hallaja Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Jeg har ikke så veldig peiling på speilrefleks. men jeg har tenkt å kjøpe meg en linse og den har telelinse. så her er spørsmåle: hva er telelinse ? Lenke til kommentar
magneska Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Jeg har ikke så veldig peiling på speilrefleks. men jeg har tenkt å kjøpe meg en linse og den har telelinse. så her er spørsmåle: hva er telelinse ? 5752323[/snapback] Det burde ikke være så vanskelig å finne ut på egenhånd Lenke til kommentar
Msport Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Anbefaller en tur inn i Akam's flotte ordbok. Der vil du finne svar på det. Den som søker finner. Akam's defenisjon er: Telelinse:Linse for å hente motivet nærmere. Lett telelinse (100mm) er utmerket til portretter, og lange telelinser for å fotografere månen f.eks. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Hmm du er vist ganske ny i det her. kig her for lidt hurtig indføring i begreber m.m. http://www.naturphoto.dk/Fototips.htm og her for noget om mm o.s.v. http://www.naturphoto.dk/mm.htm Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Tele er det folk flest kaller "zoom". Bringer motivet naermere. Tele er typisk 85mm og oppover i 35mm, og 50mm med DSLR. Vidvinkel er det motsatte. Du faar med mye paa bildet. Er alt under 35mm i vanlig filmformat, og 24 med DSLR. Er ogsaa andre effekter med tele kontra vidvinkel, som dybdeskarphet og dybde i bilde, men det kan du lese om andre steder Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Zoom medfører jo en del ekstra linse-elementer i forhold til et objektiv med fast brennvidde. I disse dager er kalles ofte en zoom-linse med store brennvidder (mye forstørrelse) for telelinse, men tidligere mener jeg man skilte mellom zoom og telelinse, der telelinse var objektiver med mye forstørrelse, uten zoom. Telelinser med fast brennvidde er gjerne lettere enn tilsvarende zoom-objektiver og også gjerne mye mer lyssterke (lave blendertall). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Zoom medfører jo en del ekstra linse-elementer i forhold til et objektiv med fast brennvidde. I disse dager er kalles ofte en zoom-linse med store brennvidder (mye forstørrelse) for telelinse, men tidligere mener jeg man skilte mellom zoom og telelinse, der telelinse var objektiver med mye forstørrelse, uten zoom. Telelinser med fast brennvidde er gjerne lettere enn tilsvarende zoom-objektiver og også gjerne mye mer lyssterke (lave blendertall). 5768458[/snapback] Jeg er 100% klar over det, men faktum er at 90% av familiebrukere kaller tele for zoom Er vel heller slik at i disse dager kalles ofte et teleobjektiv for zoom. Tidligere var et teleobjektiv et objektiv med bildevinkel som er mindre enn synet ditt, og det er det fortsatt. Zoom har ingenting med saken aa gjoere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå