Gå til innhold

Kontrastforhold på LCD?

Bull_Dogg

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på det her med kontrastforhold. Har tenkt på å handle meg en LCD, men klare ikke bestemme meg pga. dette med kontrastforhold.

Derfor lurer jeg på hva som er lite og hva som er bra når det gjelder dette.

Hvordan vil du kunne se forskjell på dårlig of bra kontrasforhold?

Det hadde vært veldig greit om noen kunne komme med noen små eksempler i bildeformat :)

Takker for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil se forskjellen på høyere kontrast ved at det skjermen greier å gjengi lyse og mørke partier i et bilde på en bedre måte. F.eks. vil en se flere detaljer i mørke deler av bildet og sort vil fremstå som sortere. En måte å si det på er at dynamikken i bildet blir bedre, dvs. at man vil oppleve fargespillet fra det helt mørke til det lyse i ett og samme bilde. Dette til forskjell fra dynamisk kontrast som justerer kontrasten etter hva som vises i bildet og som er en sammenligning mellom to forskjellige bilder og aldri kan oppnåes i ett og samme bilde.

En bør nok kunne forlange over 600:1 i kontrast av en moderne dataskjerm i dag, mens enkelte har opp i 1000:1 som denne Eizo skjermen.

Lenke til kommentar

700;1 er bedre enn 500;1 går jeg utfra mer dybde

tror det er sånn det fungerer, men skal du ha effekter i spill i tilleg må du stille f.eks dynamic ligth for å få utbytte av det, dvs, at du merker hvordan lyspærer i trappeganger i bf2 gir lys og skygge, solys i spill etc. kontrast utbytte.

ble svært fornøyd har 17 lcd, testet med en eldre 25ms 19.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm..._3DBuilding.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...