Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows XP låser seg ved oppstart etter innlogging

Anbefalte innlegg

Leste igjennom denne linken og skal prøve å formulere dette problemet som best jeg kan:

Jeg har en vanlig stasjonær PC med windows xp.

Problemet mitt: Pc'en starter helt normalt, den er litt treg å komme seg inn i xp. Kan logge meg inn der, så tar det unormalt lang tid, men så når jeg kommer inn til skrivebordet låser det seg etter 5-15sek (rekker kansje å logge meg på msn eller noe sånn). Kan røre på musa, men ingenting annet fungerer. Kan ikke trykke ctrl+alt+del eller noe sånn heller

Har starta opp xp i sikkermodus og da funka alt fint. Kjørte gjennom alt av virusprogrammer, spywareprogrammer, osv men fant ikke noe mer enn til vanlig. Ingen virus iallefall

Prøvde meg også på sånn systemgjenoppretting, tok det som var lagret fra søndagen. Når jeg starta PCen da, var det samme ståa, det tok bittelitt lenger tid før PCen frøys, men that's it.

Problemet oppstod etter at pcen hadde stått på natt til idag (har aldri hatt problemer på med å ha pcen lenge på før, har hatt den på en måned i strekk fra før av uten problemer). Jeg kom å skulle ta min "frokostsurfing", men når jeg skrudde på skjermen hadde pcen låst seg. Tenkte ikke noe særlig over det og bare trykte på resetknappen. Da begynte problemet nevnt i forrige avsnitt.

Vet ikke helt hva det kan komme av. Eneste uten om det vanlige jeg gjorde igår var å skifte tp kabel (til en lengre en) og legge til en videokabel mellom TVen og PCen (en sånn med tre plugger, gul, rød og hvit). Ellers bestod pcdagen av wowing, surfing og at jeg brente en CD.

Er usikker på om jeg har alle de nyeste driverne til maskinvaren min, men kan virkelig det ha noe med problemet mitt å gjøre?

Windows laster automatisk ned alle oppdateringene som kommer, så tror ikke det skal være et problem.

Har ikke hatt noen problemer med maskinvaren min, så er ganske sikker på at alt fungerer som det skal.

Er ikke så superflink på data, så vær så snill å ikke flame meg hvis det finnes en skikkelig lett løsning på dette. Sitter forresten på min andre pc som jeg har satt opp rett atme hovedpcen med problemet, så kan kjapt teste eventuelle løsninger :)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei skal få gjort det.

Har fått ordnet en midlertidig løsning på problemet. Jeg leste meg igjennom "hjelp og støtte delen" og fant noe om oppstartsproblemer. Jeg gikk igjennom de forskjellige tingene man kunne prøve der og kom fram til en ting som funka. Jeg skulle kjøre "msconfig" og deaktivere alle systemtjenestene. Etter dette kjøre en elimineringsprosess der jeg testa ut alle de forskjellige tjeneste for å se om problemet oppstod igjen. Etter en stund fant jeg tjensten som var årsaken til problemet. Den het "windows managment instrumentation". Har ikke peiling på hva dette er for noe, men skal finne ut av det.

PCen virker helt fint nå, så man kan jo egentlig si at problemet er løst. Vil bare finne ut litt mere om denne tjenesten. Hvis jeg ikke gjør det ser jeg for meg at jeg tar backup og legger inn windows på nytt bare for å være på den sikre siden.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...