Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Krangling med foreldre (trenger råd)

Anbefalte innlegg

Hei!

Sikkert mange som kranger med foreldre her. Jeg er snart 18 og bor hjemme. Jeg skal ut i lære til neste år (butikkfaget) Nå for tiden så er styrke treningen livet mitt (og venner) Jeg bruker penger på blandt annet protein pulver og kylling. Noe som de ikke liker. De liker heller ikke at jeg spiser den maten og ikke middag (har skjedd 2ganger, men de fyrer seg over det) Mamma sammenligner meg med folk på jobben pga. de har har noe av samme livstilen som meg, bare at de er mer ekstreme. (ho sier de er så selvopptatte osv) Så fyrer de seg også litt over at jeg ikke har noe jobb. Skal i lære etter sommeren. De sier de syr puter under armene mine eller noe sånn.

Blir så lei av alt klaginga. Jeg vil ikke slutte å trene og spise sånn som jeg gjør.

Hva kan jeg gjøre for å gjøre dette bedre uten å forandre meg for mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Protein og kylling er da bedre en tobakk og det som sterkere er. Sier alltid det til foreldrene mine når de klager over at jeg sløser penger på dvd-filmer, festing og andre ting. Dog har jeg jo jobb og sparer noen tusen i måneden.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke å spise protein pulver, med mindre du er proff håndballspiller ellernoe. Hvis du bare trener for å bli sterk dropp protein pulveret.

Kylling er da sunt det?

5749954[/snapback]

Hæ? Du mener man skal spise protein kun hvis man skal bli håndballspiller?

Nei foreldrene dine får bare akseptere din hobbyer, jeg har spist tilskudd siden jeg var 17.

Lenke til kommentar

Jeg syns EvoZ sin ide var bra.

Si til foreldrene dine om at de hater kylling og proteinpulver så kan du begynne med røyk og/eller snus/alkohol.

Kanskje det hjelper å få dem til å fokusere på det bra du gjør/ de gode sidene av oppførslen din?

Mora mi var et stort rasshøl mot meg i hele ungdomstida. Og da snakker jeg om syk, irrasjonell oppførsel med innslag av humørsvigninger og maktsyke. En ukes husarrest for å glemme en tom melkekartong på benken da det var åpenbart at den skulle i søpla.

Posten min åpnet hun etter eget ønske, ettersom hun "eide" meg til jeg var 18.

De siste fire årene har jeg pratet med henne 2-4 ganger i året.

Så å flytte for seg selv er å anbefale på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Nå skal vi ikke ta opp debatten om jeg bør bruke protein pulver eller ikke. Ponget er at de mener jeg bruker pengene mine galt.

Å flytte hjemmefra er ikke så veldig aktuelt. Jeg vil utnytte ressursene jeg har. Virker fristende å flytte though

Lenke til kommentar
Nå skal vi ikke ta opp debatten om jeg bør bruke protein pulver eller ikke. Ponget er at de mener jeg bruker pengene mine galt.

Å flytte hjemmefra er ikke så veldig aktuelt. Jeg vil utnytte ressursene jeg har. Virker fristende å flytte though

5750016[/snapback]

De sier at penger ikke er alt her i livet, og for meg var dette en av de gangene det stemte.

De utgiftene du vil få ved å flytte er verdt hver krone for å få muligheten til å leve ditt eget liv og utvikle deg selv som et selvstedig individ.

Edit: typo

Endret av Vt-iversen
Lenke til kommentar

Du lever ikke sunt, det er ingen tvil om det. Det kan hende at de syns det er litt leit at ettet alt det de har gjort er du en pulverspisende treningsnarkoman. Du må prøve å se det fra deres side også.

Å flytte hjemmefra etter en krangel er vel kanskje ikke det beste? Å snakke ut om det er i hvertfall viktig!

Lenke til kommentar
Du lever ikke sunt, det er ingen tvil om det. Det kan hende at de syns det er litt leit at ettet alt det de har gjort er du en pulverspisende treningsnarkoman. Du må prøve å se det fra deres side også.

Å flytte hjemmefra etter en krangel er vel kanskje ikke det beste? Å snakke ut om det er i hvertfall viktig!

5750055[/snapback]

Spiser jo sunnere enn noen gang. Enig med å snakke ut om det

Lenke til kommentar

Proteinpulver er kosttilskudd som ikke er noe farligere i det lange løp enn helt vanlig mat.

Jeg mener at de trolig vil se på deg annerledes om du flytter ut.

Du er da ikke bare en plage som går hjemme og snylter og gjør masse de kan irritere seg over.

Du blir liksom et eget, voksent menneske, og de vil høyst sannsynlig tenke seg om hvordan de behandler deg.

De vil behandle seg bedre ettersom de sikkert vil at "gutten deres" skal komme på besøk i ettertid. Det er også lettere å få et "venne-forhold" med dem da.

Lenke til kommentar

Takker for respons. Vær så snill å ikke kommenter proteiner her. Det er samme om jeg bruker pengene på proteiner eller for eks. dvd. Poenget er at de ikke liker måten pengene blir brukt.

De vil nok se annerledens på meg, men hvordan skal jeg få råd til å flytte ut?

Lenke til kommentar

Moren min hadde vert storfornøyd hadde eg hatt din livsstil :D

No har eg igrunnen levd fritt siden eg va født så vet ikkje kordan situasjoner med stae foreldre og sånnt egentlig er... men en ting er helt sikkert.. hadde foreldrene mine noensinne prøvd å stoppe meg i noe eg brannt for og va innenfor generell fornuft hadde eg brudd meg svert lite om det de sa... kansje ikkje alle som har godt av frie tøyler men de verste utfallene eg har sett av folk eg har vokst opp med har vert de med de strengeste foreldrene.

Lenke til kommentar

Gode ideer her må jeg si. Man skal flytte hjemme fra (ingen som tenker over hvor DYRT det er, og hvor mye penger man kaster bort bare for å komme seg vekk. Penger som man kunne spart for å kjøpt seg en leilighet, istede for å leie). I tillegg har vi "slutt med proteintilskuddet fordi det hjelper ikke, om man ikke skal bli håndballspiller".. Det er muligens det dummeste jeg har hørt. For at musklene skal kunne utvikle seg og utvide seg trengs det proteiner som er byggestenene for musklene dine. Har du ikke proteiner kan du drite langt i å trene. Klart du får i deg noe proteiner i vanlig kosthold, men for et aktivt menneske skal man ha i seg et dobbelt antall proteiner i gram per kg. Dvs, veier du 80 kg skal du ha i deg totalt 160 gram proteiner daglig.

Løsningen problemet ditt er veldig vanskelig å svare på syntes jeg, da vi ikke vet hvordan forhold du har med foreldrene dine. Jeg ville satt meg ned, dønn alvorlig og sagt akkurat det du sier til oss, at du vil gjerne fortsette - men syntes at de gjør det vanskelig for deg. Fortell dem at du selvsagt respekterer det de mener, men at du kanskje syntes det er påtide at du skal få lov til å danne deg din egen livsstil og gjøre det du vil, uten at de skal bli sure for det.

Endret av sparks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...