Gå til innhold

får ikke css fil til og virke i IE

Anbefalte innlegg

css fila virker i opera men ikke i internett explorer.

fks:

<style>

h1 {

text-align: center

}

</style>

I opera virker denne fila perfekt, men i Ie fusker den no sykt!

Koden ser ut til og ikke virke og teksten blir ikke riktig plasert.

Er det bare koden som er designet for opera?

(Fant den på www.w3schools.com vis det er til hjelp)

Den aktuelle siden er endret på, men det er greit og vite sånn til en annen gang

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig liker jeg ikke å sette noe text-align på en standar H1 tag.

Isteden ville jeg style det i en <div> tag.

Hva om du i senere tid skal legge til en overskrift (H1) og denne gangen skal den ikke sentreres.. hva gjør du da?

Altså det er ikke noe problem, men det blir bare surr og mer kode.

Lenke til kommentar

Det pler jeg også å gjøre. Definer størrelse, farge, decoration osv. på h1 og legg den i en div som du sentrerer heller. Mye mindre klatt hvis du senere finner ut at du skal bruke H1 på noe annet som ikke er sentrert. Det har jeg gjort tidligere og det funket i hvert fall i IE :)

Lenke til kommentar

men for å svare på spørsmålet ditt: nei, jeg kan ikke se noen feil her.

Det eneste jeg lurer på er at du sier at css-fila ikke virker:

- Har du et eget stilark for css-koder?

- eller skriver du css-kodene inn i html-dokumentet?

Hvis 1) så skal du ikke skrive <style> eller andre tag'er i css-dokumentet. Kun css-koder. (Eks på css-dokument: style.css)

Hvis 2) da må du skrive <style> før css-kodene og </style> etterpå. (Slik som du skrev i første innlegg)

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

takk for alle tips.

det jeg lærte om css var det jeg fant på w3schools.com (bare og skrive det inn i html dokumenter)

Og for og svare på spørsmålet til qualbeen:

Jeg har et eget stilark for alle css koder. (prøver og lage kodene mine så enkle som mulig)

Skal se om alt funker i ettermiddag (skal snart på skolen hehe)

Lenke til kommentar
takk for alle tips.

det jeg lærte om css var det jeg fant på w3schools.com (bare og skrive det inn i html dokumenter)

Og for og svare  på spørsmålet til qualbeen:

Jeg har et eget stilark for alle css koder. (prøver og lage kodene mine så enkle som mulig)

Skal se om alt funker i ettermiddag (skal snart på skolen hehe)

5750499[/snapback]

det skal jo være

<style rel="StyleSheet">
css kode....
</style>

altså, husk rel="StyleSheet"!

Lenke til kommentar
det skal jo være

<style rel="StyleSheet">
css kode....
</style>

altså, husk rel="StyleSheet"!

5751398[/snapback]

What? Har ikke jeg sett før iallefall.

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

I den egne CSS fila skal det ikke være noen slike <tags></tags>

Lenke til kommentar
Teddy; det går også an å ha CSS mellom <style>-tagger i HTML-fila.

5751886[/snapback]

Joda, men ikke når:

Jeg har et eget stilark for alle css koder.

Men når jeg tenker over det skjønner jeg hva thax mente, men det kunne jo bli litt confusing når halvis_92 ikke skal bruke det og han allikevel bruker det.

Lenke til kommentar

bruker det av og til på andre nettsider.

den som tråden egentlig starta med er fiksa på (måtte endre en del på siden for og fikse det)

men jeg bruker fremdeles css til og centre tekst og overskrifter osv.

(letter arbeidet en del på sida)

håper dette beskriver en del.

og enda en gang. tusen takk for alle svar

Lenke til kommentar
Hva om du i senere tid skal legge til en overskrift (H1) og denne gangen skal den ikke sentreres.. hva gjør du da?

5749814[/snapback]

H1 skal vel strengt tatt bare brukes én gang pr. side hvis vi skal være semantiske.

5749993[/snapback]

Han skal vel sikkert ha fleire undersider som bruker samme CSS-fil.

Lenke til kommentar

en annen ting jeg kom på var at vis det stod <left><h1>En eller annen tekst</h1></left>

Så ville dete ha større prioritet enn text-align: center; som ligger i stil.css

Er ikke sikker på om dette stemmer helt.

Men vis det stemmer så kan man jo evt bare legge in en enkel tag i dokumentet vis man skal ha h1 plasert et annet sted. (eller er jeg helt på jordet nå?)

Lenke til kommentar
en annen ting jeg kom på var at vis det stod <left><h1>En eller annen tekst</h1></left>

Så ville dete ha større prioritet enn text-align: center; som ligger i stil.css

Er ikke sikker på om dette stemmer helt.

Men vis det stemmer så kan man jo evt bare legge in en enkel tag i dokumentet vis man skal ha h1 plasert et annet sted. (eller er jeg helt på jordet nå?)

Du er inne på noe der ja, men for guds skyld ikke bruk tags til å posisjonere ting (dessuten har vel så vidt jeg vet <left> aldri eksistert, i motsetning til <center> som uansett er deprecated)

Prioritet er som følger:

1. (høyeste): Inline CSS, f.eks <p style="color:red">Rød tekst</p>

2. Intern CSS, altså <style type="text/css">blabla</style> inni head-elementet

3. Ekstern CSS, altså en css-fil som er linket til med link-elementet

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Specificity

If you have two (or more) conflicting CSS rules that point to the same element, there are some basic rules that a browser follows to determine which one is most specific and therefore wins out.

It may not seem like something that important, and in most cases you won't come across any conflicts at all, but the larger and more complex your CSS files become, or the more CSS files you start to juggle with, the greater likelihood there is of conflicts turning up.

If the selectors are the same then the latest one will always take precedence. For example, if you had:

p { color: red; }
p { color: blue; }

p elements would be coloured blue because that rule came last.

However, you won't usually have identical selectors with conflicting declarations on purpose (because there's not much point). Conflicts quite legitimately come up, however, when you have nested selectors. In the following example:

div p { color: red; }
p { color: blue; }

It might seem that p elements within a div element would be coloured blue, seeing as a rule to colour p elements blue comes last, but they would actually be coloured red due to the specificity of the first selector. Basically, the more specific a selector, the more preference it will be given when it comes to conflicting styles.

The actual specificity of a group of nested selectors takes some calculating. Basically, you give every id selector ("#whatever") a value of 100, every class selector (".whatever") a value of 10 and every HTML selector ("whatever") a value of 1. Then you add them all up and hey presto, you have the specificity value.

• p has a specificity of 1 (1 HTML selector)

• div p has a specificity of 2 (2 HTML selectors; 1+1)

• .tree has a specificity of 10 (1 class selector)

• div p.tree has a specificity of 12 (2 HTML selectors and a class selector; 1+1+10)

• #baobab has a specificity of 100 (1 id selector)

• body #content .alternative p has a specificity of 112 (HTML selector, id selector, class selector, HTML selector; 1+100+10+1)

So if all of these examples were used, div p.tree (with a specificity of 12) would win out over div p (with a specificity of 2) and body #content .alternative p would win out over all of them, regardless of the order.

Tatt fra http://www.htmldog.com/guides/cssadvanced/specificity/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...