Gå til innhold

Ekstern harddisk fungerer, men ikke på bærbar

Anbefalte innlegg

Jeg har satt sammen en ekstern harddisk med firewire-tilkobling. Dette med en Icy Box og en Western Digital Cavar 200. Jeg måtte ha firewire, fordi det ikke er USB2 på min bærbare.

På min stasjonære jobber den helt perfekt, som en drøm. Jeg trodde ærlig talt ikke at en ekstern harddisk kunne bli så bra :D

På min bærbare, en HP Omnibook XE4400 blir det derimot andre boller, halvstekte. Den får kontakt, men etter hvert begynner lyset på harddiskkabinettet å blunke. Dette skjer spesielt hvis jeg prøver å overføre filer fra bærbar til ekstern harddisk.

Windows - Forsinket skriving mislyktes

Etter hvert kommer det da fram en feilmelding, hvor jeg kan lese følgende:

Windos kan ikke lagre alle dataene for filen E:$Mft. Dataene har gått tapt. Denne feilen kan skyldes en feil på maskinvaren eller nettverkstilkoblingen. Prøv å lagre filen et annet sted.

Dette skjer som sagt kun på omnibooken. På min stasjonære jobber den perfekt.

Har noen en teori om hva det kan være? Det er veldig viktig for meg å få overført en god del filer fra bærbar til ekstern harddisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du er ute etter et harddiskkabinett som fungerer stabilt med firewire er nok ikke Icy Box noe optimalt valg. Disse kabinettene (som bruker det beryktede Prolific-brikkesettet) har koblet opp med firewire tatt livet av mang en harddisk de siste par årene.

Enkelte Icy Box eiere har dog klart å fikse problemene, bl.a. ved hjelp av firmware oppdateringer. Du kan jo for eksempel begynne å lese her:

http://www.bustrace.com/delayedwrite/

Lenke til kommentar

Takker!

Jeg har så vidt sett over linken, og det er akkurat dette som er problemet mitt. En tanke som slår meg er at det "bare" er å avinstallere XP2. Hvis det er mulig.

En annen løsning jeg fant ut i dag, var å koble til via en vanlig USB-kabel. Det går treeeeeeigere, men det fungerer i det minste. Hvis Icy Box ødelegger harddisker, så må vel snart noen ha sendt dem en regning? Å selge en slik vare er jo håpløst. Om man skal være seriøs på markedet.

For øvrig gir ditt nick helt feil inntrykk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...