Gå til innhold

Valgets kval mellom p4 og amd xp

C0bra

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe ny processor, hk og ram. Så lurte jeg på om det vil være lurest å kjøpe p4 2.53ghz eller amd xp2600+. har ikke tenkt å klokke noe i begynnelsen men kansje etter en stund. Takk for svar, har noen god eller dårlig erfaring med noen av delene er det og kjekt å vite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisen for p4 er mindre enn for xp..

Det er ikke store forskjellene på disse prosessorene, i noen tilfeller så er p4 raskere..

Jeg vil selvfølgelig anbefale deg å støtte amd, men hvis du har lyst til å spare noen hundre lapper og få en noe kjøligere prosessor så velger du intels alt.

Valget er opp til deg!

Lenke til kommentar

Åh nei... Ikke en ny sånn...

Hvis du tar et par kjappe søk her på forumet, finnes det en HAUG tråder med samme spørsmålsformulering.

Denne tråden blir HELT sikkert å ende opp med enda en AMD vs. Intel-krig...

Begge er bra alternativer. Skal du klokke, velg Intel. Ellers er det bare å se på hva du får for pengene.

Lenke til kommentar

At det var sa du?

Raskere? Nei.. Ikke en P4 2.53Ghz mot en XP2600+. Da er XP raskest.

Dyrere? Klart det. De er jo ikke samme nivå. XP2600+ er splitter ny, mens P4 2.53Ghz er gammelt nytt.

Men var jeg deg så ville jeg kjøpt XP2400+ mye mer prosessor for penga.

Vil du derimot klokke MYE, må jeg med tungt hjerte si at du burde skjøpe P4.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-23 15:49, skrev Cappo:

At det var sa du?

Raskere? Nei.. Ikke en P4 2.53Ghz mot en XP2600+. Da er XP raskest.

Dyrere? Klart det. De er jo ikke samme nivå. XP2600+ er splitter ny, mens P4 2.53Ghz er gammelt nytt.

Men var jeg deg så ville jeg kjøpt XP2400+ mye mer prosessor for penga.

Vil du derimot klokke
MYE
, må jeg med tungt hjerte si at du burde skjøpe P4.

At XP2600+ er nyere enn P4 2.53 har vel ingenting med saken å gjøre!! I de fleste tester jeg har sett er P4 2.53 et hakk raskere en 2600+ til tross for pr-ratingen til AMD. Skal du først kjøpe en såpass dyr prosessor gå for p4 2.5 som kommer om et par dager.

Den kan vanligvis klokkes til 3.0 uten store problemer(hvorfor ikke klokke hvis du kan?), eller du kan vente til p4 3.06 med hyperthreading kommer. Tror jeg venter på en slik selv selv om det gjenstår å se hvor mye hyperthreading har å si.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-23 16:00, skrev tt22:

At XP2600+ er nyere enn P4 2.53 har vel ingenting med saken å gjøre!!

Har alt å si. En ny prosessor er dyrere enn de som har vært på markedet en stund og ikke lenger er toppmodellen til produsenten. :razz:

Sånn er det med alle produkter.

AMD XP 1800+@2000+

Abit KR7A-RAID

512Mb TwinMOS PC2100 DDR

Creative Geforce 3 Ti 500

Quantum Fireball Plus AS 20 GB

2xMaxtor Diamondmax Plus D740X 60GB i RAID 0

Plextor 40/12/40

Chieftec DX-01BL-D

[ Denne Melding var redigert av: Cappo på 2002-09-23 16:05 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-23 16:04, skrev Cappo:

Quote:

Den 2002-09-23 16:00, skrev tt22:

At XP2600+ er nyere enn P4 2.53 har vel ingenting med saken å gjøre!!

Har alt å si. En ny prosessor er dyrere enn de som har vært på markedet en stund og ikke lenger er toppmodellen til produsenten. :razz:

Sånn er det med alle produkter.

Men den er jo ikke raskere for det!!! Det er prisen her og nå som teller. Å kjøpe toppmodellen av en prosessor er vanligvis mer eller mindre bortkastede penger hvis du kan klokke litt.

Så faktisk at komplett har 2 stk p4 2.5 på lager akkurat nå.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man klokke når man sitter med en p4 2.53 eller XP2600+ ? hva f*** er vitsen? du korter ned levetiden, øker risikoen for å ødelegge noe, og du tjener MAKS 2fps på det når det er så høyt.

Og en XP2600+ er vel iallefall ikke noe tregere enn p4 2.53 så vidt jeg vet. Min erfaring er iallefall at amd er raskere enn p4. (har sammenlignet XP1900+ mot p4 NW 2.0) menmen. kjøp hva du føler for.

Magnus

Lenke til kommentar

Gir deg et svar litt på siden av spørsmålet, hvorfor ikke P4 2,0 eller 2,4 som er mye billigere, eller XP2000 som også er mye billigere. - De siste tidels Ghz-ene er dyre.

Og på begge de nevnte P4 med f. eks. Asus P4B-V hovedkort kan du ganske enkelt stille opp hastigheten til 3,0Ghz uten videre, du må kun gjøre en to-tre innstillinger. Dette uten ny kjøler osv. Kanskje du ikke kommer over 2,8Ghz, - men kanskje kommer du over 3,0Ghz. Råd får du her i forumet om du vil. Og dette var altså litt på siden :smile: .

Lenke til kommentar

Det er sant det!

Imidlertid har P4 blitt raskere i forhold til amd's rating p.g.a den nye 533 bussen.

Når det gjelder 2.4 vs 2.5. er 2.4 ca 3-400 kr billigere, men 2.5 er bygd på en nyere stepping -> mer overklokkingsvennlig.

Med 2.5 vs 2.53 bør man osgå ta hensyn til bushastigheten, da de med 400 bus har mer å gå på vs de med 533.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...