mikaelt Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Vi har mange gamle pc'er på skolen, som vi tenkte vi enten må kaste eller bruke som tynnklienter der vi kun trenger Remote Desktop for å få koblet til en terminalserver. Vi vil helst basere oss på Microsoft sine produkter. Hva anbefales av operativsystem? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Jeg har sett ihvertfall én tynnklientløsning med Windows CE .Net Lenke til kommentar
roac Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Vi har mange gamle pc'er på skolen, som vi tenkte vi enten må kaste eller bruke som tynnklienter der vi kun trenger Remote Desktop for å få koblet til en terminalserver.Vi vil helst basere oss på Microsoft sine produkter. Hva anbefales av operativsystem? 5752281[/snapback] Om jeg ikke tar helt feil så kan RDP-klienten i Windows til og med brukes på Windows 98, men det kan hende jeg tar feil her. Men, om jeg skal komme med en annen anbefaling så vet jeg at Ubuntu har en RDP klient som fungerer aldeles utmerket for meg, så det kan være verdt et forsøk. Ubuntu skal visstnok ikke være vanskelig å installere heller (Jeg har bare brukt livecd). Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Meningen er at vi skal slippe å kjøpe inn nye elevpc'er, men i stede bruke de som tynnklienter. Er Windows XP Embedded noe jeg kan bruke? Lenke til kommentar
mkon Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Ja du kan bruke embedded, men som sagt dette er windows og det er ikke billig. Har du testet skole linux, noe som er enkelt å sette opp og om elever bare skal skrive og gjøre slike enkle ting kan dette anbefales Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Meningen er at vi skal slippe å kjøpe inn nye elevpc'er, men i stede bruke de som tynnklienter. Er Windows XP Embedded noe jeg kan bruke? 5756401[/snapback] Tviler sterkt på at det er veien å gå. Du tenker altså å oppgradere fra diverse windowsversjoner til spesialversjoner av nyere operativsystem for så å bruke maskinene kun som terminaler? Hele tanken bak det å bruke gamle maskiner som terminaler er at man _beholder_ det gamle operativsystemet, og slipper dermed problematikk med oppgradering av gammel harware, evt driverproblematikk knyttet til å bruke gammel hardware som ikke støttes av nyere OS. SVJV har man windows tynnklienter til alle deres operativsystemer fra 3.11 og oppover. Man låser os'et til kun å starte terminalklienten og intet annet. Alternativt finnes det antagelig små lette terminal "OS" som kan innstalleres på det meste av hardware og fungerer med Windows terminal server men det betyr jo uansett en full runde med innkjøp, formatering, installasjon og konfigurering. Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Planen først var å: -Sette opp en terminal server. -Ha Win98SE på klientene. -Kjøre RDP mot terminal serveren. Problemstilling: -Treg oppstart av pc'er grunnet gammel hw. -Lite penger til å kjøpe nye elevpc'er. Så hvordan gjøre det beste ut av det? Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Planen først var å: -Sette opp en terminal server. -Ha Win98SE på klientene. -Kjøre RDP mot terminal serveren. Problemstilling: -Treg oppstart av pc'er grunnet gammel hw. -Lite penger til å kjøpe nye elevpc'er. Så hvordan gjøre det beste ut av det? 5756895[/snapback] La vær å starte og stoppe maskinene. Ærlig talt bør oppstart være et minimalt problem. Desuten vil en frisk install uten annet enn akkurat det du trenger for å kjøre RDP gi en rask oppstart. Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Etter det jeg har erfart etter å ha være driftansvarlig på 6 skoler, så er pc'ene treg i oppstart når hw er såpass dårlig som den er enkelte steder. Etter 6-12mnd bruk tar det fort 5min før pc'en er klar til bruk. Men man kan jo la være å skru av maskinene, men det er ikke alltid de ønsker at pc'ene skal stå å dure mens de har time. Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) Har sett litt på servere, og det ser ut som at det er mest å spare hvis man bygger en selv. Har satt sammen dette eksemplet: 312469 Asus NCLV-D2, I7320,Socket-604,Dual-Xeon SATA,DDR2,SCSI,Dual-GbLAN,12"x10.5"CEB1. 307541 Intel Pentium 4 Xeon 3.0GHz PC800 Socket - 604, 2MB, BOXED m/vifte(2stk) 306116 Corsair DDR2 PC3200 1024MB ECC/REG - 128Meg x 4, "Low Profile" (2stk) 302453 Silverstone SST-TJ05B-T E-ATX, Sort, - Aluminium Front (Uten Strømforsyning) 314763 Seasonic S12 Strømforsyning 500W, 120mm - Vifte, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin 316738 Western Digital Raptor X 150GB SATA - 16MB 10000RPM (endres mest sannsynlig til 2 stk 73GB, så jeg får satt opp RAID1.) Noen innvendinger? Endret 15. mars 2006 av mikaelt Lenke til kommentar
roac Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 To klare innvendinger: En dual-core Opteron vil være et mye mer prisgunstig alternativ. Husk at med 2 CPUer, så økes også lisensen på en del programvare. 2GB Ram er ikke spesielt mye minne for en terminalserver. Da bør du kunne garantere at det er et begrenset antall samtidige brukere og at disse ikke bruker spesielt tunge applikasjoner. Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 I og med at dette er en skole med max 15 pc'er, så trenger man vel ikke mer enn 2GB minne. Kjører Terminalserver på en ungdomsskole der det er 40-50 brukere pålogget som greier seg med 4GB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå