Henriken Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Hei. Nå har jeg tenkt å kjøpe meg dvkamera og tenkte jeg skulle spørre her etter anbefalinger. Har et analogt kamera fra før og har lånt dvkamera av en kamerat iblant men nå skal jeg gå digitalt selv for 4000-6000 kr. Kravene er seff bra bilde , mikrofoninngang, analog inngang(sånn at jeg kan få de gamle analoge filmene inn på dataen)og dvinngang(sånn at jeg kan kjøre filmene redigert tilbake til båndet) Noen som har noen anbefalinger? Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Selv har jeg kjøpt meg et Panasonic NV-GS180. Dette er et veldig bra kamera med 3CCD'er, men dessverre ikke DV-inn og analog inngang. Ellers ville nok jeg (og en god del andre) anbefalt deg dette. Lenke til kommentar
Henriken Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Trenger analog inngang(ja vet det finnes usbdingser som kan ta analog video inn på maskinen men etter hva jeg har lest på internett virker de fleste ganske dårlig...) Hvor mye forbedrer tre CCDer bildet i forhold til en? Takk for svar, sjekker opp litt info om kameraet du anbefalte nå Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Kan dessverre ikke uttale meg om hvor mye forskjell det er, men jeg er temmelig sikker på at det er litt.. Har ikke testet så mye sikt selv... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Ganske stor forskjell på 1CCD og 3CCD, hovedsaklig utendørs og i godt lys. Mye bedre og riktigere fargegjengivelse og betydelig skarpere bilde i forhold til 1CCD kamera i samme prisklasse (merkelig at det bare er Panasonic som har 3CCD i lavere prisklasse). Også innendørs yter Panasonic bedre enn de konkurrentene jeg har testet, og de er jo veldig høyt i alle tester. Lenke til kommentar
Henriken Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Høres bra ut Kanskje jeg går for et av de. Ca hvor mange kameraer har du testet Afseth? Har du et å anbefale etter hva jeg har skrevet øverst? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg har prøvd flesteparten av de kamera vi har hatt til salgs der jeg jobber, og det begynner jo å bli noen etter jeg har jobbet der i over tre og et halvt år. Vi har Canon og Panasonic og har også hatt Sony en periode (men vi klarer ikke å konkurrere med nye Sony Center på pris på Sony produkter... naturlig at de selger billigere til sine egne butikker enn konkurrentene). Panasonic skiller seg ut både på bildekvalitet og driftsikkerhet. En grunn er 3CCD kamera som yter best av alle jeg har prøvd både utendørs og i dårlig innebelysning. Panasonic sine billigste kamera med 1CCD er også i mine øyne best i sin klasse. Det billigste Panasonic kameraet som har dv inn, er GS-300. Det har imidlertid ikke analog inn (bare ut). Det er vel også muligens en tusenlapp over ditt budsjett, men hvis ikke dv inn er så farlig, så er GS-280 eller til og med GS-180 meget gode valg. GS-280 har optisk bildestabilisator og noe bedre optikk samt flere muligheter. Det finnes billigere kamera med både dv inn/ut og analog inn/ut, men de er ikke fullt så gode på bildekvalitet. Lenke til kommentar
Henriken Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 Fint å høre litt fra en som jobber i butikk. Du ser jo som du sier hvor ofte ting fra forskjellige merker kommer tilbake pga feil osv. Hvilken butikk jobber du i? Klarte ikke å finne alle kameraene du nevnte på nett.. Dv inn er det ikke så farlig med men analog inn hadde som nevnt vært kjekt fordi jeg har endel analoge teiper liggende som jeg skulle hatt inn på dataen. Men hvis det står mellom bildekvalitet og analog inn velger jeg seff bildekvalitet Takk for gode svar Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Hvor jeg jobber prøver jeg så godt jeg kan å holde hemmelig for å unngå beskyldninger om snikreklame (er allikevel noen som beskylder meg for dette, på tross av at jeg aldri har nevnt hvor jeg jobber). Men som du sier, så ser jeg hvilke merker som oftest kommer inn med feil. Canons 5-6-7xx serie er spesielt utsatt for feil, blant annet i båndføring, mens jeg ikke kan huske sist vi fikk inn et Panasonic kamera med feil. Og som sagt, så er også bildekvaliteten bedre enn tilsvarende Canon kamera. Det kan være greit å investere i en analog-digital konverter til datamaskinen din. Om overføring ikke er like raskt som firewire, så er ikke det så farlig ettersom analoge signaler i utgangspunktet ikke krever så høy båndbredde som digitale for å gjengis nært originalen. Du finner også PCI kort med analog inn, og disse virker nok langt bedre enn USB løsningene. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Men vi andre som vet det kan jo si det? hehe Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Best å ikke gjøre det. Don't feed the trolls, som det heter Men dette blir jo veldig off-topic, la oss ikke ta denne diskusjonen her Lenke til kommentar
Henriken Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 Hehe, skjønner, folk skal nå krangle om alt Har nå endelig funnet NVGS280ES på internett, til 995 kr over budsjettet mitt, men men, får se om jeg klarer å hoste opp det/en lavere pris (Hvis det er billigere der du jobber får du sende en pm om hvor du jobber. Det må da være lov hvis jeg holder tett?) Trodde uansett at man måtte opp i 20 000kr klassen for optisk bildestablisator så takk for tips om å titte på Panasonic Lånte foresten et sånt analogkort til maskinen av en kamerat, ga et snålt bilde(blir for mye å forklare bildet nå), det rare var at han ikke opplevde problemet på sin maskin. Sett på forum at mange andre analogkort har ganske dårlig software som ødlegger maskinen osv. så derfor er jeg litt skeptisk til de men det får bli en annen tråd Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 6995? Tror faktisk det er prisen vi har der jeg jobber også. Skal være en god pris det, så synes du bør slå til på den prisen du har fått der, hvor enn det nå er (tør jeg spørre hvor?) 3CCD og optisk bildestabilisator til 7000 er ikke dårlig nei! Lenke til kommentar
marama Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Elprice har det til 6995!!! Lenke til kommentar
marama Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) pixit har det til 6154.- måtte bare si det! NVGS280ES Endret 21. mars 2006 av marama Lenke til kommentar
Henriken Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 Var elprice jeg så på og. Takk for tips om lavere pris marama, så på siden, sto ikke så mye om kameraet på siden men tror jeg kjøper det der Takk for hjelp alle! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå