Gå til innhold

Ny PC, eller eventuelt oppgradering

Anbefalte innlegg

Sitter for tiden på en;

AMD Athlon 64 3000+

TwinMOS 512MB PC3200 Dual pack CL2.5

Seagate Barracuda 120GB 7200RPM S-ATA 8MB Cache

Creative FX5700Ultra 128MB DDR (AGP)

MSI K8T NEO FIS2R SOCKET 754

350W ATX12V SPI PSU

Sliter en god del med nyere spill, som dere kanskje forstår, og av den grunn har jeg planer om å kjøpe ny PC eller oppgradere.

Det jeg spør om her, er altså et bra oppsett som kan kjøre de nyeste spillene.

Jeg er innstilt på å kjøpe alt nytt, men om det er mulig å bruke noen av de gamle delene så er det noe jeg vil se på.

PCen, den nye altså, må være rimelig stillegående. Stiller ingen høye krav overfor det, men det er nok av jagerfly som flyr over og trenger ikke fler av dem, for å si det slik.

Er det noen som kunne tatt seg bryet ved å sette opp et oppsett som funker og hvor delene passer med hver andre? Ønsker et 64 bits system.

Ja, en ting til. Setter pris på om vi holder oss under 10000. Gjerne rundt 7-8000. Hvis dette da er mulig !

Jeg vil også hodle mulighetene åpne for overklokking.

På forhånd takk. Mats. :w00t:

Endret av Matsols
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de delene kan du beholde harddisken.

Forslag til ny pc:

CPU: AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte 1995 kr

Hovedkort: EPoX EP-9NPAJ SLI,nForce4 SLI,Socket-939 ATX, S-ATA 2, GbLAN, DDR,PCI-Ex16 895 kr

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs 1499 kr

Skjermkort: XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Dual-DVI, VIVO, 450MHz 2795 kr

Strømforsyning: Thermaltake Silent Purepower 460W, Blått Lys, 2xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin 698 kr

Kabinett: har du vel?

DVD-brenner: Samsung DVD-brenner SH-W162C IDE Black OEM 395 kr (kanskje du har fra før?)

Totalt: 8277 kr

Denne vil yte godt i spill. Om du vil bruke mer penger, så anbefaler jeg at du eventuellt velger et GeForce 7900GT.

Lenke til kommentar

7900GT får du fra 2750 kroner og oppover, altså er det billigere for et 7900GT hvis du velger det rimeligste alternativet. Anbefaler et 7900GT fremfor ett 7800GT, da dette yter bedre, har lavere effektforbruk og utvikler mindre varme.

Ellers så er oppsettet til effikan et bra valg.

Lenke til kommentar

Ved kjøp av ett skikkelig grafikkort bør ditt nåværende system være mer enn greit nok til å kjøre dagens spill i en akseptabel oppløsning og med litt "eyecandy" skrudd på.

F.eks X800GTO, 6800GS eller 7800GS vil alle kunne gi deg en fantastisk ytelsesforbedring i alle spill. Er ikke sikkert du trenger mer enn det for å være fornøyd.

Lenke til kommentar
Ved kjøp av ett skikkelig grafikkort bør ditt nåværende system være mer enn greit nok til å kjøre dagens spill i en akseptabel oppløsning og med litt "eyecandy" skrudd på.

F.eks X800GTO, 6800GS eller 7800GS vil alle kunne gi deg en fantastisk ytelsesforbedring i alle spill. Er ikke sikkert du trenger mer enn det for å være fornøyd.

5756101[/snapback]

Jeg vil at PCen skal vare litt. Tror jeg kjøper ny nå, så slipper jeg senere!

Har også lyst på PCI-e, slik at jeg kan oppgradere senere

Hvordan er ATI sine kort i forhold til 7900 GT?

Endret av Matsols
Lenke til kommentar

5756101[/snapback]

5756970[/snapback]

ATI sine kort har så vidt jeg vet høyere effektforbruk enn de nye 7900 brikkene til nVidia. (men det gjelder bare de nye 7900 brikkene da disse er produsert på 90nm fremfor 130nm)

Sånn i ren ytelse kan du se på denne sammenligningen her: Anandtech, her blir ytelsen til flere av de nyeste kortene målt opp mot hverandre i forskjellige tester.

Lenke til kommentar
Disse testene viser jo at 7900 GT er et dårlig kort?

Det blir ihvertfall grundig knust?

5757029[/snapback]

I den testen så er forresten de fleste kortene i SLI eller CrossFire (altså to kort sammen), de eneste kortene i testen som også blir testen som singelkort (i tillegg til SLI/CrossFire) er x1900xtx, x1900xt, 7900gtx og 7900gt. Hvis du ikke ser nøye nok etter kan det derfor se ut som om 7900gt er et elendig kort... Men det er det altså ikke ;)

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar
Flott.

