Irish Coffee Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Jeg kjøpte for en stund siden Canon 50mm 1.8 og vært strålende fornøyd med dette, men har behov for raskere fokusering. Det jeg lurer på er om en oppgradering til 50mm 1.4 vil svare seg økonomisk i forhold til prisen. Vil jeg "få igjen" for det det koster ekstra? Tar en del bilder av ting i raske bevegelser og det er derfor vanskelig å treffe fokus. Bildekvalitet og lysstyrke teller selvfølgelig også mye. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Jeg kjøpte for en stund siden Canon 50mm 1.8 og vært strålende fornøyd med dette, men har behov for raskere fokusering. Det jeg lurer på er om en oppgradering til 50mm 1.4 vil svare seg økonomisk i forhold til prisen. Vil jeg "få igjen" for det det koster ekstra? Tar en del bilder av ting i raske bevegelser og det er derfor vanskelig å treffe fokus. Bildekvalitet og lysstyrke teller selvfølgelig også mye. 5752315[/snapback] Jeg tror ikke det er så enorm forskjell på fokuseringen på et objektiv med fast brennvidde. Noe annet er det med et zoom objektiv der man først manuelt forandrer brennvidde og så skal fokusmotoren jobbe fokusen inn , da vil nok et nyere USM objektiv fokusere merkbart raskere. Jeg har selv EF 50mm f1,8 og den er ikke så veldig mye tregere enn min EF 17-40mm f4 L/USM og min EF 70-200mm f2.8 L/USM. En annen ting når du spør om du vil få igjen for det som det koster ekstra , vil jeg si både og. EF 50mm f1,4skal være skarpere og i allefall skarpere på blender f1.8 , jeg synes jeg bør blende ned til f 2.0-2,8 for å være helt fornøyd med min 50mm f1.8. En annen ting er at du vil få et objektiv som er en blender raskere , og som vil være fint ved konsertopptak o.l. Portretter synes jeg bør ha blender 2,8 for å få begge øyne og nese skarpe , så der spiller det ikke så stor rolle synes jeg. Nå vet jeg jo ikke vilket kamera du har dette på , men med et nyere kamera med god følgefokus skal ikke det ha så mye å si på objektivene du refererer til , når du skal fange motiver i fart. Men dette var bare mine synspunkter Endret 14. mars 2006 av helge.bringeland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå