Gå til innhold

Nødvendig med solblender til 350D kit-linse?


Anbefalte innlegg

Hello!

 

Vurderer og kjøpe en solblender til 350D's EF-S 18-55mm, men lurer på om det egentlig bare er waste..? Synes jeg leste ett eller annet sted at den kun var effektiv på 18mm og ikke en gang da funka så bra (er dette generelt for zoom-linser, eller kun denne linsa?).

 

Den tømmer vel ikke akkurat lommeboka så kanskje den er verd pengene som beskyttelse, om ikke annet?

 

Noen som har erfaringer med dette?

Endret av funkanaut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Solblender er undervurdert. Den hindrer uønskede lyskilder utenfor 'synsfeltet' til objektivet i å skape reflekser i bildet.

Og ikke minst hindrer den støtskader på framste linseelement.

 

Professionelle fotografer bruker alltid digre solblendere i form av en uttrekkbar belg på kamera både i studio og ute.

Lenke til kommentar

EW-60C stikker bare 18mm ut fra fronten av objektivet, så som solblender kan den ikke sammenlignes med de blomsterformede utgavene for objektiver med intern fokus. Ofte kan man likegodt bruke hånden for å skygge for solen. (Jeg ble overrasket hvor mye dette kunne hjelpe i enkelte tilfeller).

Selv betalte jeg kr 150 via eBay for denne, men erstattet hele objektivet med et EF 24-85 like etterpå.

Solblendere er kjekke for å beskytte objektivet mot skader, selv mistet jeg et objektiv ned på stein uten andre skader enn riper på solblenderen, og en stor solblender hindrer fingre og greiner å komme inn på linsen.

Lenke til kommentar

Solblender er somsagt undervurdert. Nikon er flinke og levere med solblender til objektivene sine, canon gjør ikke. Bare nevner det.

 

Poenget med den er å ta vekk refleksoner i bildet, såkalte lens flares. Disse kommer i hovedsak når det kommer motlys forfra eller rett fra siden. Om det ikke komer en "flare", kan gjerne hele bildet bli lysere eller få feil i kontrasten.

 

Jeg mistet solblenderen min, men jeg savner den...

Lenke til kommentar

Yup. Helt enig med at solblender er must, men jeg var ikke helt sikker på om det egentlig bare var bortkasta penger til akkurat denne linsa. Fohåpentligvis så forsvinner denne linsa snart uansett. Må bare fylle på lommeboka litt først. :)

 

Men solblederen koster jo som flere nevner ikke all verden, så det kan vel ikke akkurat skade.

 

Takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Solblender er somsagt undervurdert. Nikon er flinke og levere med solblender til objektivene sine, canon gjør ikke. Bare nevner det.

 

Poenget med den er å ta vekk refleksoner i bildet, såkalte lens flares. Disse kommer i hovedsak når det kommer motlys forfra eller rett fra siden. Om det ikke komer en "flare", kan gjerne hele bildet bli lysere eller få feil i kontrasten.

 

Jeg mistet solblenderen min, men jeg savner den...

5757332[/snapback]

 

Nåja, ved kjøp av objektiver i Canon´s L-serie er solblenderen med. Bare for å ha nevnt det..

Lenke til kommentar
Nåja, ved kjøp av objektiver i Canon´s L-serie er solblenderen med. Bare for å ha nevnt det..

:thumbup: Sparetips: kjøp L objektiver så sparer du utlegg til solblender.

Bare for å ha nevnt det. ;)

Eller kjoep Nikon :p Eventuelt Sigma, der dette ogsaa foelger med.

Bare for aa ha nevnt deT.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...