Sonymann Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Jeg har en database med variabler. I kolonnen "title" står variabelens tittel, og i kolonnen "value" står verdien. Jeg har en fil som heter vars.php, hvor jeg vil at disse skal listes. vars.php skal inkluderes på alle sidene i filen min, slik at jeg slipper å skrive inn f.eks. sidetittelen på hver side. Da skal jeg bare kunne skrive <title><? print("$sitetitle"); ?></title>. Hvordan kan dette gjøres? Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Jeg har en database med variabler.I kolonnen "title" står variabelens tittel, og i kolonnen "value" står verdien. Jeg har en fil som heter vars.php, hvor jeg vil at disse skal listes. vars.php skal inkluderes på alle sidene i filen min, slik at jeg slipper å skrive inn f.eks. sidetittelen på hver side. Da skal jeg bare kunne skrive <title><? print("$sitetitle"); ?></title>. Hvordan kan dette gjøres? 5747565[/snapback] i filen vars.php må du koble til databasen, hente ut resultatet // koble til host // velge database //$variabler = <spørringen din> while($resultat = mysql_fetct_array($variabler)){ DEFINE(TITLE, $resultat['title']); DEFINE(ANNEN_VARIABEL, $resultat['annen variabel']); ... } og når du skal bruke denne skriver du <title>{TITLE}</title> mulig denne må være <title><?={TITLE};=></title> osv etc mm. eller vars.php //koble til host // koble til database // sql-spørring while($resultat = mysql_fetch_array($sql)){ $sidetittel = $resultat['tittel']; $en_annen_variable = $resultat['en_annen_variabel']; osv } brukes da slik: <title><?=$sidetittel;?></title> hvor <?= er ekvivalent med <?php print Endret 13. mars 2006 av CruellaDeVille Lenke til kommentar
trondes Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Jeg har en database med variabler.I kolonnen "title" står variabelens tittel, og i kolonnen "value" står verdien. Jeg har en fil som heter vars.php, hvor jeg vil at disse skal listes. vars.php skal inkluderes på alle sidene i filen min, slik at jeg slipper å skrive inn f.eks. sidetittelen på hver side. Da skal jeg bare kunne skrive <title><? print("$sitetitle"); ?></title>. Hvordan kan dette gjøres? 5747565[/snapback] i filen vars.php må du koble til databasen, hente ut resultatet // koble til host // velge database //$variabler = <spørringen din> while($resultat = mysql_fetct_array($variabler)){ DEFINE(TITLE, $resultat['title']); DEFINE(ANNEN_VARIABEL, $resultat['annen variabel']); ... } 5747670[/snapback] Litt videreutvikling.. // koble til host // velge database //$variabler = <spørringen din> while($resultat = mysql_fetct_array($variabler)){ DEFINE( $resultat['navn'], $resultat['verdi']); ... } hvis tabelen da har to kolloner: feks navn og verdi: så vil alle bli satt til constanter.. eller.no Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Jeg har en database med variabler.I kolonnen "title" står variabelens tittel, og i kolonnen "value" står verdien. Jeg har en fil som heter vars.php, hvor jeg vil at disse skal listes. vars.php skal inkluderes på alle sidene i filen min, slik at jeg slipper å skrive inn f.eks. sidetittelen på hver side. Da skal jeg bare kunne skrive <title><? print("$sitetitle"); ?></title>. Hvordan kan dette gjøres? 5747565[/snapback] i filen vars.php må du koble til databasen, hente ut resultatet // koble til host // velge database //$variabler = <spørringen din> while($resultat = mysql_fetct_array($variabler)){ DEFINE(TITLE, $resultat['title']); DEFINE(ANNEN_VARIABEL, $resultat['annen variabel']); ... } 5747670[/snapback] Litt videreutvikling.. // koble til host // velge database //$variabler = <spørringen din> while($resultat = mysql_fetct_array($variabler)){ DEFINE( $resultat['navn'], $resultat['verdi']); ... } hvis tabelen da har to kolloner: feks navn og verdi: så vil alle bli satt til constanter.. eller.no 5747763[/snapback] Nice! Det tenkte jeg ikke på Lenke til kommentar
Sonymann Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 Nå har jeg prøvd på det trondes skrev, og brukt <title><?={TITLE};=></title>. Koden i vars.php ser slik ut: <?PHP include("connect.php"); $string = @mysql_query("SELECT * FROM vars LIMIT 1"); while($resultat = @mysql_fetch_array($string)) { DEFINE( $resultat['navn'], $resultat['verdi']); } ?> Men jeg får bare frem denne teksten (på selve siden, ikke i title): Parse error: parse error, expecting `','' or `';'' in c:\program files\easyphp1-8\www\sebcms\index.php on line 6 Hva har jeg gjort galt? Lenke til kommentar
trondes Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Nå har jeg prøvd på det trondes skrev, og brukt <title><?={TITLE};=></title>. Koden i vars.php ser slik ut: <?PHP include("connect.php"); $string = @mysql_query("SELECT * FROM vars LIMIT 1"); while($resultat = @mysql_fetch_array($string)) { DEFINE( $resultat['navn'], $resultat['verdi']); } ?> Men jeg får bare frem denne teksten (på selve siden, ikke i title): Parse error: parse error, expecting `','' or `';'' in c:\program files\easyphp1-8\www\sebcms\index.php on line 6 Hva har jeg gjort galt? 5747996[/snapback] prøv: <?=TITLE ?> den ser forskjell på store og små bokstaver... fyi. Lenke til kommentar
Sonymann Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 Tusen takk for hjelpen! Nå virker alt utmerket! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå