[ReXoR] Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Heisann, folkens. Dama mottok i dag et inkassovarsel på 497,- fra VISMA inkasso på oppdrag fra Froya.com. Hverken jeg eller henne har noensinne hørt om den butikken (og de har tilogmed stavet navnet hennes feil). Hun er 17, altså ikke myndig. Noen råd?? Hun har jo selvfølgelig aldri mottatt noensomhelst faktura eller noe.. :S Endret 15. mars 2006 av [ReXoR] Lenke til kommentar
RockFord_ Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Det kan være en feil fra posten. Min mor får posten til en dame med samme navn noen ganger. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Med samme adresse? Lenke til kommentar
RockFord_ Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Faktisk. Hu andre er fra en annen by men har samme gateadresse. Lenke til kommentar
nikolaj Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 det første hun må gjøre er å kontakte butikken det gjelder, evt inkassobyrået og benekte kravet. De fleste inkassobyråer i Norge er seriøse, og vil behandle slike saker profesjonelt. Hvis dere ikke har handlet noe på butikken det er snakk om har dere nok ikke noe å frykte. Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 En jeg jobbet med for noen år siden fikk ofte kluss med bla. Telenor pga likt navn og nesten samme personnummer som en annen. Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Det hender att dem forveksler personer så en tlf til dem ordner det fort. Lo litt av svogeren min som fikk inkasso på en parkeringsbot som var utskrevet i Stockholm enda verken han eller bilen hans noen gang har vært der. Endret 14. mars 2006 av Chevelle Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Heisann, folkens.Dama mottok i dag et inkassovarsel på 497,- fra VISMA inkasso på oppdrag fra Froya.com. Hverken jeg eller henne har noensinne hørt om den butikken (og de har tilogmed stavet navnet hennes feil). Hun er 17, altså ikke myndig. Noen råd?? Hun har jo selvfølgelig aldri mottatt noensomhelst faktura eller noe.. :S Lukter svindel.. 5752347[/snapback] Dessuten, foretaket har jo eksistert en god stund ser det ut til, og virker jo rimelig greit sånn ved første øyenkast, så det ser ikke ut som noe typisk "lage webside, svindle og stikke av"-opplegg. Jeg holder en knapp på navneforvirringsteorien. Ta kontakt med butikk og inkassobyrå, og få stoppet saken og avklart den. Lenke til kommentar
snowcap Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Dessverre har det blitt altfor lett å legge inn bestillinger i andres navn via Internett. Kjenner selv folk som har hatt problemer med dette. Nå må nettbutikkene skjerpe kontrollen! Lenke til kommentar
gresh Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Det første en må gjøre er å kontakte Froya.com / Visma og be om dokumentasjon på kravet. Når du får dette kan du avgjøre om du vil bestride kravet. Det er nettbutikken som må bevise at de har et krav. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 ... som nevnt, du må bestride kravet, ellers kan de begynne å kreve deg for diverse inkassogebyrer, selv om du er uskyldig Har du bestrid kravet så får de ikke gjort en dritt før de har sjekket ting litt nøyere og da vil de jo finne ut at kravet er bogus.. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Okay. Har vært i kontakt med både Inkassobyrå og FrøyaTrøya. FrøyaTrøya skulle sjekke det opp og ringe tilbake i morgen og Inkassåbyrået fortalte at det kunne dreie seg om noen skoleklær (hun fikk det i fjor, men det gikk gjennom skolen og hun har jo ikke mottatt noensomhelst purring etter det ;p ). Skummelt med sånt Nettbutikkene må skjerpe seg ja, men hadde vært slitsomt om de skulle postverifisere alle og enhver slik som QXL gjør. Dersom man skal bestille én ting fra en nettbutikk og aldri skal bruke den igjen, blir det slitsomt å måtte vente et par dager på et brev med en kode før pakka sendes ut Lenke til kommentar
snowcap Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Dersom man skal bestille én ting fra en nettbutikk og aldri skal bruke den igjen, blir det slitsomt å måtte vente et par dager på et brev med en kode før pakka sendes ut Jo, men dette kunne f.eks. gjøres via SMS, kjapt og enkelt. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Jo, men dette kunne f.eks. gjøres via SMS, kjapt og enkelt. 5752469[/snapback] Jepp, men folk kan lure systemet der óg.. http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/06/459814.html Lenke til kommentar
IRRupt Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Dessverre har det blitt altfor lett å legge inn bestillinger i andres navn via Internett. Kjenner selv folk som har hatt problemer med dette. Nå må nettbutikkene skjerpe kontrollen! 5752425[/snapback] Dette blir det slutt på når de ulike nettbutikkene tar i bruk BankID for fullt. Den eneste aktørene som jeg ser benytter det allerede er Komplett. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Nekt å betal med henvisning til vergemålsloven siden hun er under 18. Jeg sendte et slikt brev for søstra mi når hun fikk problemer med et inkasso firma og det funket supert Uansett så er det vel inkasso selskapet som har den dårligste saken av de og din kjæreste. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Var for en skolegenser gjennom skolen fra i fjor, men både navn og adresse var feil, så da har det sannsynligvis kommet ei purring som posten ikke har fått levert. Ser ut til at det var nogelunde riktig allikevel, til tross for at hun aldri mottok ei purring - men at Frøya sendte den er sannsynlig. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Så det vil si at hun i praksis er skyldig pengene? Dvs, man kan ikke sende inkasso på en person som er under 18 år. Foreldrene hennes er ansvarlige etter hva jeg vet. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Så det vil si at hun i praksis er skyldig pengene? Dvs, man kan ikke sende inkasso på en person som er under 18 år. Foreldrene hennes er ansvarlige etter hva jeg vet. 5765717[/snapback] tja, mener å huske at slike kjøp har blitt omgjort jf. vergemålsloven Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Foreldrene må da ha signert på bestillingen, er ikke det gjort så kan de bare kysse seg langt bak. men siden de driver å tuller slikt kan du be om å få det opprinnelige kravet og betale det. rett og rimelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå