hosthus Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Har tatt en god del bilder med mitt Konica Minolta 5D i det siste. Da jeg så på disse bildene så jeg at på de aller fleste av dem, var det en liten svart strek nede i venstre hjørne. Jeg tenkte at dette bare var støv på linsa, og tørket av den. Da problemet vedvarte, byttet jeg objektiv, for å se om feilen lå her. Det gjorde den ikke. Hva kan være galt? Har jeg fått støv inne i kamerahuset? Noen som har peiling? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Rusk på sensoren, sannsynligvis. Er dette en tydelig svart strek? Vises den alltid, uansett innstillinger? Om du legger ut bilde blir det lettere å avgjøre. Lenke til kommentar
hosthus Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Takk for raskt svar! Streken er av og til veldig tydelig, av og til noe uklar (av og til så uklar at jeg er i tvil om den i det hele tatt er der...). Tror dette har med hvor jeg har fokus å gjøre (?). Ser ellers at det faktisk er to streker nede i venstre hjørne. Legger ved et bilde som viser dette. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Dette er nok sensor-støv ja. Syns den ene der var merkelig tydelig, det har jeg aldri sett før, men nå har jeg vel liten erfaring med slikt, egentlig. Det er også en tydelig flekk oppe på himmelen, slik pleier vanligvis støvet å se ut. Jeg hadde samme problem på mitt eget kamera da jeg tok bilder med lys bakgrunn og høy f-verdi, da var det masse rusk der. Etter å ha lest litt fant jeg ut at en ørepumpe man får kjøpt på apoteket kunne hjelpe, og ganske riktig, det gjorde den. Sett kameraet i "rensemodus", ta av objektivet og blås bort støvet med pumpen. Det kan lønne seg å holde kameraet opp-ned så du hindrer at støv faller ned på sensoren igjen. (IKKE blås med munnen, det kommer mer enn bare "ren" luft derifra, og det kan bli så fuktig at støvet fester seg. Ei heller bør du bruke trykkluft, og da bare på lang avstand. Den er veldig kald i det den forlater boksen, og ikke så altfor bra for en stakkars sensor. Det dannes veldig mye kondens med en gang.) Om ikke dette funker kan du kjøpe såkalte sensor-swabs eller levere det inn til rens. Begge deler koster en del, husk det. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Dette en sensor som trenger rens ja. Om du ikke er stødig på dette kan det være like greit å få dette gjort i en fotobutikk, eventuelt av noen som kan dette.Det viste seg at fotobutikker varierte mye i pris for denne jobben, men at det kunne gjøres fra 200 kr. Anbefaler å søke på dette, da priser, utstyr etc har vært diskutert tidligere. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 200 kr eller mer for å gjøre det en gang?? Det kan fort bli dyrt i lengden. Lenke til kommentar
hosthus Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Takk til alle som hjelper meg her! Er ikke verdensmester i hverken fingerferdighet eller sensostøvfjerning, så jeg tar kameraet med i en fotobutikk, og hører om de kan hjelpe meg.. Lenke til kommentar
hosthus Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Tok kontakt med en fotobutikk idag, og de ante ingenting om hvordan dette skulle gjøres... derfor har jeg valgt å ta saken i egne hender. Ørepumpe er kjøpt på apotek, og nå lurer jeg bare på hva "rensemodus" er for noe? Lenke til kommentar
Gråskjegg Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Tipper at rensemodus vipper opp speilet slik at du kommer til bildebrikken. Lenke til kommentar
modin Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Tipper at rensemodus vipper opp speilet slik at du kommer til bildebrikken. 5754166[/snapback] Ja og lukker opp lukkeren i tillegg da. Bildebrikken ligger ikke rett bak speilet, lukkeren er i mellom. Lenke til kommentar
hosthus Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Aha, men hvordan setter man kameraet i dette moduset? Lenke til kommentar
modin Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Aha, men hvordan setter man kameraet i dette moduset? 5755074[/snapback] Skal finnes i menyen, er ikke sikkert KM har denne funksjonen på sine kameraer. Hvis det ikke finnes noen sensorens funksjon må du i stede sette kameraet på B og holde lukkerknappen inne mens du renser sensoren. Da er det greit å få en venn til å holde knappen inne mens du renser sensoren slik at det ikke bli alt for mye plundrette. Lenke til kommentar
hosthus Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Jeg virker sikkert ikke som den skarpeste kniven i skuffen, men hva betyr det å sette kameraet på B? Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Tok kontakt med en fotobutikk idag, og de ante ingenting om hvordan dette skulle gjøres... 5753518[/snapback] Er ikke dette noe en fotobutikk burde ha greie på? Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Jeg virker sikkert ikke som den skarpeste kniven i skuffen, men hva betyr det å sette kameraet på B? 5755707[/snapback] Sett kameraet på lukkertidsprogram og velg B (etter 30 sek). Da står lukkeren åpen så lenge man holder utløseren nede. I rensemodus vil jeg tro at man trykker en gang for å åpne og en gang til for å lukke. Det er viktig å ha nok strøm på batteriet slik at ikke speilet klapper på plass mens man er i gang med rensingen! Lenke til kommentar
riktig Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Tok kontakt med en fotobutikk idag, og de ante ingenting om hvordan dette skulle gjøres 5753518[/snapback] Da ville jeg holdt meg unna dem i fremtiden, særlig om det skulle gjelde reparasjon. Kan de ikke engang fjerne støv begynner jeg å lure på hva de kan. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Nå er det vel ingen fotobutikker som utfører reparasjoner lenger uansett. De sendes bare inn til importørens verksted. Men å fjerne støv burde en fotobutikk kunne. Lenke til kommentar
rogers Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Tok kontakt med en fotobutikk idag, og de ante ingenting om hvordan dette skulle gjøres... derfor har jeg valgt å ta saken i egne hender. Ørepumpe er kjøpt på apotek, og nå lurer jeg bare på hva "rensemodus" er for noe? 5753518[/snapback] Vet ikke helt hva en ørepumpe er, men pass på at du ikke skraper med noe skarpt på overflaten til sensoren. Har også erfart at selvrens ofte bare flytter på støvet, og enkelte ganger introduserer nytt støv. Så det beste er spesialutstyr til dette formålet. Ser på bildet ditt at det er to uskarpe støvkorn, men det er også en skarp strek nede til venstre. Dette ser ikke ut som støv på sensor. Mulig du har fanget den lokale sjøormen på film ;-) Roger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå