Ivan Drago Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Trenger et forholdsvis rimelig kamera som er brukervennlig for en gammel mann på 60 år med liten teknisk innsikt. Han sier også at han ser dårlig, derfor vil en stor skjerm være en fordel. Det er en fordel om tastene er adskilt slik at man unngår å trykke feil hele tiden. Han er litt "klumsete" når det gjelder tekniske duppedingser for å si det mildt... Men jeg skjønner at stort kamera ofte medfører små og nært plasserte knapper. Finnes det noe greit til ca 2000 eller kanskje rimeligere? Endret 17. mars 2006 av Ivan Drago Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Kjøpt et Canon Ixus kamera til den gamle grinebiteren. Brukervennlig, robust og pent. Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Det finnes vel mange IXUS kamera, var det en spesiell modell du tenkte på? Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Vel, ett ixus 50 og 55 får du vel nesten nedi 2000. Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Ser på dinside.no sine anbefalinger fra julen 2005, der kommer både kodak easyshare v550 og nikon coolpix p2 foran ixus 55. Nikon P2 er også litt billigere. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 P2 gir bedre bilder enn Ixus 50/55, men mangler optisk søker. Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 hva er optisk søker? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 På de gamle filmbaserte kamera ser du gjennom en slik optisk søker når du skal ta bildet. På de digitale bruker de fleste skjermen, men er det sterkt sollys kan skjermen være vanskelig å se. Da kan det være veldig greit med en optisk søker. Man sparer også mye batteri på å slå av skjermen og bruke den optiske søkeren. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg vet ikke helt om det med å spare strøm har så mye for seg lenger. På mine to første digitalkameraer forsvant batteristrømmen ganske kjapt med skjermen på, så da brukte jeg nesten alltid den optiske søkeren (også av gamel vane vil jeg tro...). På den andre, en C-21, målte jeg strømforbruket til over 1A med skjermen på, og da er det ikke rart batteriet tappes kjapt. Varm ble den også. På de andre jeg har merker jeg ingen forskjell, og nå bruker jegkun skjermen som søker. Den nyeste har ikke engang søker, og jeg har ikke savnet det ett sekund.. Forvørig tror jeg det er ett fett hva du kjøper i den prisklassen. Tror forskjellene er minimale, og ihvertfall ikke noe som han vil legge merke til. De har vel alle en point&shoot-funksjon som gjør det meget enkelt å bruke. Problemet er heller den andre veien, hvis du vil ha mere kontroll.. Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Ser at mamoz har Olympus SP-700 på ukens tilbud til 2195 kr. Der har jeg mulighet til å hente selv så jeg sparer frakta. Noen meninger om dette kameraet? Litt dumt det er XD card, siden resten av minnekortene i huset er SD/MMC. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Det ser bra ut det, med ekstremt stor skjerm, som han sikkert vil sette pris på.. At det er xD-kort bør du ikke se på som noe problem. Jeg har enda aldri byttet kort mellom noen dingser selv om de bruker samme typen (CF og SD). xD er helt greit, og det kommer uansett til å stå i kameraet hele tida. Ingen vits i å dele på kortene. Ellers har jeg hatt (og har fortsatt) 4 Olympuser (+ en til, en brukt C-7070,som er på vei i posten), og jeg har vært veldig godt fornøyd med alle. Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Det som er viktig er at man bare kan slå på kamera og ta bilder. Bedre jo færre instillinger man må gjøre selv! Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Vil ikke annbefale Olympus, da de har ekstremt tungvinte menyer, men Canon Ixus anbefaler jeg, enormt gode menyer , bra kamera hus og generelt god bildekvalitet. Eneste å utsette er at de er til tider litt dyre, men Ixus 50 og 55 er ikke noen dyre kamera, var jeg deg ville valget vert Ixus 50, da dette har en litt mindre skjerm, men alikevel like bra oppløsning, og den sluker mindre strøm. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Vil ikke annbefale Olympus, da de har ekstremt tungvinte menyer Det er vel i høyeste grad avhengig av hvem du spør. I likhet med bjornkn har også jeg hatt 4 stk. Olympus, og har fortsatt 2 av dem, og jeg har aldri hatt problemer med å finne frem på noen av dem. Dessuten bør kanskje optikk og bildekvalitet også telle litt, og Olympus har skjelden skuffet her. Selv om jeg har kjøpt meg et feiende flott Panasonic FZ30, er fortsatt mitt gode gamle Olympus C-750 et godt supplement. Bl.a. er det meget godt på makro og er også bedre på støy enn FZ'en. Så Olympus bør absolutt ikke avskrives. Jeg tilhører ellers også de som ikke er altfor imponert over Ixusenes bildekvalitet. Personlig mener jeg de er mer motepreget enn best i klassen, og det må jeg jo få mene..... Stiller meg også bak Afseth, som ofte anbefaler Nikon Coolpix'er, de er også veldig brukervennlige og ergonomisk gode og passer godt for den eldre garde. Du finner mange gode tester av dem her. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 De første gangene jeg prøvde et Olympus, skjønte jeg ikke mye av menyen. De er vanskeligere å forstå enn veldig mange andre produsenters meny helt i begynnelsen. Men etter å ha blitt mer kjent med Olympus, har jeg sjelden store problemer med å finne frem i menyene. De er bare litt annerledes enn mange andres menyer. Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 Det spørs om jeg skal kjøpe Nikon Coolpix P2 fra pixmania, 2068 kr. Er det et klokt valg? Den er jo best i test på dinside/tv2. Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) Når vi skulle kjøpe kamera til Far, lot vi han selv få prøve ut en god del forskjellige kameraer. Han falt for P2. Onkelen til samboeren fikk også se dette kameraet, og han gikk rett og kjøpte. Knallfornøyd han også. Det er et knallgodt kamera, godt å holde i for den som har litt større fingre, lettfattelig og enkel meny, god skjerm, og ikke minst, tar veldig gode bilder. Av erfaring er det også mindre feilrate på Nikon sine kompakte enn det er på Ixus serien. Kan selvfølgelig være tilfeldigheter, men jeg har sett litt for mange ødelagte (feil på kamera) i ixus serien til at jeg vil anbefale disse. Om du går for P2 tror jeg garantert han blir fornøyd. I tillegg gir det mulihghet til å delta på Coolschool om han vil og har anledning. Endret 21. mars 2006 av Cirrrus Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 Da er jeg omtrent sikker på at det blir P2 om ingen kommer med noen godt begrunnede advarsler! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Da er jeg omtrent sikker på at det blir P2 om ingen kommer med noen godt begrunnede advarsler! 5786570[/snapback] Gå for P2! Det er et godt kamera og heller ikke altfor lite så han har litt å holde i. Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 Hvordan er måla på kameraet (altså str i cm)? Tenkte jeg skulle kjøpe en kameraveske i samme slengen, har dere noen anbefalinger? Gjerne hos www.pixmania.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå