Gå til innhold

Hva er PowerPc prossesor?

Anbefalte innlegg

Hey

Har ikke snøring på hva dette er, har lyst til å lære mer om dette.

Noen som har linker til gode forklarings sider? Eller noen her som har bry til å skrive et lite innlegg? :)

Trodde egentlig Appel var gått ut på dato for lenge siden! hehe

Takker. Ps. JA jeg søker på Google :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Power PC (PPC) er en prosessor laget av Motorola som brukes i de fleste mac maskiner. Nå begynner Apple å bruke Intel fremfor Motorola's PPC, men hvorfor vet jeg ikke...  Ble vel gjerne litt utdatert  :)

5754457[/snapback]

Jeg trodde det var IBM som utviklet Power Processorene, har jeg misfostått noe?

Endret av dassen
Lenke til kommentar
Power PC (PPC) er en prosessor laget av Motorola som brukes i de fleste mac maskiner.

5754457[/snapback]

Feil!

PowerPC prosessorene lages av IBM. Du finner dem også igjen i blandt annet IBM sine AIX servere.

Grunnen til at Apple nå etter mange år bryter samarbeidet med IBM er visstnok at Apple og IBM har vært uenige om videreutviklingen av prosessoren, spesielt med tanke på mobile prosessorer som IBM ikke har puttet så mye ressurser i som Apple ønsket.

Eksempel på dette kan du se ved at G5 prosessoren har eksistert lenge, men IBM har fortsatt ikke klart å få G5 til å kjøre på bærbare, der er det fortsatt G4 som eneste alternativ.

Forresten, Apple dumpet Motorola 680X0 prosessorene rundt 1995 til fordel for IBM's PowerPC prosessorer.

Lenke til kommentar
IBM was  ready to fight the risk of having a competitor to be in the position to use Bull sales channels to attack the European medium scale market, where IBM was struggling trying to dominate with AS/400 and RS-6000. IBM identified some weaknesses in its Austin engineering operations and considered that the reinforcement of it through a joint venture with Bull could help IBM position. And IBM started to court Bull. The IBM push became stronger after the announcement of the PowerPC deal with Apple and Motorola, while Bull had never envisioned teaming with Apple on the personal computer area.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...