Gå til innhold

Installere ununtu på raid0

Anbefalte innlegg

Selv om jeg spiller vil jeg altså ha linux på boksen min og lære meg det, valget har fallt på ubuntu. Jeg har såvidt tatt i linux før, og jeg koste meg med install i går :)

Saken er den at jeg har to raptorer i raid0 som min sysdisk. Disse to er igjen satt opp med en mindre partisjon for XP, og en for ting jeg vil skal kjøres snabbast råd. Men jeg har alltså helt fra børjan av satt av 10G for linux.

Problemet er at installeren bare finner to identiske disker, ikke de partisjonene jeg har satt opp, og heller ikke den resterende ledige plassen. Installeren finner altså uten problem mine to andre disker (ja, 4 tilsammen) med ntfs, og for tiden har jeg ubuntu på tilfeldig, ledig plass på en av de. Men det gir meg et annet problem: Siden ubuntu er blitt installert på en annen fysisk disk enn XP så gir ikke grub meg muligheten til å boote XP; hver gang jeg vil boote et annet OS så må jeg altså inn i bios og forandre prioritet på hvilke hd`er som skal bootes. Og det føles litt tungvindt.

Så, om det ikke går for meg å få installeren til å gjenkjenne raid0`n, går det på noen måte an å få grub til å kunne ha muligheten til å boote / peke mot et OS som er på en annen, fysisk disk?

OBS: Jeg er n00b på linux og trenger antageligvis ting inn med te-skje... :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke raid er noe for en nybegynner i linux. Det er godt mulig du får det til. Men sjangsene er at det blir mye knot, og at du går lei før reisen har begynt. Jeg vil anbefale en vanlig install. Så kan du migrere til raid etterhvert som du får det til. Som du skjønner har ikke jeg prøvd meg på raid enda ;)

Jeg har ikke peil på ubuntu, men det virker ikke som om ubuntu støtter raid rett ut av boksen. Det er imidlertid helt mulig å få det til. Søk på raid her https://wiki.ubuntu.com/UserDocumentation

Det er flere distroer som støtter raid direkte fra standard installsjons medium, bla annet fedora og gentoo. Men det er godt mulig at du må laste raid støtten manuelt enten med kernel parametere på boot promt, dvs når du booter installasjonsmediumet, eller med modprobe et-eller-annet. Det er iallefall slik med gentoo. Kanskje feks fedora er smuutere

Du må ha litt peil på hva slags raid du skal sette opp før du prøver deg, dvs software eller hardware raid, evnt type controler etc. Jeg går ut ifra at det er software raid du tenker på i og med typen problem du har. Les deg opp om det her http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html

grub kan peke til nærmest hva som helst. Du må konfe en tekstfil som heter grub.conf som ligger på /boot Det er linja "rootnoverify (hd0,0)" som avgjør hvor grub leter etter windows. Den første "0" angir disken, den andre "0" angir partisjonen. (hd0,0) betyr at grub leter på den første disken og den første partisjonen på den disken. (hd0,1) betyr at grub leter på den første disken og den andre partisjonen på den disken. (hd1,2) betyr at grub leter på den andre disken og den tredje partisjonen på den disken. Etc

Lenke til kommentar

Takker for informativt svar; regner med å kunne lese meg opp litt i kveld, så får man se hva man får til. Fant forøvrig denne guiden, og det viser seg at han som skrev har nøyaktig samme oppsett som meg. Alt der er ikke helt nabbvennlig, men jeg tror jeg skal forsøke meg etterhvert.

Forøvrig lastet jeg ned både Slack og Debian i går. Med Slack ser det ut til at jeg føkket opp et mountpoint eller lignende, sukk... Og det viste seg at Debians minimuminstall-cd, som baserer seg på å hente ned det man trenger ikke funker med usb-tastatur, noe som er utrolig irriterende da jeg ikke har annet i hus.

Kanskje jeg laster ned gentoo i kveld og ser hva den distroen sier. Wish me luck!

Lenke til kommentar

Problemet er at raid'en på hovedkortet ditt er såkalt "fakeraid".

raid'inga skjer ikke i hardware, men i windows-driverene.

Det eneste bios setup tingen gjør er å skrive noen bits til harddiskene som forklarer driverene hvordan ting skal være.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=81015

EDIT: Ah, ser den wiki siden forklarer det veldig bra :)

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...