Er det stor prisforskjell/ytelsesforskjell på 7800 GTX/7900GT/7900 GTX?

Fikk ikke så mye ut av den testen. Er det vits for meg å kjøpe 2 kort og kjøre SLI feks?

5757058[/snapback]

Jeg ville ikke kjøpt to kort for å kjøre SLI med mindre du skal ha ekstrem ytelse i spill. Det holder med ett kort foreløpig, så kan du heller kjøpe ett kort til senere.

pris/ytelse... Er ikke helt sikker på 7800gtx vs. 7900gt... men 7800 serien skal hvertfall fases ut nå, det er planen at de kortene som er på lager skal selges og så er de ferdig med det. Flere nettbutikker som har tatt en del kort ut av produktlisten hvertfall... 7900gtx er jo ett toppkort og disse koster som regel mer enn det smaker...

Lenke til kommentar

5756101[/snapback]

5756970[/snapback]

En PC varer aldri særlig lenge. Du kjøper nå akkurat i det AMD skal bytte sokkel. Resultatet er sannsynlig vis at de aldri får oppgradert den maskinen. Derimot har din nåværende et stort potensiale gjennom det elendige skjerkortet ditt. Det skulle jo aldri vært der i fra starten av.

Er her helt enig med falconer. Kjøp brukt det beste du får av agp-kort og sleng på 512MB minne og du har en maskin som yter 90% av det du får for en ny 10kkr pc. ca 8kkr spart. Ser du price/performance messig på det kaster du penger i dass med å kjøpe ny maskin nå. Kjøp heller ny maskin om et år eller to.

Lenke til kommentar

5756101[/snapback]

5756970[/snapback]

En PC varer aldri særlig lenge. Du kjøper nå akkurat i det AMD skal bytte sokkel. Resultatet er sannsynlig vis at de aldri får oppgradert den maskinen. Derimot har din nåværende et stort potensiale gjennom det elendige skjerkortet ditt. Det skulle jo aldri vært der i fra starten av.

Er her helt enig med falconer. Kjøp brukt det beste du får av agp-kort og sleng på 512MB minne og du har en maskin som yter 90% av det du får for en ny 10kkr pc. ca 8kkr spart. Ser du price/performance messig på det kaster du penger i dass med å kjøpe ny maskin nå. Kjøp heller ny maskin om et år eller to.

5757102[/snapback]

Flere som har meninger om dette?

Forslag til AGP kort da? Er disse de beste AGP kortene? X800GTO, 6800GS eller 7800GS ?

Endret av Matsols
Lenke til kommentar

Er enig at det definitivt ikke er vits å bytte cpu nå. AMD bytter til sokkel AM2 i sommer, så ville nok ventet med noe cpu oppgradering til etter det. Kjøpe deg et 7800GS/x800GTO og 512mb ram til du, så skal du se at det blir liv i det gamle vraket :)

Lenke til kommentar

Dette er også veldig viktig å huske på i forbindelse med at AMD bytter sokkel for sine CPUer: Det VIL ta lang tid føre denne fungerer tilfredsstillende uten altfor mange bugs. Regn med minst ett år før hovedkortprodusentene leverer hovedkort som er stabile, og før CPUene fra AMD plasserer seg på et fornuftig prisnivå.

Foreløpige rapporter sier at AMD kun skal lansere ett par dyre CPUer i begynnelsen, og at deres nåværende 939 sokkel vil eksistere i en god stund framover.

Har du bestemt deg for å oppgradere nå, så gjør det! Hvis du stadig skal vente så kan du komme tilbake om 10 år og fortsatt sitte og vente på det nye som snart kommer :whistle:

Det beste er å bytte ut nå hvis du har bestemt deg for det. Det er hvertfall min mening :yes:

PS: se på denne tråden, og for eksempel de testene som Simen1 linker til...

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

Hvordan vil PCen med 1024MB ram og et 7800GS (256MB/512MB?) Fungere på nye spill? Som kommer ut i løpet av dette/neste år? Vil det fungere bra ?

EDIT: Noen som har link til det beste 7800GS ?

Endret av Matsols
Lenke til kommentar
Jeg tenker jeg kjører et 7800GS og en 512 brikke med RAM.

- Bør jeg kjøpe med 512 MB eller 256 MB på skjermkortet?

- Må jeg ha eksakt samme RAM som jeg har?

5757239[/snapback]

Tror ikke det er noen andre enn de beste skjermkortene (altså de dyreste kortene) som utnytter 512mb ram. Det er viktigere å se på hastigheten på ram'en som sitter på skjermkortet.

Jeg vil tror at parvis like ram gir en bedre ytelse enn to ulike brikker, men skal ikke si det sikkert.

Ett råd: slik det ligger ann nå er det beste om du kjøper Intel neste gang du skal kjøpe deg nye PC. Den nye arkitekturen til Intel knuser AMD :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...