frostern Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Jeg kjøpte noen komponenter på komplett nå i mars, fikk de hjem på fredag. Det var da følgende komponenter: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte (fra nå av referert til som CPU) ABIT KN8-SLI,nForce4 SLI, Socket-939, ATX, 4xSATAII, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16 (fra nå av referert til som Hovedkort) XFX GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, HDTV 450MHz, PCI-Express,Dual-DVI/ViVo,Retail (fra nå av referert til som Skjermkort) 2x Corsair XMS PRO3200 DDR-DIMM 1024MB 64Meg x 8, 400MHz, with LED, CL2 (fra nå av referert til som RAM) kjøpte da to slike brikker. Tror den eller flere av disse komponentene ikke fungerer så bra. For at dere skal hjelpe meg bedre prøver jeg nå beskrive i detalj hva som har skjedd. Da jeg fikk de hjem på fredag monterte jeg de inn i et nytt kabinett, med hiper 580W psu, samsung p120 harddisk og creative DVD spiller. Jeg installerte så windows XP og installerte drivere til Hovedkortet, skjermkortet. I tillegg installerte jeg noen mindre applikasjoner for windows (for eksempel winamp, MSN 7.5) installerte også Directx 9.0c. På Lørdag skrudde jeg på pc'en og alt så ut til å fungere bra. Jeg installerte Steam(applikasjon som launcher bla. Counterstrike source), World of Warcraft og Need for speed Underground2. Også kopierte jeg noen filer over nettverket fra en annen pc. Etter dette stakk jeg på byen ettersom det var lørdag, og lot pc'en stå på hjemme. Skrudde pc'en av om kvelden da jeg kom hjem, den hadde vel stått på i ca 13-14 timer. Temperatur på hovedkort og CPUkom aldri over 50 grader c i løpet av denne tiden. (har en funksjon i kabinettet som overvåker temperatur på CPU. På søndag skrudde jeg på pc'en og alt så ut til å fungere bra. Jeg fyrte opp World of Warcraft og så frem til å spille litt med venner. Etter noen minutter inne i gamet kræsjet WoW, og applikasjonen måtte restartes. Da jeg hadde spilt noen minutter til kræsjet den igjen, dette gjentok seg så 3-4 ganger før jeg gikk lei. Etter dette startet jeg Need for speed underground 2, og etter et par minutter med kjøring så kræsjet også dette spillet. Jeg prøvde igjen et par ganger med samme resultat! Den ene gangen her fikk jeg en Directx feil, så jeg prøvde å reinstallere denne driveren. Dette hjalp tilsynelatende ingen ting. Så jeg bestemte meg for å reinstallere World of warcraft. Da jeg prøvde dette bare frøs installasjonen helt i begynnelsen av kopieringen av filene. Prøvde dette mange ganger, prøvde også å bytte ut dvd spilleren, dette hjalp heller ikke. Så da tenkte jeg at det kanskje var noe galt med windowsinstallasjonen. Så jeg bestemte meg for å installere igjen. Jeg bootet opp i fra CD'en og formaterte harddisken. Jeg lot merke til at denne gangen tok det ca 15-20 sec for å få opp EULA'en for windows xp. Da den kopierte inn filer fra CD til harddisk så fikk den feil og påsto at den ikke fant filer (noen ganger funket det å trykke på retry, andre ganger så måtte jeg rett og slett skippe filer) Jeg har nå prøvd å resette bios'en til failsafe instillinger (ikke at jeg hadde forandret noe annet inni der enn CPU temperatur overvåkning, jeg satte alarm temperaturen ned til 60 grader og automatisk shutdown temp til 65 grader, temperatur var aldri noe problem med denne CPU'en, da den aldri kom over 50 grader så vidt jeg vet... har holdt et godt øye med temperaturen hele tiden.) Dette gjorde ikke noe utslag, jeg prøvde å øke voltage'n på minnet fra 2,6 til 2,8...men dette hadde ingen effekt så jeg resatte BIOS'en igjen. (samme resultat under installasjonen). Jeg prøvde også og bytte DVD spilleren. Så da byttet jeg plassering på minnet. Til dette punktet hadde RAM brikkene stått i DIMM3 og DIMM4 slottene. Nå satte jeg minnebrikkene i DIMM1 og DIMM3. Nå kom windowsinstallasjonen forbi "DOS brukergrensesnittet" og filkopieringen der uten problemer. Men under installasjonen i "windows brukergrensesnittet" så oppstod det noen lignende problemer som jeg hadde hatt i "DOS brukergrensesnittet", installasjonen fant plutselig ikke filer som lå på cd'en (i windows kunne jeg browse cd'en og se etter filene og verifisere at de faktisk lå der) her også funket det av og til å trykke "retry", men noen ganger så måtte jeg også "skippe" filer. det er da ikke snakk om den samme filen hele tiden under installasjon, det er snakk om mange filer, slik at hvis jeg hadde flaks og det funket å trykke "retry" så kom det alltid en eller flere filer siden som jeg måtte trykke "skip". Jeg prøvde også her og bytte DVD spilleren. Jeg prøvde å gjennomføre denne installasjonen 3-4 ganger uten hell, hver gang enten bare frøs installasjonen, eller det endte i en bluescreen. Feilmeldingen på Bluescreenene var alltid forskjellig. En gang stod det noe om Error in NON_PAGED_MEMMORY.... Skal laste ned Ultimate bootcd og brenne en slik i kveld for å se om jeg kan nærmere identifisere problemet. Har dere noen ideer til hva jeg kan gjøre/hva det er som er galt ? Etter min forståelse så skal disse delene passe sammen. Så det burde jo egentlig ikke være noe problemer med mindre det er noe feil med en eller flere av komponentene, ikke sant? Når jeg forsøkte å installere windows xp har jeg testet forskjellige CD plater (for å sjekke at det ikke er den det er noe galt med) Endret 15. mars 2006 av frostern Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 For meg kan det virke som feil med minnet. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
frostern Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Sitter å kjører Memtest86+ nå. Foreløpig står antall feil på RAM på 115000 (hundre og femten tusen)og den teller oppover enda. Det er vel strengt tatt ikke mulig at det er så mange feil på to minnebrikker. Jeg kjøpte Corsair fordi jeg har hørt at de skal stå for kvalitet. Hvis jeg tar ut en minnebrikke og kjører memtest på den, og så en memtest på den andre i samme DIMM slotten på hovedkortet, og resultatet er at begge minnemodulene har drit mye feil så burde vel det peke mot at det er noe galt med CPU eller Hovedkort ? Endret 14. mars 2006 av frostern Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Sitter å kjører Memtest86+ nå.Foreløpig står antall feil på RAM på 115000 (hundre og femten tusen)og den teller oppover enda. Det er vel strengt tatt ikke mulig at det er så mange feil på to minnebrikker. Jeg kjøpte Corsair fordi jeg har hørt at de skal stå for kvalitet. Hvis jeg tar ut en minnebrikke og kjører memtest på den, og så en memtest på den andre i samme DIMM slotten på hovedkortet, og resultatet er at begge minnemodulene har drit mye feil så burde vel det peke mot at det er noe galt med CPU eller Hovedkort ? 5753505[/snapback] Det er fullt mulig med så mange feil. Jeg fikk en gang over 100000 feil på ei brikke på 256MB. For meg virker det som lite sannsynlig at feilene er i hovedkortet eller cpu. Men prøv gjerne å flytte på brikkene. Lenke til kommentar
frostern Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Kjørte CPUburn-in nå, den gikk helt fint.. Gidder ikke å kjøre den memory testen igjen da den tok ganske lang tid. Innser jo når jeg så de resultatene at jeg ikke har noe valg annet enn å sende inn alle 3 delene til komplett. (RAM, CPU og Hovedkort) så får de selv finne ut hvilken av delene det er som er føkka, og hva det er som funker. Nå har jeg drevet på og feilsøkt i 2 og en halv dag. Er utslitt! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Kjørte CPUburn-in nå, den gikk helt fint..Gidder ikke å kjøre den memory testen igjen da den tok ganske lang tid. Innser jo når jeg så de resultatene at jeg ikke har noe valg annet enn å sende inn alle 3 delene til komplett. (RAM, CPU og Hovedkort) så får de selv finne ut hvilken av delene det er som er føkka, og hva det er som funker. Nå har jeg drevet på og feilsøkt i 2 og en halv dag. Er utslitt! 5753899[/snapback] Ja det kan være slitsomt, det vet jeg. Så får du be Komplett teste delene sammen, og bytte ut de som er defekte. Du kan godt tipse om at muligens minnet er synderen. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hva med å sette brikkene i DIMM1 og 2? Lenke til kommentar
frostern Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 LOL!! her er svar jeg fikk i fra komplett Hei. Her ser det ut som at du har prøvd alt som jeg kunne komme på å teste. Har du testet med en annen disk for å teste dette problemet. Det kan være disken din som lager dette problemet for deg og ikke en driver. Mvh AG Kundesenter Komplett.no 1. Har vel aldri sagt det har vært en driver. 2. Hva mener han med disk ?? mener han harddisk eller CD/DVD installasjonsdisk? CD/DVD'en har jeg byttet flere ganger, det har jeg jo skrevet der. Hvordan kan han mene at det skal være harddisken da det er CD/DVD'en han påstår han har problemer med å lese i fra. Etter å ha byttet både CD/DVD og selve spillern flere ganger så er det jo klart at det ikke er den delen av systemet det er noe galt med heller! SVAR PÅ å sette brikkene i dimm1 og 2 Jeg har også plassert minnebrikkene i DIMM1 og 2. Da kom jeg ikke en gang bootet opp windowsinstallasjonen, den påstod at det var feil på linje nr## i en eller annen .INF fil. Forøvrig har jeg nå fnnet ut av hva som var problemet..... Jeg tok og satte en av ram brikkene i den gamle maskina, og kjørte memtest, også gjorde jeg det samme med den andre etterpå, slik at jeg kjørte memtest86 på bare en av dem av gangen. Da viste det seg at den ene var stappfull av feil mens den andre var helt fin! Så da monterte jeg alt på nytt uten den ene av brikkene. Jeg burde nok ha testet med bare en og en brikke først, men jeg har aldri motatt noe defekt utstyr før så jeg er jo ikke akkurat erfaren på det området. Med bare den ene av minnebrikkene inne så går alt helt greit foreløpig. Poster videre her hvis det skulle oppstå flere problemer, takk for hjelpen folkens! Ser bar ut da jeg var i stand til å spille WoW i 5 timer i går uten at noe skjedde. TYVM! Kjekt å ha et forum å konferere med folk på for da føler jeg meg ikke så alene når det oppstår problemer med en splitter ny pc. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Akkurat samme feilene etc etc, er så utrolig irriterende! Jeg hadde samme bluescreenene og alt, jeg sendte inn minnet til Netshop. Det testet det, det feilet og jeg fikk nytt sett. Nøyaktig de samme feilene der, sendte inn hele maskinen og nå har den vært på reprasjon i 3 uker der, er så utrolig surt å betale 14k for en pc du først kan bruke 1.5 måned senere. Jeg får maskinen igjen fra Netshop i dag/morgen, kan godt poste hva de bytta ut/hva problemet var hvis ønskelig! Lykke til med PCen! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Lån andre minnebrikker med noen du kjenner og test om det er problem med minnet. Lenke til kommentar
frostern Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) Håper dere har hatt en fin helg! Har testet pc'en i helga og har kommet fram til disse punktene jeg ikke liker med den: 1. Jeg spilte wow på lørdag, gamet i 13-14 timer uten å lukke programmet. Jeg minimerte og maximerte flere ganger under veis, men da jeg skulle minimere rundt kl 01 om natten så greide ikke PC'en mere, jeg er vant til at det går tregt, men nå så regelrett frøs pc'en helt, det skal den jo egentlig ikke gjøre. Noe lignende dette skjedde også i går, da jeg satt og gamet, etter 7-8 timer så hadde jeg vært borte i fra PC'en litt, men da jeg kom tilbake så virket det som om alt frøs. dvs jeg tror pc'en jobbet men den greide ikke minimere spillet så jeg fikk avsluttet det. virket som om den fikk opp dette "windows sikkerhet" vinduet i bakgrunnen, men det kom aldri på forsiden av WoW da jeg trykket alt+ctrl+delete. 2. Lot merke til i går at mens jeg spilte og prosessoren var på høy load så peip det i fra prosessor,ram, skjermkort eller hovedkort. Det virket ikke som om det var konstant mens jeg spilte wow, har ingen forklaring på hvorfor ikke da de varierende øyeblikkene i spillet hadde ca like høy load. Men jeg tror jeg beviste at en slik reaksjon til høy load var der da jeg avsluttet spillet så var den ikke der. Men da jeg skrudde på en benchmark test i systool så begynte det å pipe med en gang, da den var ferdig så sluttet den. Det er en veldig høyfrekvent lyd, men det er så vidt du hører den så det går jo ann å leve med det. Forøvrig tror jeg denne lyden kom i fra minnet men det var nesten håpløst å høre hvorfra den kom da jeg la øret så nærme intill komponentene som jeg kunne. 3. Jeg synes den prøvde å lese/skrive til harddisken litt vel mye etter at jeg hadde spilt wow en stund, skjønner ikke hvorfor men det kan vel hende at den swappet spill og bakgrunnsprogrammer til HD i ett sett ettersom jeg bevegde meg gjennom den rimelig store og detaljerte wow verdenen. Det er jo mulig at dette er en av grunnene til at punkt 1. oppstod men det burde jo ikke utgjøre noen forskjell annet enn at ting gikk litt tregere. Kanskje ikke punkt 1. ville ha oppstått hvis jeg hadde hatt den ekstra gig'en med minne? Ellers er ting greit, den kjører CSS i full oppløsning med høyeste detaljer helt glatt, WoW går helt glatt i høyeste oppløsning, høyeste detaljer og lengste viewing range. Kan ikke klage på noe av dette. Har ikke sendt inn minnet enda, da jeg ville teste stabilitet osv før jeg trekker tilbake retur ordren på alle komponentene og erstatter den med en kun på den ene minnebrikken. Har vel kommet frem til at resultatet har vært innenfor akseptable parametere så jeg kommer vel til å be om å kun få bytte den ene minnebrikken som var helt busted. Regner med at jeg kommer til å sende mail til komplett i dag når jeg kommer hjem. @daniel89j: Forslag:Ultimate bootcd var veldig grei å ha, den lot deg kjøre memtest86 ved oppstart. samt her kan du også teste CPU og harddisk for feil! Hvis du får masse feil med minne og du har 2 eller flere minnebrikker, prøv og ta ut den ene brikken og test med kun den andre, det kan være du har vært max uheldig og fått enda en minnebrikke med feil. (bytt minne brikker når du har testet den første og test den andre etterpå) Forøvrig er jeg helt enig, det er j¤vlig kjipt når sånt skjer, og du får en riktig dårlig følelse i magen når du vet du har spydd ut over 10k NOK for å få deg ny pc også funker den ikke! Tør vi spekulere i at (?): Dette med komponent feil er noe som kommer til å bli hyppigere og hyppigere etterhvert som teknologien kommer til å basere seg på mindre "deler" (lavere xxnm teknologi osv). Hvis dette skjer, kommer det uten tvil til å gjøre det komplisert for oss entusiaster som liker å konfigurere og bygge pc'en selv. (i og med at karer må returnere en høyere anndel av komponentene de mottar) Tror nok at jeg neste gang kommer til å kjøpe min neste PC fra dell eller ferdig pc fra komplett. For da har jeg trossalt 100% rett hvis pc'en skulle være ødelagt etter under 3 år når jeg ringer til dell eller komplett og sier at det var en feil på pc'en og dere er ansvarlige. (det er vel strengt tatt mulig at det er 5 års reklamasjonstid på et slikt produkt, men etter 3 år så er vel pc'en gjennstand for oppgradering/utbytting hvertfall hvis du er gamer) Endret 22. mars 2006 av frostern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå