Gå til innhold

Tråden om DELL 2407WFP : Erfaringer og tips.

R@ge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Chivas: Er det ikke lurere å låse FPS til det den hastigheten skjermen faktisk viser bildene? Jeg antar det er LCD du har og da viser skjermen 60 biler per sekund.

Forøvrig så er symptomene dårlig ytelse i høy oppløsning og god ytelse i lav oppløsning tegn på at det er skjermkortet som holder ytelsen tilbake i høye oppløsninger. En oppgradering kan sikkert være på sin plass, men det hørtes litt unødvendig ut å kjøpe et skjermkort til et par tusen nå bare for å ha det i et halvt år. Da ville jeg enten kjøpt et dyrere kort nå (f.eks geforce 8800GTS 320MB) eller ventet med oppgraderingen.

7706620[/snapback]

Ja, er nok lurere å vente med å oppgradere skikkelig. Jeg har kun AGP, så da er kortet jeg har, ett av de bedre. (8800 er vel PCIe)

Når det gjelder diskusjonen rundt FPS/Hz, tror jeg det er mange som misforstår litt. Jeg er ingen guru på dette, så mulig jeg er en av de ;)

FPS går på hvor mange ganger skjermkortet klarer å tegne opp et bilde per sekund. Hz går på hvor mange ganger en skjerm klarer å tegne opp et bilde per sekund. Dvs, spillet vil flyte bedre med en høy FPS, mens skjermen bare tegner opp selve bildet i en gitt hastighet uansett. Hvis man kjører med FPS på 20 eller 120, vil fortsatt skjermen tegne opp bildene like raskt (f.eks 60 ganger i sekundet), men spillet vil hakke mye mer ved en lav FPS.

Hvis man tester fps spill ved max på innstillinger vil man fort se at FPS faller, og spillet begynner å hakke. Men bildet på skjermen blir likefullt tegnet i samme hastighet.

Forøvrig burde vel LCD skjermer ha en oppfriskningshastighet på rundt 78Hz eller over, siden øyet ikke oppfatter høyere (mener jeg å huske)

Er jeg helt på jordet, eller er dette noenlunde riktig? :whistle:;)

Lenke til kommentar

Det med at man ikke merker forskjell på 100 og 60 fps på en 60Hz skjerm stemmer i hvert fall ikke i enkelte tilfeller. Jeg skjønte heller ikke i starten hvorfor jeg skulle mer enn 60 fps i CS:S, da DELL 2407WFP har en refresh rate på 60Hz, men forskjellen på 100 og 60 fps i det spillet er i hvert kollosal, 60 fps går helt i sirup.

Endret av Sir Eatsalot
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er vel ikke noe alvorlig galt med Rev A03? Har lest litt i tråden her om noe banding, men tviler på jeg kommer til å legge merke til det. Regner uansett med at 2407wfp'en er bedre enn den skjermen jeg har nå, en BENQ FP937s?

Jeg satser på å kjøpe den neste gang den kommer på tilbud hos dell. Er kanskje litt dumt å kjøpe skjermer i 7-10 tusen kroners-klassen nå fordi de kommer til å koste halvparten om ett år... "Problemet" er bare at jeg har pengene og har mange gode grunner for å kjøpe en 24". Ser mye film, bruker PC'en som TV, jobber ofte med 2 programmer ved siden av hverandre (Matlab + nettleser f.eks.), liker romslig desktop osv. osv.

Henning

Lenke til kommentar

Håper den blir rimelig billig på salg, i så fall blir det en slik med en xbox 360 hd dvd koblet til den nye pc'n her i gården.

Noen som har noen ca anelse på hva den vil koste på februarsalget og om det salget vil vare hele februar?

Og om man skulle gå glipp av Februar salget, er det da i Mars eller April salget vil komme tilbake?

Og til slutt et siste lite spørsmål: Hvor mye vil dere tippe at denne vil koste på salg nå i Februar/Mars/April? Vet at intet kan sies sikkert, men er vel noen av dere som har erfaringer med kjøp av denne skjermen på tidligere salg.

Lenke til kommentar
Håper den blir rimelig billig på salg, i så fall blir det en slik med en xbox 360 hd dvd koblet til den nye pc'n her i gården.

Noen som har noen ca anelse på hva den vil koste på februarsalget og om det salget vil vare hele februar?

Og om man skulle gå glipp av Februar salget, er det da i Mars eller April salget vil komme tilbake?

Og til slutt et siste lite spørsmål: Hvor mye vil dere tippe at denne vil koste på salg nå i Februar/Mars/April? Vet at intet kan sies sikkert, men er vel noen av dere som har erfaringer med kjøp av denne skjermen på tidligere salg.

7817318[/snapback]

Regner med den kommer til å koste rundt 7?kr.

De har stort sett salg annenhver mnd, så da vil den komme på tilbud i april.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å bry meg. 1:1-problemet kommer jeg meg fint rundt ved å velge "skjermkortskalering" i driveren til Nvidia. Da får jeg 1:1 på 1600x1200, 1680x1050 og alt annet jeg måtte ønske.

Angående banding så har jeg ikke merket noe særlig til det problemet. Det får også være måte på hva man kan reklamere på. Jeg synes de tingene som er nevnt er å regne som bagateller mindre enn f.eks 1 død pixel (som er en for liten bagatell til at man kan reklamere på det).

Lenke til kommentar

Hei.

Vurderer å gå for denne skjermen hvis den kommer på tilbud igjen, men etter å ha lest litt, både her på forumet og andre steder har jeg blitt usikker fordi det er forskjellige meninger om hva denne skjermen faktisk kan brukes til.

Jeg har begrenset kunnskap om skjermer så jeg har et par spørsmål.

Kan jeg spille Xbox 360 på skjermen i full HD?

Kan jeg se HDDVD filmer på skjermen?

Er det noen andre problemer med denne skjermen som jeg burde vite om?

Lenke til kommentar

Xbox360 støtter kun full HD på filmer og ja, du kan fint se filmer i full HD-kvalitet på denne skjermen (1920x1080)

Problemer som har dukket opp her er:

- banding

- skjev fot

- defekt USB-hub

- dårlig skjermfeste til foten

- pikselfeil

- ikke 1:1 pikselmapping på full oppløsning

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

De fleste av de nevnte problemene er, etter hva jeg kan se, løst på 03- og 04-utgavene. Litt "banding" er det eneste som fremdeles forekommer. Noen henger seg opp i litt høy signalforsinkelse (fra signalet kommer til skjermen til det faktisk vises på skjermen), men stort sett alle jeg har vært borti mener denne skjermen fungerer fint til det meste, inkludert spilling.

Krysser fingrene for et bra tilbud fra Dell i Februar! :-)

Lenke til kommentar

Phone:

Full HD fra xbox 360, enten spill eller hd dvd er i oppløsning på 1920x1080(16:9). Problemet er at denne skjermen har et forhold på 16:10 og ikke 16:9. Fordi den ikke har 1:1 pixelmapping vil bilde strekkes over hele skjermen. Skjermen kan heller ikke skalere bilde og samtidig bevare riktig format. Bilde vil derfor bli noe strukket i høyden.

Over DVI og VGA kontakten skal den vist støtte alle HD oppløsninger, tom. 1080p/i(men med strukket bilde), mens komponentinngangen kan kan ikke vise 1080p. Så du bør ha VGA kabel til x360, og en evt. ekstern HD-spiller bør altså ikke kobles til kompoentinngangen.

PC spill som kun støtter ikke-widescreen oppløsninger kan også være et problem, ihvertfall hvis du har ATI skjermkort. Da vil skjermen strekkes f.eks. 1600x1200 over 1920x1200.

Men dette problemet oppstår vistnok kun i høye oppløsninger, så lavt oppløselige spill eller xbox på 720p skal ikke være noe problem.

Ellers skal vist også A04 fikse pixelmapping i alle oppløsninger, men også her har jeg hørt det er endel problemer, som at skjermen må skrus av og på, og at bilde blir kuttet på midten.

Får vente å se til imorgen, blir nok å bestille denne jeg også :) Selv om den har sine problemer og feil, så er det rett og slett ingen andre som kan konkurrere på pris og funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...