Gå til innhold

Tråden om DELL 2407WFP : Erfaringer og tips.


R@ge

Anbefalte innlegg

Hæ? Skyt med hardt her hvis jeg misforstår noe fundamentalt i diskusjonen :)

 

- bilde over VGA kabel kan absolutt være interlaced, men jeg misforstår kanskje ved at det istedenfor sendes halv vertikal (i høyden) oppløsning hvor skjerm fletter bildet sammen? Var man desperat i 286/386 dagene som ville se damebilder i høy oppløsning (meg inkludert) på skjermene sine kunne man kjøre interlaced for å få alt på samme skjerm uten scrolling :) På tekst så det selvfølgelig noe ufokusert ut, men på bilder fungerte det greit! Å sende 1080i fra skjermkort til TV, projektor eller liknende går helt fint.

 

- Wii skal da fungere progressivt (640x480 progressivt) så lenge du kjører komponent?

 

- 1080P komponent skal fungere ja, men har det seg slik at 1080P over analoge kabler på PS3/filmer/kopibeskyttet materiale blir nedskalert?

 

- Trodde Xbox/360 for det meste jobbet progressivt internt, og tilpasset bildet utgangen som ble brukt (SCART/composite = interlaced)? Noe annet ville vært merkelig, bortsett fra film/mediecenter, om ikke spillutvikler bestemt benyttet sjansen til å gjøre noe meget spesielt :) Render i interlaced ser forferdelig ut deinterlaced, med variabel framerate etc. Selv Xbox1 med komponent i f.eks. Burnout Revenge ser uendelig mye skarpere ut enn f.eks. via SCART RGB, men internt skal boksen i teorien arbeide like mye om den enten sender 480P eller 480i ettersom alle 480 linjene uansett må tegnes av spillmotoren.

 

EDIT: Framebuffer = "progressivt" / hele piksler.

EDIT2: Ikke horisonal oppløsning, mente vertikal...

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vell, om det er progresivt eller ikke fungere det nå ikke. var akkurat på talatuten med dell og de skulle sende meg en ny skjerm, skulle vente den i morgen, men de kom ikke for og hente den andre før noen dager etterpå.

8349171[/snapback]

 

Hvorfor skal du ha ny? Skal du ha nyere revisjon eller noe da eller?

Lenke til kommentar
Hæ? Skyt med hardt her hvis jeg misforstår noe fundamentalt i diskusjonen :)

 

- bilde over VGA kabel kan absolutt være interlaced, men jeg misforstår kanskje ved at det istedenfor sendes halv vertikal (i høyden) oppløsning hvor skjerm fletter bildet sammen? Var man desperat i 286/386 dagene som ville se damebilder i høy oppløsning (meg inkludert) på skjermene sine kunne man kjøre interlaced for å få alt på samme skjerm uten scrolling :) På tekst så det selvfølgelig noe ufokusert ut, men på bilder fungerte det greit! Å sende 1080i fra skjermkort til TV, projektor eller liknende går helt fint.

 

- Wii skal da fungere progressivt (640x480 progressivt) så lenge du kjører komponent?

 

- 1080P komponent skal fungere ja, men har det seg slik at 1080P over analoge kabler på PS3/filmer/kopibeskyttet materiale blir nedskalert?

 

- Trodde Xbox/360 for det meste jobbet progressivt internt, og tilpasset bildet utgangen som ble brukt (SCART/composite = interlaced)? Noe annet ville vært merkelig, bortsett fra film/mediecenter, om ikke spillutvikler bestemt benyttet sjansen til å gjøre noe meget spesielt :) Render i interlaced ser forferdelig ut deinterlaced, med variabel framerate etc. Selv Xbox1 med komponent i f.eks. Burnout Revenge ser uendelig mye skarpere ut enn f.eks. via SCART RGB, men internt skal boksen i teorien arbeide like mye om den enten sender 480P eller 480i ettersom alle 480 linjene uansett må tegnes av spillmotoren.

 

EDIT: Framebuffer = "progressivt" / hele piksler.

EDIT2: Ikke horisonal oppløsning, mente vertikal...

8345810[/snapback]

 

Er ikke noe problem å sende et interlaced signal over VGA. Det jeg mente var at VGA er kun en kanal et analogt bilde sendes gjennom og har ingenting med hvordan signalkilden ser ut. Det samme gjelder for component.

 

Videre så tenkte jeg at om det er en innstilling for at skjermen skal vise bilde i 1080P sa kan jo dette bli et problem for et 1080i signal fra xbox360 om det ikke sitter en linjefordobler imellom?

 

1080i brukes vel for å spare plass samt gjøre systeme "lettere"? Mange spill har mye cut scenes(video materiale) mm som tar mye plass på DVD platene på en xbox360....

 

Videre så er det fort gjort å blande component og composit som er det beste og den dårligste standaren i den analoge verdenen hvorav component er den standaren som er kapabel til å sende HD.

 

Interlacing er kort forklart at man kun ser 50% av bilde på hver frame. Annenhver linje annenhver gang. Tenk deg at du løfter en halv igjenskrudd persienne opp og ned på hver frame 25 ganger i sekundet :D

Lenke til kommentar
Så egentlig skal 1080p fungere over komponent? Jeg kjører DVI fra pcen min i full oppløsning, er det P? Har ikke så veldig mye peil på dette.

8359397[/snapback]

 

Jepp, komponent kan kjøre oppløsninger 480i, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i og 1080p.

 

Dvi er en annen historie, det kommer an på hvilken dvi du tenker på... :) Interlacing er forbeholdt video og tv. Enkelt forklart så er det ikke interlacing på data, men du kan godt se en interlacet film på den :)

 

DVI fomater:

 

DVI - I (analog og digital som er på de fleste nyere skjermkort idag)

DVI - I(dl) (analog og digital med dual link for ekstra stor båndbredde og høy oppløsning)

DVI - D (digital kontakt vi ofte ser på flatskjermer)

DVI - A (analogt signal)

Lenke til kommentar
har ikke prøvd med 1080p da jeg ikke gidder og drasse xboxen opp på rommet mitt. funker med 480p i hvertfall.

8363849[/snapback]

 

Hvis du kunne ha prøvd hadde det vært fint, for jeg må vite om det er noe galt med skjermen eller ikke. Er det så ringer jeg Dell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...