Catod Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Bruker windows XP og skal formatere harddisken. Har prøvd den gode gamle måten ved å bruke en oppstardisket(winME) og gå i dos. Men problemet er at når jeg skriver c: kommer innholdet som er på stasjon d: i windows fram. Og når jeg skriver d: så kommer innholdet i stasjon e: fram. Bruker filsystemet ntfs i windows. Noen forslag til hvordan jeg kan formatere hardisken? Lenke til kommentar
unwill Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Win XP støtter vel ikke dos, og dos støtter ikke ntfs. Har du prøvd å bare formatere fra XP da ? Lenke til kommentar
Catod Skrevet 6. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2001 Hvordan da? Lenke til kommentar
unwill Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 My computer. Velg disk C Høyre museknapp Format... Lenke til kommentar
gixer Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Hmmm... Ække helt sikker på Win Xp, jeg hadde det i et par dager men ble kvitt det. Bra OS og greier, men det blir litt for mye fancy drit for meg. Hvis jeg tenker hardt tror jeg at jeg startet å installere win2000 med cd`en og derfra kan man formatere c: Du kan sikkert også bruke Win XP cd`en til det samme:) Lenke til kommentar
Partikkel Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Quote: On 2001-12-06 11:26, gixer skrev:Hmmm... Ække helt sikker på Win Xp, jeg hadde det i et par dager men ble kvitt det. Bra OS og greier, men det blir litt for mye fancy drit for meg. Hvis jeg tenker hardt tror jeg at jeg startet å installere win2000 med cd`en og derfra kan man formatere c:Du kan sikkert også bruke Win XP cd`en til det samme:) Hva med å fjerne all "fancy drit"? Med noen museklikk så kan du få Win XP til å se ut som Win2000. Lenke til kommentar
Catod Skrevet 6. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2001 Det går ikke ann å formatere fra windows i alle fall, det skal være sikkert. Prøvde å sette inn winXP plata, men fant ikke ut hvordan jeg skulle formatere. Prøvde på en clean install fra plata, men fikk melding om at en ikke burde legge windows på en annen windows versjon, og noe med dual.. hvis jeg husker rett. Har win2k, skal gjøre et forsøk med den når jeg kommer hjem. Andre forslag? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Bruk en bootdiskett og kjør fdisk. I fdisk fjerner du non-dos partisjonen (det blir ntfs partisjonen). La vær å opprett ny partisjon og WinXP eller Win2K vil spørre deg under installasjon hvilket format du ønsker å installere. Lykke til :smile: Lenke til kommentar
Catod Skrevet 6. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2001 Etter jeg har fjernet no-dos partisjonen, skal jeg da formatere hardisken, og så installere windows på nytt? Har ikke alt for store erfaringer med fdisk, men jeg skal prøve. Lenke til kommentar
50z Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Skal du mekke med disker i dos MÅ du ha NTFSDOS.EXE lastet. Da funker den som en vilken som helst fat disk. Trenger du fila kan du maile meg. Lenke til kommentar
Catod Skrevet 6. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2001 Ja, bare send den du. Kan jeg få en forklaring hvordan jeg bruker den? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Dersom du skal kjøre en fullstendig reinstallering av windows trenger du ikke å formatere disken. Det skal Windows selv forstå. Derimot er det vel viktig at du har en cd og cd-rom med bootmuligheter. Personlig kjører jeg som regel alltid fdisk for å "hurtigfjerne" disker før oppgraderinger o.l. Trenger du mer detaljert hjelp kan du sende en e-post til : [email protected] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå