KrougeR87 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Vi har et prosjekt i skolen.. Dere skal installere et motoranlegg for å åpne og lukke en garasjeport. Til drift av porten skal det brukes en 230V trefase asynkronmotor. Dreieretningsvending og stopp av motoren skal fjernbetjenes med trykknapper montert ved innkjøringen ved garasjen. Det skal monteres to elektromekaniske posisjonsbrytere, en som stopper porten når den er helt åpen, og en som stopper porten når den er helt lukket. Vi har satt krav at anlegget skal ha stor personsikkerhet. I et apparatskap inne i garasjen skal kontakter, sikringer, motorvern og rekkeklemmer monteres. Anlegget skal være i åpen utførelse. Noen som har en koblingsskjema hvordan den ser ut, både hovedstrømskjema og styrestrømskjema Alt av forslag taes godt imot, trenger svar snarest... Edit: Leif Endret 14. mars 2006 av KrougeR87 Lenke til kommentar
FaO Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 hehe! var ei fin oppgave dette:P du må ihvertfall bruke følere får å se når porten er helt åpen/lukket. samtidig bør du kanskje ha noe som kjenner når noen kommer under.. (Skulle ta hensyn til personlig sikkerhet) VK1 eller?? Lenke til kommentar
KrougeR87 Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Ja.. Tenkte meg at vi kunne bruke en tidsrelé så den stopper etter en viss tid, men dette er ikke mye sikkerhet og pålitelig. Dette er en Grunnkurs prosjekt. Edit: Fjernet Quote Endret 14. mars 2006 av KrougeR87 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Vi har satt krav at anlegget skal ha stor personsikkerhet. 5751305[/snapback] Dette betyr at det også må monteres trykkføler som stopper porten hvis den støter mot noe, f.eks et barn, slik at det ikke skader noen. Dette er forøvrigt et krav til alle garasjeporter som blir montert i våre dager. det har nylig skjedd dødsulykker med eldre anlegg. En garasjeport bør også stoppe (helst gå opp igjen) hvis den detekterer at en bil fortsatt står i portåpningen. Lenke til kommentar
FaO Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 men, hvis dette er ett grunnkurs annlegg så kan man ikke forvente for mye.... Tips: Tenk deg hva som skal skje først, så sett d opp på tegningen, så setter du opp nr. 2 osv. det hjelper som regel... (Hovedstrømmen blir mer eller mindre helt normal, ettersom hva du skal ha med..) Lenke til kommentar
KrougeR87 Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Dette er en koblingsskjema tegnet med paint på 5 min Men dette har ingen elektromekaniske posisjonsbryter, men den har start bryter 1 start bryter for andre vei og stopp bryter.. med motorvern Endret 14. mars 2006 av KrougeR87 Lenke til kommentar
FaO Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 her må du ihvertfall trykke når den har kommet opp/ned. skulle du ikke ta hensyn til sikkerhet?? ville funnet en trykkfølsom sensor e.l. og montert... lykke til Lenke til kommentar
KrougeR87 Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 her må du ihvertfall trykke når den har kommet opp/ned.skulle du ikke ta hensyn til sikkerhet?? ville funnet en trykkfølsom sensor e.l. og montert... lykke til 5756983[/snapback] Men, dere skjønner ikke oppgaven, eller spm som jeg stiller.. Jeg lurer på hva en grensebryter/posisjonsbryter er, og hvor den skal kobles Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Litt logikk vil jo antyde at det er en bryter som "går-av" når noe mekanisk når en annen posisjon eller endrer seg. Det kommer annpå hva den skal gjøre, hvor den skal kobles inn. F.eks viss du har en trykk bryter (list som er festet på en måte nede på garasjeporten) sånn at viss den treffer noe FØR den er helt nede går den automatisk opp igjen, blir jo det vanlig start funksjon. Viss den bare skal stoppe, så ligg inn en NC bryter på toppen som kutter all strømmen som en sikkerhets funksjon. Men vil ikke tro det er en bryter, heller bryterens funksjon. Lenke til kommentar
KrougeR87 Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Joda, logisk så må jeg jo koble NC kontakter i begge holdestrøm vil jeg tru. Hvorda ser da denne bryteren ut i flerlinje skjema? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Den er vel 1-polet. Hmm har du ikke en symbol liste? Er ikke det du har tegnet er flerlinje dåh? Flerlinje vil vel si at du viser begge fasene?!! Lenke til kommentar
KrougeR87 Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Den er vel 1-polet. Hmm har du ikke en symbol liste? Er ikke det du har tegnet er flerlinje dåh? Flerlinje vil vel si at du viser begge fasene?!! 5761188[/snapback] Kan du noe om Automasjon? Jeg har tegnet opp en FLERlinje skjema for styrestrøm! Det er forskjell mellom hovedstrøm og styrestrøm, så synes ikke du skal begynne å kritisere om noe du ikke vet.. Men det gjør ikke noe, fant ut av det selv. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Har gått GK og VK1 Elektro, er bare at spørsmålet ditt ikke virket så logisk. Hvordan ser bryteren ut liksom, er ikke konkret nok. Lenke til kommentar
KrougeR87 Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Grensebryter eller Posisjonsbryter.. Mer vet jeg ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå