MrBjoern Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Tenkte og kode det i dos (ikke det at jeg kan så mye da) Det jeg tenker er og ha en pop up melding som kommer hver gang jeg skrur på maskinen. Og at den kan endres fra dag til dag. (evt legge inn en hel uke og at den viser det som skal vises for den aktuelle dagen) Er dete gjennomførbart? og må jeg kunne "veldig" mye koder? Vis ja kan noen gi meg et enkelt script/program som kan fikse dette? Tusen takk for alle svar Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 det er fullt mulig og jeg kan sikket mekke en fungerende kode, men hva mener du med at du skal kode det i dos? skal meldingen komme fra før windows har starta opp. eller så ca ved innloggingen Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 hehe trenger ikke nødvendigvis og lage det i dos. Selve meldinga skal komme rett etter startup. Tenkte at vis man laget t script (eller noe lignende) så kan jeg bruke spybot til og starte programmet. Når jeg satt og tenkte litt i går kveld kom jeg på at jeg kunne jo lage alt i java script også og laste det opp til en server. (og at jeg satte den sida til startside) Dette er jo også en mulighet. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 kan jeg spørre hvordan du har tenkt til å gå frem hvis du skal ha spybot til å starte scriptet ditt? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 brukte spybot sin oppstartsliste til og starte opera en gang. valgte bare legg til så fant jeg startfila til opera og etter det startet opera hver gang jeg starta maskinen. ok forklart? eneste nå er at jeg må instalere spybot på nytt. (har krasja helt det) ps Kjørte det med startup lista før jeg formaterte sist. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 okei... visste ikke at spybot hadde en sånn funksjon.. my bad.. men hvorfor bruke spybot til det formålet? du kan bare legge scriptet i oppstarts-mappa! Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 hehe glemte det Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 #include <stdio.h> #include <windows.h> #define buffersize 1024 int main (void) { char buffer[buffersize]; memset(buffer,0,buffersize); FILE* fTekst; fTekst = fopen("tekst.txt","r"); fread(buffer,1,buffersize,fTekst); MessageBox(NULL,buffer,"Dagens tekst",NULL); fclose(fTekst); return 0; } denne koden leser tekst.txt og viser fila fra i en popup boks.. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 det er fullt mulig og jeg kan sikket mekke en fungerende kode, men hva mener du med at du skal kode det i dos? skal meldingen komme fra før windows har starta opp. eller så ca ved innloggingen 5757023[/snapback] Tror han tenkt på cmd... lagre et script i .bat-fil. Noe jeg også hadde trengt. #include <stdio.h> #include <windows.h> #define buffersize 1024 int main (void) { char buffer[buffersize]; memset(buffer,0,buffersize); FILE* fTekst; fTekst = fopen("tekst.txt","r"); fread(buffer,1,buffersize,fTekst); MessageBox(NULL,buffer,"Dagens tekst",NULL); fclose(fTekst); return 0; } Dette skriptet fikk jeg ikke til å virke. Har bare prøvd det i *.bat, har ikke så mye peiling på andre ting. Hadde vært fint om noen hadde kommet med noe. Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Dette skriptet fikk jeg ikke til å virke. Har bare prøvd det i *.bat, har ikke så mye peiling på andre ting. Hadde vært fint om noen hadde kommet med noe. Dette er kildekoden til et C-program og er ikke et script. For å kjøre det må du først kompilere det til maskinkode. Jeg har lagt ved et ferdigkompilert program som gjør hva dere er ute etter. Eksempler: REM Viser dialog med "Tittel" og "Tekst" msgbox --message "Tekst" --caption "Tittel" REM Spesifiserer også hvilket icon som skal vises msgbox --message "Tekst" --caption "Tittel" --icon WARNING REM Viser dialog med teksten fra en tekstfil gjennom stdin type tekstfil.txt | msgbox --stdin --caption "Tekst fra stdin" Download: msgbox.zip Edit: rettet url til msgbox.zip Endret 25. april 2006 av kjetil7 Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 download linken virker ikke. men skal jeg skrive inn koden i en tekst fil? bare greit og vite da jeg har null kunnskap om programering. Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Beklager, la inn feil url. Har rettet den nå. Høyre-klikk på linken og velg "Save Target as..." eller tilsvarende i din nettleser. Riktig link: msgbox.zip Koden skriver du inn i en bat-fil eller på kommandolinjen (dsv. "Command Prompt" i start-menyen). Endret 25. april 2006 av kjetil7 Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Vel nå har jeg lastet den ned (den ble lagret som html) Jeg åpnet den i notisblokk og lagret alt sammen som popupstart.bat Når jeg åpner den får jeg beskjed om at det er en ugyldig kommando. Noe jeg har gjort feil? Endret 27. april 2006 av halvis_92 Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Lagre den som zip-fil og pakk ut "msgbox.exe". Deretter kan du bruke msgbox.exe som vist i posten ovenfor. Endret 25. april 2006 av kjetil7 Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 nå føler jeg meg litt dum her. får det fremdeles ikke til og virke jeg. når jeg åpner msgbox.exe får jeg denne beskjeden: Som dere ser kan jeg bare trykke på ok. Jeg har også prøvd og lagre den REM koden som comand.bat (vis det var det jeg skulle) Uansett får jeg bare beskjed om at det er en ugyldig komando når jeg åpner comand i dos ledetekst. (det er det eneste stedet jeg kan åpne i w92 vis du ser bort ifra kjør da) Er jeg fremdeles helt på jordet? Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Hvis du ikke skriver inn argumenter/parametre til programmet viser det bare en oversikt over gyldige parametre. Lagre msgbox.exe til f.eks. C:\WINDOWS og skriv følgende i kommandolinjevinduet: msgbox --message "En liten melding" --caption "Vindutittel" --icon ASTERISK Hvor du kan bytte ut strengene etter eget ønske. Hvis du ønsker å vise en tekstfil kan du skrive følgende: msgbox --stdin --caption "Vindutittel" --icon ASTERISK <C:\MinTekstFil.txt Hvis du legger msgbox.exe et annet sted enn C:\WINDOWS må du skrive hele filbanen til msgbox.exe: "C:\Mine programfiler\msgbox.exe" --stdin --caption "Vindutittel" <C:\MinTekstFil.txt Endret 27. april 2006 av kjetil7 Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 oki, tusen takk. skal se på det i morgen. (legger meg nå) Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 28. april 2006 Forfatter Del Skrevet 28. april 2006 nå virker det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå