andjoha Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Hei Hå Emnetittelen blir kanskje litt feil, jeg skjønner jo at når en vare har blitt ødelagt under postgangen, så er det jo først og fremst posten sitt ansvar... men uansett.. Kjøpte en ps2 på qxl for 1ukes tid siden, mottok den i posten i går. Nå viser det seg at den ikke funker helt som den skal. Den "skrur seg på", dvs vifta begynner å gå osv, men den gir ikke noe bilde, vil ikke lese cd'er osv.. Han jeg kjøpte den av, har fortalt meg at den ble testet før han sendte det, og det stoler jeg egentlig på, siden det er en selger med over 1000karakterer og så&si alle positive, men den virker som sagt ikke hos meg.. Så den eneste muligheten som står igjen slik jeg ser det, er at den må ha fått seg et skikkelig smell i posten eller noe.. Så, endelig, DET JEG LURER PÅ ER: hvem er det som må "ta saken" med posten? Hvem er det som skal stille erstatningskravet? Jeg mener å huske vagt fra rettslæren på vgs at, en vare som sendes med posten, eller sendes på en annen måte, er strengt tatt avsenders sin "eiendel" frem til varen er fremme i mine hender, dvs jeg har hentet den på postkontoret, uansett om jeg alt har betalt for varen eller ikke... Og utifra dette, mener jeg det er ene og alene avsenders sitt "problem"... eller? Er posten forresten veldig vriene på saker som dette? Må jeg "bevise" at den virkelig ikke funket når jeg fikk den? Og at jeg ikke selv har mistet den på den 3min lange veien hjem fra posten? Eller hva med selger? Må han "bevise" at den faktisk funket før han sendte den?.. Fordi det virker egentlig som en ganske umulig oppgave.. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Kjøpsloven: § 7. Plasskjøp og sendekjøp. (2) Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet. Utfører selgeren transporten selv, skjer levering først når tingen mottas av kjøperen. § 12. Hva risikoen innebærer. Når risikoen for tingen er gått over på kjøperen, faller ikke hans plikt til å betale kjøpesummen bort ved at tingen deretter går tapt, skades eller minskes som følge av hending som ikke beror på selgeren. § 13. Risikoens overgang. (1) Risikoen går over på kjøperen når tingen er levert som avtalt eller i samsvar med §§ 6 eller 7. Risikoen ligger på deg hvis den var i orden i det selgeren leverte varen til posten, såvidt jeg forstår. Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 hmms... de virka ganske klare de punktene du viser til der ja.. :-| Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 Detta var no orntli bæsj.. Han sier den virket når han sendte, jeg sier den ikke virket når jeg mottok den, skadet i postgangen blir vel utrolig vanskelig å påberope seg siden pakken ikke har noen som helst tegn til ytre skader, noen som ser noen løsning? Sånn bortsett fra å pakke alt inn igjen og slippe den ned fra 2meters høyde slik at den skal få noen ytre skader, og det dermed sikkert blir lettere å få erstatning fra posten? (Noe jeg ikke kommer til å gjøre likevel siden jeg annser meg selv som å være en ærlig sjel..) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 ble den sendt med Norgespakke (noe jeg regner med) så er det posten som er ansvarlig for å erstatte varen. husker jeg ikk ehelt feil blir alle varer som sendes som det forsikret... Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Om du ikke kommer noen vei med dette, kan det være et tips å skru den fra hverandre, blåse ut litt støv, sjekke at alle kabler sitter godt i kontaktene sine osv. Var borti en Playstation2 som plutselig ikke ville fungere, og da den ble skrudd opp fant vi ingenting, men da den ble satt sammen og slått på igjen fungerte den prikkfritt. Sannsynligvis en løs datakabel inni eller noe lignende, den hadde fått ganske hard medfart (stått på et kasernerom i militæret). Men ikke skru på den før det er siste utvei da Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Pakke er forsikret om den ble sendt som Norgespakke, men hvordan den forsikringen fungerer vet jeg ikke. Hvis det ikke er synlige ytre skader så kan du vel egentlig ikke klandre posten. Hvordan var den pakket? Hvis den ikke var polstret tilstrekkelig er det vel egentlig senders skyld. Hvis du skulle ha klaget på posten og behandlingen av pakken så måtte du ha gått tilbake med den med en gang og fylt ut et skjema. Du kan ikke komme tilbake en uke etterpå og si at den ikke virker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå