Gå til innhold

selvstendig næringsdrivende = 0%moms på pc?

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er at hvis jeg kjenner en som driver et eger firma som gidder og bestille pc for meg, er prisen da uten moms. eller kan de trekke fra moms på skatten?

vet ikke helt hvor jeg skal poste denn men det er bare og flytte den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok.interesant . takk for svar.

5747570[/snapback]

Og du bør også tenke på at det ikke nytter å rope om 5 års reklamasjonsrett den dagen det skjer noe med maskinen, da kjøpet ikke reguleres av Forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
ok.interesant . takk for svar.

5747570[/snapback]

Og du bør også tenke på at det ikke nytter å rope om 5 års reklamasjonsrett den dagen det skjer noe med maskinen, da kjøpet ikke reguleres av Forbrukerkjøpsloven.

5749395[/snapback]

Så det betyr at bedrifter ikke har reklamasjonsrett? eller hva er det du mener.

Lenke til kommentar
Så det betyr at bedrifter ikke har reklamasjonsrett? eller hva er det du mener.

5749428[/snapback]

Du har reklamasjonsrett, men siden kjøpet vil reguleres av Kjøpsloven, og ikke Forbrukerkjøpsloven, så er reklamasjonsretten begrenset til 2 år.

§ 32. Reklamasjon.

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

Det er også verdt å merke seg at kjøper overtar risiko for varen med en gang, i motsetning til etter 6 måneder som gjelder i Forbrukerkjøpsloven.

§ 13. Risikoens overgang.

(1) Risikoen går over på kjøperen når tingen er levert som avtalt eller i samsvar med §§ 6 eller 7.

Jeg har hatt flere på tråden som ikke tenkte over det her når de kjøpte forbrukerprodukt på firmaet for å "spare" momsen. Det kan vise seg å bli en dyr besparelse om en er uheldig og f.eks. hovedkort ryker etter 2 år og 2 måneder. De som ikke har skjønt forskjellen på firmakjøp og forbrukerkjøp har fått seg en kalddusj når de kontaktet Forbrukerrådet fordi de ville få tatt det videre til FTU.

Lenke til kommentar
ok. takk for opplysningene. er det noe sted på nett hvor jeg kan lese mer om dett før jeg bestemmer meg?

5749567[/snapback]

Lovdata har både Kjøpsloven, Forbrukerkjøpsloven og alle andre lover :)

Du sparer momsen og slipper unna med investeringsavgift om du kjøper på bedrift, men du bør også ta en liten kikk på hvilke rettigheter du gir fra deg. Det skal ikke store feilen til etter 2 år før du ikke har spart noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Bare husk at du faktisk må forskutere momsen for så å få den igjen.

5750487[/snapback]

Nettopp... Og hvis de vennene dine som driver firmaet ikke vil refundere momsen (selv om de får den igjen, iallefall mesteparten), er du i samme situasjon som hvis du skulle ha kjøpt den privat, bare uten rettigheter.

Som sagt ovenfor: Sett deg NØYE inn i hvilke rettigheter du mister, butikker er nådeløse mot næringskjøp. Vi kjøpte ett kamera (digitalt) for en del år tilbake, som selvsagt gikk i stykker etter 2 år og én uke. Repkost: 4000,- Nypris: 5000...

Og du har forkortet garanti, halvparten av "normalen". 1 år privat = 6mnd næring.

Lenke til kommentar

Bare sånn til opplysning når vi allerede er på kanten av loven: Er ingenting i veien for at vedkommende bestiller PC'en privat i sitt navn, dersom han driver et enkeltpersonsforetak... Med andre ord, han bestiller privat, har full angrerett/reklamasjonsrett, men kan likevel føre opp kjøpet som et firmakjøp.

Lenke til kommentar

Som selvsteding næringsdrivende har man mulighet til å trekke faktiske næringsrelaterte utgifter fra på skatten. Om en PCen er næringsrelatert er opp til deg å forklare ovenfor likningskontoret.

Du kan også få refundert moms hvis du driver MVA-pliktig, dvs salg av varer og tjenester som er momsbelagt. For å få igjen momsen på PCen må du ha betalt inn minimum et tilsvarende beløp i moms for salg/tjenester.

Lenke til kommentar
ok. takk for opplysningene. er det noe sted på nett hvor jeg kan lese mer om dett før jeg bestemmer meg?

5749567[/snapback]

Lovdata har både Kjøpsloven, Forbrukerkjøpsloven og alle andre lover :)

Du sparer momsen og slipper unna med investeringsavgift om du kjøper på bedrift, men du bør også ta en liten kikk på hvilke rettigheter du gir fra deg. Det skal ikke store feilen til etter 2 år før du ikke har spart noe i det hele tatt.

5749617[/snapback]

"Investeringsavgift"? Er ikke den "lagt ned"?

Lenke til kommentar
For å få igjen momsen på PCen må du ha betalt inn minimum et tilsvarende beløp i moms for salg/tjenester.

5750629[/snapback]

Dette stemmer ikke helt, om man f.eks. har investert store beløp i driftsmidler et år, og derfor har betalt mer inngående mva (altså mva på varer/tjenester man har kjøpt, som går "inn" i bedriften) enn man skylder i utgående mva (varer/tjenester man har solgt, som går ut av bedriften) -så får man faktisk utbetalt det overskytende fra fylkesskattekontoret, rett inn på konto... :dribble:

NB! For å være registrert i mva-registeret er det et krav at man driver en næringsvirksomhet som "er i stand til å gi overskudd" (ikke sikker på den nøyaktige ordlyden..)

Vet om bedrifter som får igjen alt fra 50-100.000 kr årlig, fordi den mva-pliktige omsetninga er lavere enn de mva-pliktige utgiftene. Disse bedriftene har da selvsagt store inntekter som ikke er avgiftspliktige, ellers ville de jo tært på egenkapitalen og etterhvert gått konkurs...

Lenke til kommentar

Et firma som driver med næringsvirksomhet inne salg og får tilbakebetalt moms (dvs at de har mer varer i innkjøp enn varer de selger) er nok et firma som i nær fremtid vil få økonomiske problemer.

Moms er en avgift og ikke skatt.

Enhver handel mellom momspliktige vil medføre moms på varen, vi som privatpersoner er momspliktige. Dette vil si at et firma som kjøper en datamaskin fra en leverandør kan trekke fra inngående moms men må legge på utgående moms ved salg til privatperson. Hvis firmaet skal ha maskinen momsfritt må de føre den opp som sin egen maskin og så selge den videre til privatperson, den kan da ikke føres som salg og pengene går i "lomma" på noen i firmaet. Firmaets problem kan komme ved varetelling, eller ved kontroll fra skattevesen /myndigheter. Ethvert firma vil avskrive datamaskiner fra 3-5 år så det er vanskeligt å bortforklare hvorfor maskinen er borte før dette.

Lenke til kommentar

Kompisen min er faktisk stemora mi. Hu driver kurs i tarot kort. og spår i tarot kort over tlf faktisk. hu får skrivd av alt av kurs utgifter og ting hu bruker til jobben på momsen. Siden pc'n da skal stå hjemme uansett ser jeg ikke noe problem der.. tror nok jeg kommer til å gjøre det. sparer nesten 3000. noen risikoer er det jo. men den som intet satser intet vinner..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...