Gå til innhold

Kutting av hull til vifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg brukte engang en hullbor for fliser. De kommer i flere størrelser bla. er 81 mm vanlig. Borrene er ikke beregnet for metall, men det gikk greit.

 

Biltema har et sett til 398,. som ser bra ut (art. nummer 16-506) med bor på 83 mm, men du finner sikkert rimeligere alternativ. Hadde nok satset på borrer et par hakk over Nille/Spareland nivå.

 

Ellers så er stikksag et alternativ

 

Lykke til

 

[ Denne Melding var redigert av: TheMatrix på 2002-09-23 17:56 ]

Lenke til kommentar

Hvis jeg går å kjøper Dremel istedefor, så får jeg sikkert mer for pengene. Men nå mangler jeg penger så jeg får ikke gjord noe av det jeg vil. Finnes det noen guider på internett om hvordan man skal bruke Dremmel? Har dessverre ingen ting å kutte på hjemme så da må jeg enkelt å greit gå løs på kompisen min sitt kabinett =) hehe....nei da.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 18:20, skrev Dings:

Husk at du ikke skal ha et 80mm hull da.. Da vil du ikke ka noe å skru viften fast i. Det holder med et rundt hull der du kan se viftebladene (helt ut mot den plastrammen). Rammen trengs jo ikke å synes..


Mvh.

Dings



 

Hvor har du hørt dette henne da??

Vifte-størrelsen måles etter der viftebladene rotere, altså 80mm!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 18:20, skrev Dings:

Husk at du ikke skal ha et 80mm hull da.. Da vil du ikke ka noe å skru viften fast i. Det holder med et rundt hull der du kan se viftebladene (helt ut mot den plastrammen). Rammen trengs jo ikke å synes..


Mvh.

Dings



 

Eh...

har du et Ø 80mm hull har du masse å skru fast viften i. Du skrur jo i hjørnene på plastikken, og de er langt utenfor sirkelen i midten.

 

-Rolf-

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 14:35, skrev Tukun:

Også en ting, hva skal jeg tegne opp med. Blyant synes jo ikke på kabinettet. Tusj blir stykt. Hva er best å bruke og hvordan fjærne det etter på?



 

Legg på papirtape over hele området du skal skjære ut. (Pluss en 6-7cm) Så tegner du oppå der, borrer et hull, som er stort nok til å få sag-bladet (om du bruker stikksag)nedi. Og begynn å sag. Så borrer du de fire feste-hullene.

 

Det fine med tapen, er at den beskytter platen, mot riping, når du sager.

Lenke til kommentar

Fins no som borrer hull i sentrum av der stor hullet blir og som har en tannkrans sagblad sak rundt seg, men det er mest for treverk,

 

Jeg har også sett noe om har en borr og en arm ut fra borren med en spiss skjæretupp som du kan justere inn og ut på armen, men denne tror jeg blir vinglete og holde på med...

 

Foreslår at du heller tar deg en tur på ei hardware sjappe og ser, de har alltids gode tips og sånnt forr tynnplate tools

 

Hagle med en liten slug eller 10 er jo greit hvis du ikke er livredd for pyse kassa di.

 

Good luck

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-04 05:38, skrev IceXCool:

Fins no som borrer hull i sentrum av der stor hullet blir og som har en tannkrans sagblad sak rundt seg, men det er mest for treverk,


 

Det er dette som er en hullsag! Du får kjøpt dem til fliser, treverk, metallplater osv..

 

Quote:


Jeg har også sett noe om har en borr og en arm ut fra borren med en spiss skjæretupp som du kan justere inn og ut på armen, men denne tror jeg blir vinglete og holde på med...


 

Det blir masete. Du får alt for stor stigning og for få tenner på den bratte stigningen, så hvis du bruker en sånn er du dømt til å mislykkes. Sånne blir mest brukt til treverk.

 

Quote:


Hagle med en liten slug eller 10 er jo greit hvis du ikke er livredd for pyse kassa di.


:lol:

 

Red: Skrivefeil

 

[ Denne Melding var redigert av: RockeRolf på 2002-10-04 08:30 ]

Lenke til kommentar

Vel, jeg er rørlegger og bruker hullfres og det meste annet verktøy for både tre og metall. Bruk heller en stikksag med metallblad. kjør den langsomt, og du vil få et perfekt resultat. Med hullfres nytter det ikke med billige freser fra Biltema eller Clas ohlson. brukte hullfres på det forrige kabinettet mitt, og det var et skikkelig Sandberg fres. Likevel ble det ikke så pent som når jeg brukte stikksag på mitt nye kabinett. Husk å tape langs kanten uansett hvilket verktøy du bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...