Gå til innhold

Koble sammen flere AVR

Anbefalte innlegg

Siden dette forumet ikke har noen egen kategori for finelektronikk så poster jeg her :)

Jeg har et prosjekt i hodet mitt som innebærer kontroll av en god del RGB-leds. Dette skal være kontrollerbart fra en PC. (Eller en forhåndsprogrammert hovedhjerne)

Den foreløpige planen er å bruke en OOpic eller lignende som hovedhjerne. Med seriell tilkobling til PC. Og bruke masse små billige AVR ic'er til kontrollere som kontrollerer hver sin LED. Disse skal ha et PWM program som lar meg få akkurat den fargen jeg vil på LED'en. Men de skal også kunne kommunisere med hverandre. Planen var å enten koble de i serie eller bus, med hversin adresse, slik at hovedhjernen sier "Adresse: 2 Farge: 00CBFF" eller noe sånt og da vil chipen med adresse 2 sette sin led til den fargen. Alle de andre chipene vil (i seriemodus) bare sende den vidre til neste chip eller (i busmodus) ignorere kommandoen helt.

Det store spørsmålet er hvordan koble chipene sammen?

Noen forslag? Og noen forslag til hvilken chip som skal brukes til LED'ene?

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du står ganske fritt egentlig, kan jo bruke vanlige IO pinner og lage alt i firmware.. Men AVR har en del innebygget hardware som er bra egnet for dette. TWI er vell det som er best egnet (2-wire Serial Interface Bus), eller så kan du jo bruke rs232 delen og lage egne pakker slik at hver krets bare tar i mot pakkene med data som er ment for den.

Jeg trur jeg ville brukt AVRer til alt, også mot PCen; En AVR koblet med RS232 mot PC, og med TWI mot de andre AVRene. Med TWI kan du koble sammen 128 enheter.

har du tenkt å ha en AVR per LED? er ikke det litt drøyt? Bør ikke være noe problem å kontrollere flere led fra en avr? f.eks bygge ting i matrise og blinke leddene veldig raskt, gjort rett vil det se ut som om alle leddene er på selv om (f.eks.) bare et lyser egentlig. (ok, det trenger ikke bli billigere da...)

har selv en AVR ting med 16 led hvor bare 8 lyser av gangen. Den er laget slik at den skifter mellom de veldig raskt og gir intrykk av at alle lyser (den blinker i forskjellige mønstre, "fader" inn og ut osv..)

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg skal ha bare en led pr avr er for det første at jeg tenkte bruke ATtiny11 som har bare 6 I/O-porter, og for det andre er det RGB(B) leds så de bruker 4(5) pinner.

Leste også nettopp at de minste ATtiny ikke har SPI eller TWI. Sliter kanskje litt da... Må vel gå litt opp i størrelse. Evt kjøre noen store med masse outputs og heller kjøre flere leds pr chip som du sa.

-C-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...