Deadringer Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) Kvinnevokal er gammalt nytt Techno i death metal er bare trist 7683640[/snapback] 1. Ikke innen death metall. Der er det et relativt sjeldent fenomen. 2. Syns hva du vil, men at det er nyskapende er det ingen tvil om. edit: @tlz: Det er ikke snakk om elektroniske lyder, som i industrial metal. Det er snakk om techno. Helt vanlig techno. Stor forskjell fra elektroniske lyder og techno. Endret 9. januar 2007 av -Nyhus- Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Herregud, SunnO))) er overhodet ikke avant-garde...bandet ble jo dannet som en tribute til Earth. 7683686[/snapback] Var det jeg tenkte selv og, men var usikker på om jeg husket rett. Niskivara, det virker som du prøver å gi deg selv autoritet på hva som er rett på dette området ved å vifte med hvor mye du vet. Men eh.. du har dretet så mye på dragen at jeg ikke stoler noe særlig på deg lenger. Klippet ditt funket forresten ikke. Og en ting til: hvorfor gidder du å være så elitistisk ovenfor musikk og avantgarde? Faller din verden sammen om et band som du ikke opplever supertsært blir regnet som avant-garde? Du er jo som black metal metal og "tr00". Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Kvinnevokal er gammalt nytt Techno i death metal er bare trist 7683640[/snapback] 1. Ikke innen death metall. Der er det et relativt sjeldent fenomen. 2. Syns hva du vil, men at det er nyskapende er det ingen tvil om. edit: @tlz: Det er ikke snakk om elektroniske lyder, som i industrial metal. Det er snakk om techno. Helt vanlig techno. Stor forskjell fra elektroniske lyder og techno. 7683727[/snapback] Hvis det er techno så kom vel...And Oceans først? Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) Jeg mener Solefald og Arcturus var forann sin tid. De kom inn i den true'e black metal scena med mase synth og merkelig oppbygninger og var ikke redd for å gjøre noe som helst som ikke var akseptert i musikken. 7683157[/snapback] Jizze, om du mener de er avant-garde fordi de brukte synth da det ikke var vanlig, blir det utrolig idiotisk av deg å si at Project Hate absolutt ikke er det, som drar inn kvinnevokal(som alene er utrolig sjeldent i death metal) og techno i death metal. Det er da mer på kanten enn hva synth noen gang har vært innen ekstrem metal. 7683611[/snapback] Jeg brukte ikke synth alene nei, men nevnte dette som en av grunnene til at de skilte seg ut fra de andre bandene på den tiden. Edit: Flott innlegg forresten TLZ. Endret 9. januar 2007 av Jernlov Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) ... 7683597[/snapback] LMI var nok det første Arcturus albumet jeg hørte, siden det var rundt 1996-1997 jeg ble introdusert for dem. Og det er nok noe av grunnen til at jeg synes The Sham Mirrors er et kjedelig album. Da jeg først hørte dem så syntes jeg det var sinnsykt bra. Ja, de sprengte noen grenser. Men likevel... De holder seg innen kjente formater, bare utvider og utdyper dem. Tanken at de var "Avant-Garde" slo meg aldri da, og har aldri slått meg siden. Var de innflytelsesrike? Ja. Var de nyskapende innenfor formatet? Ja. Men dette er ikke nok til å kalle dem "Avant-Garde" for i bunn og grunn er det helt streit musikk med litt ekstra krydder. Og nei, jeg mener ikke at de lagde "lyttervennlig" musikk, eller at de prøvde å finne ut hva folk kom til å kicke mest på, men når man holder seg til kjente strukturer og harmonier så blir det rimelig lyttervennlig. I den samme forstand som det meste black-metal er rimelig lyttervennlig. Det holder seg til kjente formater, med kjente harmonier. Produksjonen og aggressiviteten gjør at det blir litt vanskeligere å trenge gjennom, men det er ennå rimelig streit musikk, som fungerer på samme måte som all annen streit musikk, og linjene kan trekkes til alt fra Hank Williams til Beatles til Wagner. Det jeg mener kan kalles "avant garde" er det som ikke holder seg til kjente former. Musikk som ikke fungerer som all annen musikk. Musikk som virkelig sprenger grensene for hva musikk er. Og jeg kan derfor fint gå med på at ingen av bandene jeg har nevnt er "virkelig avant-garde", fordi det rett og slett er veldig vanskelig å gjøre noe virkelig avant-garde når John Cage gjorde det meste som kan gjøres på 50-tallet, og la grunnlag som ble plukket og introdusert inn i alle stilarter siden. Men bandene jeg nevnte er likevel mer avant-garde enn Arcturus, siden de ikke jobber med kjente sangformater. Så.... Arcturus.... Progressiv metal? Absolutt. Avant-Garde? Ikke få meg til å le. Herregud, SunnO))) er overhodet ikke avant-garde...bandet ble jo dannet som en tribute til Earth. 7683686[/snapback] Var det jeg tenkte selv og, men var usikker på om jeg husket rett. Niskivara, det virker som du prøver å gi deg selv autoritet på hva som er rett på dette området ved å vifte med hvor mye du vet. Men eh.. du har dretet så mye på dragen at jeg ikke stoler noe særlig på deg lenger. Klippet ditt funket forresten ikke. Og en ting til: hvorfor gidder du å være så elitistisk ovenfor musikk og avantgarde? Faller din verden sammen om et band som du ikke opplever supertsært blir regnet som avant-garde? Du er jo som black metal metal og "tr00". 7683730[/snapback] Klippet fungerte nok helt ypperlig. Hørte du 4:33 minutter med stillhet fra høytalerne dine så fungerte det akkurat som det skulle. Og min verden faller ikke sammen, jeg bare synes det er trist når ord som en gang hadde en mening mister sin mening av å bli brukt om ting som ikke har noe med ordet å gjøre. EDIT: Moderert svar: Siden "Avant-Garde metal" tydeligvis er et ord som brukes om Arcturus og Peccatum skal jeg slutte å si at de ikke er "avant-garde metal", men heller bare påpeke at det er et latterlig navn for sjangeren, og at den sjangeren ikke har noe som helst med "avant-garde" i en videre betydning å gjøre. Endret 9. januar 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Kvinnevokal er gammalt nytt Techno i death metal er bare trist 7683640[/snapback] 1. Ikke innen death metall. Der er det et relativt sjeldent fenomen. 7683727[/snapback] Arch Enemy Noumena Augury Der har du noen.. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Kan vi ikke si oss enige i at Metal er en veldig lukket og streng sjanger og det skal derfor ikke såå mye til for å være avantgarde enn ellers Niskivara? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Kan vi ikke si oss enige i at Metal er en veldig lukket og streng sjanger og det skal derfor ikke såå mye til for å være avantgarde enn ellers Niskivara? 7684065[/snapback] Personlig synes jeg at 30 år med ekstremt varierende musikk kalt "metal" peker mot at metal på ingen måte er en lukket sjanger, men det er vel bare meg. Men som sagt, har navnet "Avant-garde metal" blitt gitt til den type metal som dere snakker om så skal jeg ikke påstå at de ikke er det. Selv trodde jeg bare musikkanmeldere hadde spist alt for mye syre(Eller alt for lite) de gangene jeg leste om Arcturus beskrevet som et "Avant-garde metal" band. Men så feil kan man ta når man ikke følger godt nok med på alle de utallige nye sjangerne som popper opp hver gang en musikkjournalist kjeder seg. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Kvinnevokal er gammalt nytt Techno i death metal er bare trist 7683640[/snapback] 1. Ikke innen death metall. Der er det et relativt sjeldent fenomen. 7683727[/snapback] Arch Enemy Noumena Augury Der har du noen.. 7684018[/snapback] Arch Enemy har ikke klar kvinnevokal, så de kan ikke sammenlignes. Noumena har jeg ikke hørt så mye av, men det lille jeg har hørt har ikke hatte noe damevokal. Det er dessuten ingen dame med i bandet engang, om jeg husker rett. Augury har jeg aldri hørt. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) Arch Enemy har ikke klar kvinnevokal, så de kan ikke sammenlignes. Noumena har jeg ikke hørt så mye av, men det lille jeg har hørt har ikke hatte noe damevokal. Det er dessuten ingen dame med i bandet engang, om jeg husker rett. Augury har jeg aldri hørt. 7684535[/snapback] Du sa ikke no om klar vokal, , selv om jeg ikke tror hu er "offisielt" medlem av bandet og Augury er fett. Endret 9. januar 2007 av Torpern Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Arch Enemy har ikke klar kvinnevokal, så de kan ikke sammenlignes. Noumena har jeg ikke hørt så mye av, men det lille jeg har hørt har ikke hatte noe damevokal. Det er dessuten ingen dame med i bandet engang, om jeg husker rett. Augury har jeg aldri hørt. 7684535[/snapback] Du sa ikke no om klar vokal 7684872[/snapback] Trodde egentlig det sa seg selv.. Barsk noumena låt foresten. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Kan vi ikke si oss enige i at Metal er en veldig lukket og streng sjanger og det skal derfor ikke såå mye til for å være avantgarde enn ellers Niskivara? 7684065[/snapback] Personlig synes jeg at 30 år med ekstremt varierende musikk kalt "metal" peker mot at metal på ingen måte er en lukket sjanger, men det er vel bare meg. Men som sagt, har navnet "Avant-garde metal" blitt gitt til den type metal som dere snakker om så skal jeg ikke påstå at de ikke er det. 7684134[/snapback] Den typen metal som vi snakker om? Avantgarde metal er ikke en sjanger sånn som f.eks death metal. Man kan ikke tenke seg åssen de høres ut i fra den infoen om at de er avantgarde. Det er vel ikke en sjanger, mer en "de passer ikke i en sjanger" sjanger om jeg skal kalle det det. Om du mener de fort blir puttet i denne kategorien så samme faen. Tvil Og syns du virkelig metallen beveger seg fort? Nei tvert i mot, det går ganske sakte fordi mettalen skal være sånn og sånn og det er sjeldent at noen tør, eller i det hele tatt vil gjøre noe utenfor det, men så kommer det disse artistene som kommer sidelengs inn og gjør noe helt nytt. Er avantgarde. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Den typen metal som vi snakker om? Avantgarde metal er ikke en sjanger sånn som f.eks death metal. Man kan ikke tenke seg åssen de høres ut i fra den infoen om at de er avantgarde. Det er vel ikke en sjanger, mer en "de passer ikke i en sjanger" sjanger om jeg skal kalle det det. Om du mener de fort blir puttet i denne kategorien så samme faen. Tvil Og syns du virkelig metallen beveger seg fort? Nei tvert i mot, det går ganske sakte fordi mettalen skal være sånn og sånn og det er sjeldent at noen tør, eller i det hele tatt vil gjøre noe utenfor det, men så kommer det disse artistene som kommer sidelengs inn og gjør noe helt nytt. Er avantgarde. 7688641[/snapback] Synes metal beveger seg like fort\treigt som andre musikkformer. Og det er ikke veldig mange likhetstrekk mellom puddelmetal, trash, deathmetal, powermetal, speed metal, blackmetal, numetal, alle de diverse "core"sjangerne, og de utallige andre underkategoriene av metal, selvom man selvfølgelig kan trekke linjene tilbake til 70tallsmetal og punk i alle tilfellene. Og ellers er jeg vel bare uenig i at det Arcturus gjorde var nytt nok til å kalles avant-garde, i ordets rette forstand. Progressivt? Ja. Avant-garde? Nei. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Tror egentlig Arcuturs, og andre band fikk merkelappen avant-garde da ordet "Progressiv" blir brukt om band som har 70s innflytelse uten at de på noen som helst måte faktisk er progressive(nyskapende). Den såkalte progressive metallen er jo fylt med folk som i varierende grad kopierer Dream Theater. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Tror egentlig Arcuturs, og andre band fikk merkelappen avant-garde da ordet "Progressiv" blir brukt om band som har 70s innflytelse uten at de på noen som helst måte faktisk er progressive(nyskapende). Den såkalte progressive metallen er jo fylt med folk som i varierende grad kopierer Dream Theater. 7689515[/snapback] Det kan faktisk være et godt poeng. Dream Theatre hadde jo jerngrep om hele "progressiv metal" begrepet en stund. Men heldigvis så gjør jo langt mer progressive band som Enslaved noe for å rette på den situasjonen. Synes Arcturus kunne passet mye bedre for å fordrive Dream Theatre herkets dominans over progressiv metal, enn til å kalle seg avant garde. Har aldri vært noe glad i Dream Theatre. Har prøvd å sitte meg ned og virkelig lytte, siden de jeg kjenner som liker Dream Theatre sier at man ikke forstår det før man har lyttet ordentlig, men ved hver eneste gjennomlytting synes jeg det bare blir kjedeligere og kjedeligere. Men meg om det. Har ikke noe i mot at de kaller det for "progressiv metal" selvom jeg ikke har lyst til å høre på det. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 (endret) Nå er faktisk Dream Theater progressive(muligens med untak av deres siste album), kanksje ikke så knallprogressive men de går da fremover. Det store problemet er jo "alle" prog metal bandene som ikke gjør noe annet enn å dilte etter dem. (Dvs. kopiere deres tidligere plater.) Forresten, har Arcturus noen gang kalt seg selv avant-garde metal? EDIT: Nå liker jeg faktisk Dream Theater og sounden... så lenge det ikke blir for plagiet så synes jeg sounden er ok. (Selv om den ikke nødvendigvis er progressiv.) Endret 10. januar 2007 av TLZ Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Allmusic.com plasserer i alle fall Arcturus blant disse sjangrene: Death Metal/ Black Metal, Heavy Metal, Progressive Metal og Scandinavian Metal. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 (endret) Nå er faktisk Dream Theater progressive(muligens med untak av deres siste album), kanksje ikke så knallprogressive men de går da fremover. Det store problemet er jo "alle" prog metal bandene som ikke gjør noe annet enn å dilte etter dem. (Dvs. kopiere deres tidligere plater.) Forresten, har Arcturus noen gang kalt seg selv avant-garde metal? EDIT: Nå liker jeg faktisk Dream Theater og sounden... så lenge det ikke blir for plagiet så synes jeg sounden er ok. (Selv om den ikke nødvendigvis er progressiv.) 7689830[/snapback] Syntes jeg så det da jeg lette etter discografien til Arcturus på hjemmesiden deres i går, men har sikkert sett feil. Uansett... misfortå meg rett... Har ingenting i mot Dream Theatre, men synes det blir kjedelig i lengden. Så... 1 sang går greit, 2 sanger begynner å strekke strikken litt, ett helt album kjeder meg ihjel. Litt som med AC\DC. Men igjen.... meg om det. ("Dream Theatre herket" var en referanse til bandene som høres ut som Dream Theatre, ikke Dream Theatre selv). Endret 10. januar 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Allmusic.com plasserer i alle fall Arcturus blant disse sjangrene: Death Metal/ Black Metal, Heavy Metal, Progressive Metal og Scandinavian Metal. 7689870[/snapback] Vel... Allmusic plaserer Nightwish i symfonisk black metal. Det sier vel litt om hvor mye de er til å stole på. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2007 Ved Buens Ende, Fleurety, Dødheimsgard, Sigh ++! Herlige saker. 7681655[/snapback] Fleurety er knall. Men hvor bør jeg begynne med Dødheimsgard og Sigh? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå