Gå til innhold

selvstendig næringsdrivende = 0%moms på pc?

Anbefalte innlegg

For meg virker det som det vi snakker om her er at en som er registrert næringsdrivende skal bestille pc og få igjen momsen på bedriften/selvstendig næringsdrivende.

Men hvis jeg har forstått det dere sier riktig, mener dere at han da vil bestille på seg selv privat og så levere kvitteringer osv til likningskontoret for å få refundert momsen.

Sånn jeg ser dette vil ikke en evt nettbutikk ha noe med momsen og gjøre. Hvorfor vil da han som kjøper utstyret få noe mindre rettigheter i forhold til reklamasjon/garanti til denne nettbutikken.

Blir ikke momsen en sak mellom bedrift/selvstendig næringsdrivende og myndighetene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når noen starter et registrert firma i Norge vil de få et organisasjonsnummer av staten det er bygd opp slik NO = Norge så kommer det noen tall deretter MVA = merverdiavgiftpliktig. Det betyr at innkommende mva kan trekkes av men at når produktet videreselges må han kreve MVA for salgsbeløpet. Å selge uten mva vil være å lure staten og kan gi mange følger for vedkommende.

Det er ikke ligningskontoret som har med MVA å gjøre. Til visse terminer i året plikter alle MVA pliktige firmaer å levere papirer på inn- og utgående mva og betale inn pliktig beløp.

Viss et firma selger en datamaskin til deg privat vil dette være MVA pliktig og det aktuelle firmaet kan derfor ikke levere deg en kvittering /salgsoppgave på dette da revisor vil finne ut av det veldig fort. Dette vil si at hvis et firma kjøper inn en datamaskin selger det til deg uten mva, uten kvittering så må datamaskinen forsvinne fra firmaets lager. Den som selger den vil putte pengene i egen lomme, da maskinen må forsvinne fra firmaet uten at utgående moms føres og kun inngående moms trekkes fra. dette er veldig lett for revisor og myndigheter å sjekke.

En spåkone med hjemmekontor kan jo trekke fra utgifter til kjøp av data da hun er pålagt å betale mva av sine tjenester. Faren enkelte ofte gjør er at de påfører firmaet masse utgifter uten at inntektene står i forhold. Disse bedriftene vil bli holdt nøye øye med av myndighetene.

Kjenner en snekker som ikke har det så lett lenger, kjøpte masse materialer uten å fakturere det ut. Han hadde nesten ingen arbeidsinntekter men masse materiallkostnader. En dag fikk han bokkontroll, og vips så ble han tatt for svart arbeid og for å ha solgt av "lasset" solgt materialler fra lager uten kvittering "rett i lomma betaling"

Det er nok mange måter å lure staten på , men de er veldig nøye med tilbakebetaling av moms til næringsdrivende. Sist gang vi skulle "få" igjen moms måtte revisor bekrefte det , før utbetaling.

Lenke til kommentar

Du må betale moms selv om du driver en bedrift.

Når du driver momspliktig virksomhet, må du i slutten av hvert år betale inn balansen i momsregnskapet. Denne regnes ut som summen av momsen på alle tjenestene og varene du har solgt utad minus momsen på alle varene du har kjøpt til bruk i produksjonen av varene eller tjenestene du tilbyr.

I slutten av året leverer du et momsregnskap til myndighetene, hvor du på den ene siden har moms du har betalt for varer du har kjøpt til bruk i bedriften. På den andre siden av balansen har du all momsen du på varene/tjenestene du har solgt.

Balansen mellom disse bestemmer hvor mye du skal betale eller får tilbake i moms.

Så er det visse regler for hvor høy omsetning bedriften må ha for å kunne levere momsregnskap. Sist gang jeg sjekket, var dette 30 000kr. Altså, dersom bedriften ikke selger varer eller tjenester for minst 30 000kr i løpet av et år, så har den heller ikke mulighet til å slippe unna moms.

Se vedlegget for en illustrasjon. I dette eksempelet, ender man opp med å måtte betale kr 1500 i moms i slutten av året i steden for kr 4500, fordi det ble kjøpt en PC.

EDIT:

Jeg tror at reglene sier at dersom balansen blir negativ, så slipper man å betale inn noe moms til myndighetene. Men man får heller ikke tilbake noen penger. Men jeg er ikke sikker på dette. Det kan tenkes at man får trekke disse fra resultatet, før man finner det skattepliktige resultatet. Viss noen andre vet helt sikkert hva som skjer i dette tilfellet, skal det bli interessant å lese svaret.

Dersom du slipper unna momsen på PC'n i innkjøpet, så vil regnestykket bli slik, ved et evtuellt videresalg:

tap = INNKJØPSPRISeksl.moms - (SALGSPRIS/1,25)

MOMStotalt = SALGSPRIS(1 - 1/1.25) = SALGSPRIS*0.2

Ettersom salgsprisen er betydelig lavere enn innkjøpsprisen vil man spare en del penger i forhold til en privatperson.

SPARTbeløp = INNKJØPSPRISinkl.moms*0.2 - SALGSPRIS*0.2

Med tall (pc'n i eksempelet under, dersom man selger den for 5000):

SPART = 15000*0.2 - 5000*0.2 = 3000 - 1000 = 2000

(Disse satsene forutsetter at momsen er på 25%)

post-2313-1142376138_thumb.jpg

Endret av Mental
Lenke til kommentar
I slutten av året leverer du et momsregnskap til myndighetene, hvor du på den ene siden har moms du har betalt for varer du har kjøpt til bruk i bedriften. På den andre siden av balansen har du all momsen du på varene/tjenestene du har solgt.

Balansen mellom disse bestemmer hvor mye du skal betale eller får tilbake i moms.

5755372[/snapback]

Bortsett fra at momsregnskapet (egentlig omsetningsoppgave) normalt leveres annenhver måned stemmer dette. Har man omsetning på under 1 mill kan man søke om å få levere kun én gang pr år.

Så er det visse regler for hvor høy omsetning bedriften må ha for å kunne levere momsregnskap. Sist gang jeg sjekket, var dette 30 000kr.

Hevet til 50 000kr.

Jeg tror at reglene sier at dersom balansen blir negativ, så slipper man å betale inn noe moms til myndighetene.

Hvis mva på vareinnkjøp/investeringer (inngående avgift) er større enn mva på salg/fakturerte tjenester (utgående avgift) vil man få utbetalt denne differansen fra skattedirektoratet. (så sant beløpet er > 50kr)

Endret av tomahg
Lenke til kommentar

Vil dette si at om en person starter et enkeltmannsforetak, kjøper nytt datautstyr for 20.000 men ikke får en eneste kunde, så vil han ikke få tilbake momsen for datautstyret sitt siden han ikke har omsatt for over 50.000 og kan levere momsregnskap?

Lenke til kommentar

bedriften har nok mere omsettning enn dere tror.tarot kurs er ganske dyre og hvis du har prøvd "spåkone" over tlf vet du det er dyr og.. poenget er jo at arbeids plassen hennes er hjemme. og at pc'n vil stå der og brukes av "bedriften" til og utvikle kursmateriel og andre ting en pc kan bli brukrt til. Ja, meningen er og levere kviteringen til liknings kontoret for og fåf fratrekt moms som hu gjør på alt annet bedriften kjøper inn.

Lenke til kommentar
Vil dette si at om en person starter et enkeltmannsforetak, kjøper nytt datautstyr for 20.000 men ikke får en eneste kunde, så vil han ikke få tilbake momsen for datautstyret sitt siden han ikke har omsatt for over 50.000 og kan levere momsregnskap?

5755953[/snapback]

Ved omsetning på under 50.000 skal foretaket ikke regisreres i mva-registetet, og mva for datautstyr blir heller ikke betalt tilbake.

For produksjonsbedrifter og andre som gjerne har store utgifter før de kan tjene penger, tror jeg det er mulig å søke om å få tilbake mva for tidlige investeringer. Dette forutsetter at man har realistiske planer om å tjene penger senere.

Hvis man starter et enkeltmannsforetak kan man gjerne kjøpe datautstyr for 20.000 kr med en gang. Når omsetningen så passerer 50.000 kr og man blir registrert i mva-registeret kan man søke om tilbakegående mva-oppgjør og dermed fradragsføre mva for investeringer gjort før man ble regisrert i mva-registeret. Dette gjelder kun varer til bruk i virksomheten som ikke er videresolgt eller "brukt opp".

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er at hvis jeg kjenner en som driver et eger firma som gidder og bestille pc for meg, er prisen da uten moms. eller kan de trekke fra moms på skatten?

vet ikke helt hvor jeg skal poste denn men det er bare og flytte den.

5747522[/snapback]

Mange gode svar hittil.. For å oppsummere:

Hvis personen du kjenner driver mva-pliktig næringsvirksomhet kan de kjøpe inn en maskin (til under 15.000) til bruk i driften. Ved mva-oppgjøret hver annen måned vil de få tilbake mva-en de betalte for maskinen. Om de velger å gi bort maskinen til deg eller bruke den selv, er det neppe noen som vil oppdage, men det er selvsagt ikke tillatt. Hvis maskinen står i samme hus som deg, og alle har tilgang på den, tror jeg ikke du trenger bekymre deg noe spesielt. Du stiller dog, som nevnt, svakere rettighetsmessig ved næringskjøp enn forbrukerkjøp.

arbeids plassen hennes er hjemme. og at pc'n vil stå der og brukes av "bedriften" til og utvikle kursmateriel og andre ting en pc kan bli brukrt til. Ja, meningen er og levere kviteringen til liknings kontoret for og fåf fratrekt moms som hu gjør på alt annet bedriften kjøper inn.

Man leverer ikke kvitteringer til likningskontoret, man fyller ut en omsetningsoppgave hver annen måned (evt hvert år).

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Et firma som driver med næringsvirksomhet inne salg og får tilbakebetalt moms (dvs at de har mer varer i innkjøp enn varer de selger) er nok et firma som i nær fremtid vil få økonomiske problemer.

Hvis det er mitt innlegg du sikter til, så sa jeg da ingenting om at de drev "innen salg" , og jeg forklarte jo nettopp _hvorfor_ de ikke får økonomiske problemer... Kan vel like godt forklare at eksemplet mitt gjaldt bønder, hvor overføringene fra staten er mva-frie inntekter.

Inntektene fra salg av avgiftspliktige varer kan derfor være lavere enn de avgiftspliktige utgiftene uten at de kommer i økonomiske problemer. (Men om man fjerner subsidiene, vil vi sitte igjen nesten uten egen matproduksjon i landet, da statsstøtten utgjør mesteparten av overskuddet...)

Nåvel, parantesen var en avsporing, tilbake til saken:

Firmaets problem kan komme ved varetelling, eller ved kontroll fra skattevesen /myndigheter. Ethvert firma vil avskrive datamaskiner fra 3-5 år så det er vanskeligt å bortforklare hvorfor maskinen er borte før dette.

5753832[/snapback]

Investeringer i driftsmidler under 15.000,- ekskl. mva behøver faktisk ikke aktiveres og avskrives, de kan utgiftsføres fullt ut i innkjøpsåret.

Varetelling gjelder vel også bare varelager som er beregnet for videresalg, ikke bedriftens egne driftsmidler. Men om man får bokettersyn 3-5 år etter at PC'en (eller andre varige driftsmidler) er kjøpt, bør man nok likevel ha en god forklaring på hvor den befinner seg/er blitt av, om man skulle bli spurt om det...

Lenke til kommentar
Kompisen min er faktisk stemora mi. Hu driver kurs i tarot kort. og spår i tarot kort over tlf faktisk. hu får skrivd av alt av kurs utgifter og ting hu bruker til jobben på momsen. Siden pc'n da skal stå hjemme uansett ser jeg ikke noe problem der.. tror nok jeg kommer til å gjøre det. sparer nesten 3000. noen risikoer er det jo. men den som intet satser intet vinner..

5754958[/snapback]

Bytte av hovedkort etter 2 år og 1 måned koster 7500-10000. Blir fort dyrt å spare.

Lenke til kommentar
Kompisen min er faktisk stemora mi. Hu driver kurs i tarot kort. og spår i tarot kort over tlf faktisk. hu får skrivd av alt av kurs utgifter og ting hu bruker til jobben på momsen. Siden pc'n da skal stå hjemme uansett ser jeg ikke noe problem der.. tror nok jeg kommer til å gjøre det. sparer nesten 3000. noen risikoer er det jo. men den som intet satser intet vinner..

5754958[/snapback]

Bytte av hovedkort etter 2 år og 1 måned koster 7500-10000. Blir fort dyrt å spare.

5761241[/snapback]

OT: Det var da voldsomt? Hvor var dette hen?

Lenke til kommentar
Han kompisen din har jo fort et lite forklaringsproblem dersom det blir oppdaget, da. Hva slags type firma er det han har?

5750598[/snapback]

Hvis man får revisjon og man stiller spørsmål rundt dette så er eneste mulighet og si at varen ble ødelsgt ved ett uhell.

Driver vedkommende et AS så er det nok litt værre og gjøre slike stunt.

Lenke til kommentar
I alle dager. Hvor tok du disse tallene fra? Å bytte et hovedkort tar 15 minutter. Hvem tar 10000 for dette?

5761433[/snapback]

Må man bestille HK som reservedel så er det dyrt, f.eks på en bærbar koster fort HK 6 - 7000.

Lenke til kommentar
poenget er jo at arbeids plassen hennes er hjemme. og at pc'n vil stå der og brukes av "bedriften" til og utvikle kursmateriel og andre ting en pc kan bli brukrt til.

5755979[/snapback]

Hvis maskinen står hos den næringsdrivende så er det jo helt OK og utgiftsføre den og få igjen MVA. Da er det jo helt slik det skal være.

Lenke til kommentar

No var det eit sak i forbrukartvistutvalget, der kravet til forbrukar blei avvist då datamaskina hadde blitt brukt til næringsvirksomheit og dermed måtte sjåast på som foretakets maskin og ikkje privatpersonens maskin.

Fann ikkje vedtaket no, men eg ser også at hjemmepc-avtalene heller ikkje går under forbrukerkjøpsloven før etter at dei har blitt "kjøpt" ut av arbeidstaker.

http://www.forbrukertvistutvalget.no/

Lenke til kommentar
I alle dager. Hvor tok du disse tallene fra? Å bytte et hovedkort tar 15 minutter. Hvem tar 10000 for dette?

5761433[/snapback]

Må man bestille HK som reservedel så er det dyrt, f.eks på en bærbar koster fort HK 6 - 7000.

5761781[/snapback]

Jo, hvis vi snakker om bærbare blir jo saken en helt annen. Når det gjelder stasjonære koster et hovedkort stort sett 500-1500, med mindre maskinen består av spesialtilpassede deler.

Lenke til kommentar

PC'n skal stå der bedriften er registrert altså hjemme hos meg.

Hvis hovedkortet tar kvelden om to år kjøper jeg et nytt/brukt for 500kr.

Om to år er ikke denne pc'n toppen av kaka heller, da har den sikkert ikke verdt halvparten av det den skal kjøpes for. Jeg tror heller ikke det blir så dyrt og bytte deler HVIS uhellet er ute 2år senere.

Uansett blir den kjøpt av henne som et privat kjøp. Hu får det skrivd av, det sa hu i sta. Hu har tidligere kjøpt kopimaskin privat og fått det skrivd av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...