Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nytt anlegg i en Mazda 323

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Har omsider kjøpt meg en bil, og hva er vel bil uten et greit anlegg?

Fikk en ganske pen CD/radio sak med på kjøpet av forhandler. Sony anlegg med MP3 støtte ++++ (tror det står noe sånt som 4 x 50 watt).

Trodde jeg hadde høytalere bak i hattehyllen, men fant ut i går at det hadde jeg altså ikke.... I hattehyllen på min Mazda 323 1,5 GLX er det laget plass for høytalere i hattehyllen, det er til og med lagt opp kabler (veldig tynne vel å merke).

Prosjektet mitt er nå å hive inn noen brukbare høytalere i hattehyllen, og muligens en liten sub (bare for moro skyld).

Spørsmål nr 1;

Det er sub utgang på anlegget. Kan jeg koble til en SUB rett på anlegget, eller må jeg ha en forsterker, type monoforsterker?

Spørsmål nr 2;

Har lyst å putte en sub i hattehyllen mellom høytalerene bak. Høres veldig fint ut inni hodet mitt. Hva mener dere som har peil? Må hattehyllen forsterkes eller noe sånt?

Spørsmål nr 3;

Noen anbefalinger på høytalere bak? Antar at det er en spesiel størrelse som skal passe baki der? Er høytalere på Biltema noe å satse på?

Pris: Alt innenfor rimelighetens grenser. Det sier vel sitt at jeg har kjøpt en Mazda? :tease:

Blir veldig takknemling hvis noen gidder å svare.

Mvh Senshi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nr 1: Det er her du kobler en forsterker. Denne sender bare lave frekvenser (under 80hz eller noe lignende). En 2-kanal forsterker eller en monoblokk gjør susen der.

nr 2: Her må du nok bygge en kasse under hattehyllen tenker jeg. Men absolutt en god løsning. Vet ikke hvor stort element du kan ha der men det er det bare å måle seg fram til :)

nr 3: Biltema ville jeg ikke sett på engang. Jeg har blitt forelsket i et merke som heter Morel. Knallbra saker! Men ville nok heller ha satset på å oppgradert lyden foran. Er der du sitter, ikke sant? ;)

Men hadde vært gøy om du tok turen til Drammen! Bare å si ifra.

Mvh Tony

Lenke til kommentar
nr 1: Det er her du kobler en forsterker. Denne sender bare lave frekvenser (under 80hz eller noe lignende). En 2-kanal forsterker eller en monoblokk gjør susen der.

nr 2: Her må du nok bygge en kasse under hattehyllen tenker jeg. Men absolutt en god løsning. Vet ikke hvor stort element du kan ha der men det er det bare å måle seg fram til :)

nr 3: Biltema ville jeg ikke sett på engang. Jeg har blitt forelsket i et merke som heter Morel. Knallbra saker! Men ville nok heller ha satset på å oppgradert lyden foran. Er der du sitter, ikke sant? ;)

Men hadde vært gøy om du tok turen til Drammen! Bare å si ifra.

Mvh Tony

5750797[/snapback]

trur også du skal se litt nærmere på Morel. Skulle busjette ditt ligge litt under dette kan du se litt på Dynabel også. Har bare hørt at dette skal spille bra i forhold til prisen..

Men hadde jeg vært deg ville jeg oppdatert høytalerene framme før jeg tenkte på bakhøytalerene. :thumbup:

Endret av Defus
Lenke til kommentar

Hei,

Takker for svar.

Høytalerene foran bør nok byttes ut ja. Er jo sånne standard høytalere. :cry:

Men planen var å få satt inn noen speakers bak først. Dere anbefaler altså foran først? :hmm:

Bare for å få sagt det, er jeg ikke ute etter noe super high-end anlegg.

Har heller ikke brukt for noe heftig gangsta anlegg, som man hører på en mils omkrets.

Trenger bra lyd, som også dama kan leve med. Med muligheter for litt "råning" med kompiser. :p

Hvis jeg sier 5000 kr. Hva kan dere finne til meg da? Har i første omgang lyst på høytalere bak, da jeg ser på dette som et "must". :cool: For alt jeg vet, kan det være jeg blir strålende fornøyd med det. Hvis ikke, må jeg ta skrittet med å bytte ut fronthøytalerene som er montert nå. Kan ikke akkurat skryte av kvaliteten, men det kommer lyd ut av dem hvertfall.... Siste utvei blir "prosjekt SUB".... :dribble:

Vedr Morel og Dynabel... Selges dette i Bergen? Kan jeg gå inn til en forhandler i Bergen og be han mekke alt for meg? Jeg er like grønn nå, som da jeg var 9 år og fikk min første PC. :blush:

Mvh Senshi

Lenke til kommentar

Spør du meg er høyttalere bak langt ifra noe must. Hvis ikke du er en person med ekstrem omtanke for dine passasjerer er det ingen vits å bruke penger å ha god lyd i baksetet når du som regel sitter foran i bilen og kjører.

Kjøp et godt 6,5" frontsett fra f.eks Morel, Focal, Alpine whatever. Så har du god lyd der DU befinner deg i bilen og ikke alle andre steder. Du står vel ikke med ryggen til scenen når du er på konsert?

Lenke til kommentar
Spør du meg er høyttalere bak langt ifra noe must. Hvis ikke du er en person med ekstrem omtanke for dine passasjerer er det ingen vits å bruke penger å ha god lyd i baksetet når du som regel sitter foran i bilen og kjører.

Kjøp et godt 6,5" frontsett fra f.eks Morel, Focal, Alpine whatever. Så har du god lyd der DU befinner deg i bilen og ikke alle andre steder. Du står vel ikke med ryggen til scenen når du er på konsert?

5755617[/snapback]

Helt enig der! Er nærmest irriterende å høre på høyttalere som er montert bak istedet for foran! Mister all gleden ved musikken :)

Mvh Tony

Lenke til kommentar

Hehe.

Takker for svar folkens. Har nok misforstått ALT jeg..... :p

Liker musikk bakfra jeg. Men må vel høre på Dere som har peiling å begynne foran, og jobbe meg bakover.

Svar meg på en ting til:

Hvorfor kjøper omtrent ALLE ekstra forsterker? Anlegget mitt klarer vel fint å drive 2 stk høytalere? :hmm:

Mvh Senshi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...