. Altså at du ber den laste f. eks www.diskusjon.no og tegne opp forumet på "din" måte i ditt program. Eller så kan du kanskje bruke RSS-feedet..?

Lenke til kommentar

Har egent lurt litt på hvorfor det ikke finnes forum software for PC.

F.eks. at Diskusjon.no laget et eget vanlig windows program for lesing/posting i forumet.

På den måten blir KUN SQL-serveren belastet, og forumet kan presenteres på en langt mer spektakulær måte, med langt flere funksjoner enn det som er mulig via web...

Finnes det noen spesiell grunn til at jeg aldri har sett noe slikt?

Lenke til kommentar
Har egent lurt litt på hvorfor det ikke finnes forum software for PC.

5761443[/snapback]

Det er vel mange mer eller mindre gode grunner til det. Blant annet:

1. "Tykke klienter" krever nedlasting og installasjon, og det viser seg å være en effektiv sperre for mange mennesker. Det betyr færre brukere av forumet.

2. Tykke klienter er platformavhengige, og dermed må det skrives versjoner for Windows, for Mac, Linux med mere. Forumsoftware må også vedlikeholdes. Det er kostbart, og jeg kans skjønne at diskusjon.no ikke har lyst til å bruke ressurser på et "spektakulært" grensesnitt.

3. En tykk klient flytter mye av ansvaret for at ting virker overpå utvikleren, mens det med tynne klienter ivaretas av Microsoft og andre nettleserprodusenter.

4. En tykk klient som snakker direkte mot databasen utgjør en opplagt sikkerhetsrisiko. Man kunne dog ha en serverapplikasjon som mellomledd.

5. Tykke klienter er opplagte mål for adware, trojanere, virus, phishing-rutiner med mere.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Men igjen, syntes dere kunne laget en Web Service basert på SOAP. Dette vil gjør det utrolig enkelt å designe et program for diverse platformer.

Skrive et C lib som kan compiles til iallefall linux og windows.

Så skrive programmet med denne .dll

Er bare så utrolig lite effektivt å laste ned HTML sider og filtrer ut info.

Siden dere ikke tillater SQL tilkoblinger så kanskje webservice?

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å prøve å lage et slikt program, skal lage en post i programmerings delen og se om jeg får med noen andre på laget :)

Men denne webservicen må jo "snakke" med SQL serveren så er det noe dere villet laget selv? Eller godtar dere å gjøre en service noen andre har skrevet?

RSS feeden hvor finner jeg info om den?

Vet ikke helt om det er noe interesse for et slikt program.

Vil jo kanskje gjøre forumet litt mer interaktivt, viss vi også ligger inn støtte for chat f.eks (P2P). Eller kanskje webservice kan støtte det og.

Er så mange muligheter når du først begynner :)

Lenke til kommentar
1. "Tykke klienter" krever nedlasting og installasjon, og det viser seg å være en effektiv sperre for mange mennesker. Det betyr færre brukere av forumet.

Nei, for det er jo ingen problem å ha en webversjon kjørende parallelt tilkoblet samme database.

2. Tykke klienter er platformavhengige, og dermed må det skrives versjoner for Windows, for Mac, Linux med mere. Forumsoftware må også vedlikeholdes. Det er kostbart, og jeg kans skjønne at diskusjon.no ikke har lyst til å bruke ressurser på et "spektakulært" grensesnitt.

ca 95% bruker windows, så det er ikke et SÅÅ voldsomt behov for å utvikle for andre OS dersom de likevel har tilgang til webversjonen.

3. En tykk klient flytter mye av ansvaret for at ting virker overpå utvikleren, mens det med tynne klienter ivaretas av Microsoft og andre nettleserprodusenter.

Litt usikker på hva du mente her?

4. En tykk klient som snakker direkte mot databasen utgjør en opplagt sikkerhetsrisiko. Man kunne dog ha en serverapplikasjon som mellomledd.

Direktekobling er selvsagt farlig, men i form av webservices som nevnt skal ikke det være farlig.

5. Tykke klienter er opplagte mål for adware, trojanere, virus, phishing-rutiner med mere.

Du mener virus/adware som er spesielt skrevet for å utnytte programmet? Er ikke det litt lite sannsynlig at et virus skrives spesifikt for å ta kontroll over f.eks hardware.no's eget program?

Det jeg egentlig tenkte var at f.eks. Invision Power Board også utviklet "standalone" programvare for sitt diskusjonsforum, som kunne brukes som et supplement til det vanlige web-forumet.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Et par spørsmål man kanskje kan stille seg er:

1) Hvilken funksjonalitet ønsker man å tilby som ikke er mulig under den gjeldende løsningen, og hvorfor?

2) hw.no har sikkert greit med utgifter for å drifte forumet, og en del (kanskje 100% for alt jeg vet) av inntektene for å dekke dette kommer fra reklamebannerene som vises. Vil dette også være med i klienten?

3) Er dette noe forumbrukerene kommer til å benytte seg av ?

Lenke til kommentar

Nei, for det er jo ingen problem å ha en webversjon kjørende parallelt tilkoblet samme database.

Det er sant, men siden 99% av brukerne antagelig vil foretrekke webversjonen er incitamentet til å lage en tykk klient i tillegg liten. Om du og andre vil lage en er en helt annen sak. :thumbup:

Litt usikker på hva du mente her?

Jeg skriver både tykke og tynne appliksjoner (og RIA) for folk. I en tynn applikasjon er det netteleseren som håndterer all kommuniksjon mellom klient og webserver og sikkerheten i denne. Det betyr at om brukeren kan åpne websiden er jeg langt på vei i mål med den delen av systemet, og kan konsentrere meg om "business logic". Skriver jeg en tykk applikasjon direkte mot databasen må jeg passe på database-klienter og ODBC settings og hvem vet hva, og brukeren vil ringe meg når ting ikke virker. (Ok, det gjør de i alle fall, men...)

Direktekobling er selvsagt farlig, men i form av webservices som nevnt skal ikke det være farlig.

Det er sant, og jeg tenkte på web services når jeg snakket om en serverapplikasjon. Og det løser selvsagt mye av problemet over.

Du mener virus/adware som er spesielt skrevet for å utnytte programmet? Er ikke det litt lite sannsynlig at et virus skrives spesifikt for å ta kontroll over f.eks hardware.no's eget program?

Jo, men hvis Invision skriver det så er sjansen større. Og det behøver strengt tatt ikke skrives spesifikt for det, det er nok at det utgir seg for å være en oppdatering eller noe...

Det jeg egentlig tenkte var at f.eks. Invision Power Board også utviklet "standalone" programvare for sitt diskusjonsforum, som kunne brukes som et supplement til det vanlige web-forumet.

5764955[/snapback]

Du kan jo spørre dem. :thumbup:

Geir :)

Lenke til kommentar

Selv føler jeg at forslagene man poster på de offisielle IPB -forumene ikke blir lest av utviklerne, er liksom så mange forslag der. Selv har jeg foreslått to ting for dem, men enda har jeg ikke fått noen tilbakemelding fra utviklerne, noe jeg veldig gjerne kunne ønske.

Ellers synes jeg det for så vidt var en god ide jeg, å prøve å utvikle et slikt program. Du kan nok dessverre ikke få tilbud fra hw.no om å få tilgang til forumet og teste og slikt og få se på kodesnutter og slikt, men du kunne jo alltids skaffe ditt eget IPB -forum som du kan se på om det er nødvendig. Livsstidslisens koster jo ikke mer enn 1200 kroner, noe som jeg selv synes er ganske rimelig (ellers så kan du vel ta og bare kjøpe for 1 år, men det koster 400-500 kroner og blir jo mye mer sammenlignet med livstidslisen.

TSP :)

Lenke til kommentar
Et par spørsmål man kanskje kan stille seg er:

1) Hvilken funksjonalitet ønsker man å tilby som ikke er mulig under den gjeldende løsningen, og hvorfor?

2) hw.no har sikkert greit med utgifter for å drifte forumet, og en del (kanskje 100% for alt jeg vet) av inntektene for å dekke dette kommer fra reklamebannerene som vises. Vil dette også være med i klienten?

3) Er dette noe forumbrukerene kommer til å benytte seg av ?

5765076[/snapback]

1) Eksempler er jo:

- Vanvittig mye raskere lasting av innlegg etc. siden dette gjøres av klienten - det er kun sql kommunikasjonen som lager forsinkelser. Mengde data som overføres er jo ekstremt liten også, siden det ikke er html/bilde-ikoner - kun ren tekst.

- Muligheter for flottere og bedre layout

- Muligheter for "oppdateringer i sanntid" - dvs, du kan f.eks. få en "msn-style" beskjed nede i hjørnet at noen har svart på innlegget ditt, og forumlister etc kan oppdateres automatisk (kan potensielt bli slitsomt for sql-serveren).

- Ved posting er det full mulighet for SKIKKELIG formatering/WYSIWYG i MS Word stil.

2) Er selvsagt like mulig å legge inn reklame her som i webversjonen.

3) Jeg hadde i alle fall ;)

Skjønner jo at det er totalt urealistisk at diskusjon.no skal lage noe slikt og det var jo egentlig ikke det jeg tenkte heller.

Jeg lurte egentlig generelt på hvorfor det ikke er noen av de store forum-utviklerne som har laget det? De bruker jo stadig mer og mer avanserte javascript funksjoner, som ikke fungerer i alle nettlesere - i et skikkelig program hadde slike funksjoner vært ultra-enkle å legge til, og samtidig fungert 100% hos alle.

Noen som er med på å finne opp dette? :p Phpbb er vel gratis og lov å videre-distribuere - hva med å lage en klient som baserer seg på phpbb databasen? :w00t:

Nå er ikke jeg en ekspert på programmering - men tror jeg skal klare å lage et program med de aller mest basic funksjonene ;)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
- Vanvittig mye raskere lasting av innlegg etc. siden dette gjøres av klienten - det er kun sql kommunikasjonen som lager forsinkelser. Mengde data som overføres er jo ekstremt liten også, siden det ikke er html/bilde-ikoner - kun ren tekst.

- Muligheter for flottere og bedre layout

- Muligheter for "oppdateringer i sanntid" - dvs, du kan f.eks. få en "msn-style" beskjed nede i hjørnet at noen har svart på innlegget ditt, og forumlister etc kan oppdateres automatisk (kan potensielt bli slitsomt for sql-serveren).

- Ved posting er det full mulighet for SKIKKELIG formatering/WYSIWYG i MS Word stil.

5765434[/snapback]

Om du har sett på en webservice (som det ble nevnt tidligere i tråden), så er ikke den XML'en som overføres direkte lettvekt. Plenty overhead der i gården. Og bildeikoner (som har vært lastet før, f.eks smileyer når man skriver innlegg) blir cachet av browseren, så de overføres ikke for hver request. Stylesheetet er også cachet, så det trengs heller ikke overføres. Så det man gjenstår med som skal overføres er sidedata (tekst i innlegg etc.) og binærdata (bilder i vedlegg etc). Disse må jo overføres uansett om det er browserbasert eller en tykk klient.

Editering av innlegg og slikt kan jeg gå med på at man har flere muligheter ved på en tykk klient.

Hovedfordelen ved å ha det sentralisert er jo at en endring trengs kun å utføres èn plass - på serveren. Har en haug med brukere installert en klient lokalt, så må jo alle oppdateres ved en endring, og kompatibilitet mellom forskjellige versjoner blir en issue.

Lenke til kommentar

Ingen dum idé dette, men såfremt en ikke får direkte tilgang til SQL-serveren, kan det nok by på en del arbeid.

Jeg hadde faktisk en tilsvarende idé selv en gang i tiden, dog fikk jeg kun gjennomført en brøkdel av forarbeidet før jeg innså det ville bli altfor meget arbeid, især når en like gjerne kan benytte vevutgaven. Å analysere HTML-/XML-utdata er vel den mest realistiske fremgangsmåten, men noe særlig effektivt vil det neppe være.

For øvrig, jeg er sikker på å ha sett et sådant program på EliteVBs nettsider, men det ser visst ut til at siden er tatt ned for godt. Programmet het noe sånt som EVB Forum Client.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...