Gå til innhold

IBM Aptiva 600, PIII, 128 RAM skal utvides...

Espen Holm

Anbefalte innlegg

Har en IBM Aptiva 600, PIII, 10 GB HD og 128 RAM. Harddisk kapasitet har jeg ekstern og på annen maskin, så det er ikke kritisk.

Beste oppgraderingen av denne maskinen 'for hjemmebruk' er vel oppgradering av RAM'en, for dette er vel en maskin som fortsatt har en fremtid og kan brukes, selv om den jo er noen år. Kan den egne seg til server i et hjemmenettverk? Andre forslag?

RAM'en som står i er et ca 8 cm langt kort, merket PC100 128 MB, Winbond 129DG og består av 8 kvadrat centimeter store brikker. Det er kun ett slikt kort installert, men plass til 2.

Følgende merking finnes også på hver av de små brikkene: W981208BH-75

Kan jeg f.eks sette inn 2 x 256 RAM? eller er 128 maks for hver slot? Hvordan finner jeg ut dette...... Har søkt på nettet men ikke blitt spesielt klok. Antar at hovedkortet har noe å si, hva skal jeg se etter for å finne ut av dette?

deretter: Hva slags RAM skal jeg kjøpe til denne maskinen som vel er 6-8 år gammel? Hvor kjøper jeg det gunstigst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg f.eks sette inn 2 x 256 RAM? eller er 128 maks for hver slot? Hvordan finner jeg ut dette...... Har søkt på nettet men ikke blitt spesielt klok. Antar at hovedkortet har noe å si, hva skal jeg se etter for å finne ut av dette?

deretter: Hva slags RAM skal jeg kjøpe til denne maskinen som vel er 6-8 år gammel? Hvor kjøper jeg det gunstigst?

5750768[/snapback]

Det ser ut til at da maskinen ble levert er det oppgitt at den kan ta maks 256 MB RAM i 2 stk 168 pins sokler. Er det hovedkortet som begrenser maks RAM, og er det gitt en gang for alle? Er det bestemt av BIOS, kan denne evt oppgraderes? Evt hva skjer om jeg dytter inn 2 x 256 MB minnemoduler?

Minnemodulen som sitter i er SDRAM 100Hz. Disse er litt vanskelige å få tak i. Har forstått det slik at jeg uansett må sette inn SDRAM, men kan jeg bruke 133Hz, som er mere tilgjengelig? På DinSide Data står det noe om at dette er bakoverkompatibelt...

Synspunkter?

Endret av Espen Holm
Lenke til kommentar

PC133 er bakoverkompatibelt med PC100 ja.

Fungerer helt utmerket det.

Om du har lest deg til at 256mb er det meste, så er det vel en god mulighet for at det stemmer:) MEN, det høres da merkelig ut.

Har vanskelig for å tro at 256mb brikker ikke skulle fungere? Evt 512 brikker..

Men det bør vel ikke by på problemer å få låne noen større brikker for testing?

Vil jo tro at det er fult mulig med større brikker enn 128mb. Med forbehold om at jeg tar feil da :innocent:

Har selv nylig oppgradert en P3 800 til P3 1000 og fra 128mb ram til 512:)

Ble jo en rå PC :thumbup:

Lenke til kommentar
hehe..

Sammenligningen min var jo fra 128mb ram til 512! Blir jo en annen verden!  :D

Prøv deg med en ny disk også.. så skal du se..

5776912[/snapback]

..Egentlig lurer jeg litt på hva jeg skal med maskinen... :hmm:

Har en OK bærbar fra før og en stasjonær med Athlon 3000+ og 1 mb RAM....

Tenkte noe slik som server funksjon, men har egentlig ikke noe som helst bruk for det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...