Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Plasering av forsterker?

Anbefalte innlegg

Jeg har er lite problem. Og det er at jeg ikke finner noen plass og feste forsterkern i min Opel ascona C. Jeg tenkte og feste den i subkassen men den er for liten i forhold til forsterkeren.

Tror dere det er nok og bare sette noen skruer i gjennom matta i bagasjerommet og la den rett og slett ligge oppå matta i gulvet?

Eller burde jeg feste den oppned i hatthylla? altså i hatthylla men inne i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende jeg her helt på viddene her, men ikke monter en forsterker opp ned. For når forsterkeren blir varm, kommer varmen til å stige, men siden forsterkeren ligger opp ned vil varmen bli liggende rundt komponentene inne i forsterkeren. Så den ikke blir kaldere, men heller varmere.

Når det gjelder forsterkeren kan den plaseres hvor som helst. Er egentlig bare fantasien som setter grensene. Hadde jeg vært deg hadde jeg brukt noe gulvplaner å festet på ett eller annet vis til gulvet og montert forsterkeren på platen :)

Lenke til kommentar

Mente jeg hadde hørt noe sånt jeg og om at man ikke skulle montere en forsterker oppned.. men tror du det er nok og montere den bare i matta? altså sette skruer igjennom.. for den er jo så pass tung at jeg regner med at den blir liggende i ro?

Lenke til kommentar
Eller hvis jeg tar en plate og legger under teppet i bagasjerommet og så skrur jeg igjennom teppet og ned i platen. Tror du det er nok?

5752227[/snapback]

nei, skru aldri en forsterker rett ned på gulvet... fordi pga kulde/kondens/fuktighet vil over tid gi overlsag i printkortet. Noe som er veldig viktig er hvilken merke/modell den ampen er.., er det et Phoenix Gold ZX450 du bruker så er ikke noe problem å skru den oppned -faktisk beste alternativ- siden topologien (måtte hvordan komponenentene er plasert i kretskortet/kretsløsning) på den er beregnet til bruk av vifte og veldig effektiv lufgjennomstrøming men ta av de akril vinduene på sidenen til bedre avkjøling. Noe "isolerende plate" trengs ikke da nyere kretsløsninger har avskyltet primær og sekundær strømsforsyninger bare tidlig i 90 tallet var "nødvendig" for forsterkererne å ha på en isolerende plate for å unngå støy og lignende. Anbefaler å ha et mellomrom mellom forsterkeren og underlag på ca 0,5cm da dette vil gi en bedre luftgjennomstrøming og på den måtte kan man redusere fare for kondens interne i kretskortet. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg tar bare en sponplate og skrur fast subbenkassen på den og så skrur jeg fast forsterkern på samme plate på sinden av den og setter både subben og forsterkern på gulvet i bagasjerommet på samme plate. Da blir den vell neppe og fløtte så mye på seg?

Lenke til kommentar
Eller hvis jeg tar en plate og legger under teppet i bagasjerommet og så skrur jeg igjennom teppet og ned i platen. Tror du det er nok?

5752227[/snapback]

Ja, slik ville jeg ha gjort det :thumbup:

nei, skru aldri en forsterker rett ned på gulvet... fordi pga kulde/kondens/fuktighet vil over tid gi overlsag i printkortet. Noe som er veldig viktig er hvilken merke/modell den ampen er.., er det et Phoenix Gold ZX450 du bruker så er ikke noe problem å skru den oppned -faktisk beste alternativ- siden topologien (måtte hvordan komponenentene er plasert i kretskortet/kretsløsning) på den er beregnet til bruk av vifte og veldig effektiv lufgjennomstrøming men ta av de akril vinduene på sidenen til bedre avkjøling. Noe "isolerende plate" trengs ikke da nyere kretsløsninger har avskyltet primær og sekundær strømsforsyninger bare tidlig i 90 tallet var "nødvendig" for forsterkererne å ha på en isolerende plate for å unngå støy og lignende. Anbefaler å ha et mellomrom mellom forsterkeren og underlag på ca 0,5cm da dette vil gi en bedre luftgjennomstrøming og på den måtte kan man redusere fare for kondens interne i kretskortet.  :yes:

5752312[/snapback]

Så legge en liten kloss i hvert hjørne og så skru fast igjenom den og inn i plata? *noe å tenke på til neste forsterker plasering*

Endret av Defus
Lenke til kommentar

Min 12" sub i MDF-kasse og 4-kanals forsterkar er begge festa i bagasjerommet med borrelås. Limen på borrelåsen er ganske sterk og verken sub eller forsterkar har rikka seg i løpet av dei 12 månadane dei har stått i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...