Gå til innhold

kondensator til pc

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en carputer som slår seg av pga. spenningsfall når jeg starter motoren.

pc`n trekker 4,5A ved 13 volt.

jeg skjønner meg ikke helt på farad enda, men jeg håper det kommer med tiden.

men hvor stor kondensator må jeg ha for å drive pc`n i 5 sek?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok ikke du trenger å bruke en så stor kondensator. Dette er snakk om å drive PCen fra kun kondensatoren i 4,5 sekunder, noe som absolutt ikke skal være nødvendig.

Alternativt er det bare å sette inn et ekstra batteri.

Lenke til kommentar

22mF/0,022F med andre ord/betegnelser. En liiten forskjell.

Det er ikke sikkert at det skal mye til for å hindre den restarten. Jeg tviler på at du må opp i over 1F.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
22mF/0,022F med andre ord/betegnelser. En liiten forskjell.

Det er ikke sikkert at det skal mye til for å hindre den restarten. Jeg tviler på at du må opp i over 1F.

5753905[/snapback]

Enig med jonepet, det er ikke sikkert det nødvendig med 1,7 farad. Jeg har to konkrete forslag:

1. Jeg ville også slengt på en diode slik at du ikke får reversert spenningen. Dette kan også være grunnen til en omstart som følge av spenningfall eller strømmangel.

2. Du kan parallellkoble flere av de 22mF kondensatorene for å doble kapasitansen.

Høres ut som du har et spennende prosjekt du har på gang ;)

Endret av johankj
Lenke til kommentar
Bare vær klar over at dioden KAN gjøre ting værre, ettersom den vil ta 0,6V av spenningen. Har du 13V inn får PCen bare 12,4V

5754087[/snapback]

Skal huske dette.

ser ut til at jeg lander på et 7Ah ekstrabatteri.

Lenke til kommentar

slik jeg ser det er diode et must, ellers er det ikke noe poeng med kondensatoren da starteren vil lade den ut... at du får et spenningsfall er ikke til å ungå, men har ikke PSUene til slike carputere innspenning i et ganske bredt område da?

Grunnen til at spenningen blir for lav er jo at de trekkes mye strøm når starteren går og den interne motstanden i batteriet gjør at spenningen over batteriet faller. Når den faller vil du at spenningen over kondensatoren til carputeren skal forbli høy nok, og da trenger du en diode, ellers tapper starteren kondensatorene veldig raskt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...