molukk Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Tjo hei! Installerte RH 7.3 i går kveld for å prøve det ut. MEN spørsmålet mitt er;Går det an å komme inn på den andre HDD min som er FAT32 partisjon når jeg er i linux?? Har all musikken min der,filmer osv. Takker på forhånd Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 ja, du bruker mount funksjonen. Viss din hdd er på Primary Master så vil det bli hda lag mappen "d" i /mnt og så skriv: mount /dev/hda5 /mnt/d der det står hda5 må du finne ut hva partisjon det ligger på. Den pleier å vere 5 eller 7. For å lukke tilgangen igjen så skriver du: umount /mnt/d for full oversikt over partisjoner. start: fdisk /dev/hda som root og så skriv: p trykk enter og se hva partisjonen er. Trykk så q for quit (trur jeg) Lenke til kommentar
molukk Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 hei. Må jeg være root for gjøre dette ? Jeg får ikke laget mappen "d" i /mnt Lenke til kommentar
klure Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Er det ikke bare å bruke Snarvei-veiviseren på skrivebordet til å lage en snarvei til harddisken da? Lenke til kommentar
molukk Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 Nå har eg lagt mappen "d" prøvd kommandoen du sa og fikk dette som svar: [root@localhost root]# mount /dev/hda5 /mnt/d mount: error while guessing filesystem type mount: you must specify the filesystem type Lenke til kommentar
obotron Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 15:22, skrev molukk:Nå har eg lagt mappen "d" prøvd kommandoen du sa og fikk dette som svar:[root@localhost root]# mount /dev/hda5 /mnt/dmount: error while guessing filesystem typemount: you must specify the filesystem type Spesifiser filsystemet som skal brukes.. kommandoen blir: mount -t vfat /dev/hdaX /mnt/d Evnt. rediger /etc/fstad slik at den passer ditt system! Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 prøv alle kombinasjoner av hdx så finner du den et sted. Samme med alle fire stasjonene, du skjønner sikkert tegninga. /dev/hda1, /dev/hda2, etc... -> /dev/hda32 /dev/hdb1 -> /dev/hdb32 /dev/hdc1-> /dev/hdd1-> Lenke til kommentar
molukk Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 TUSEN HJERTLIG TAKK! Tok mount/dev/hdb1/mnt/d så funka det. Takk til alle som gadd å svare :smile: Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 fdisk -l /dev/hda er bedre for å se hvilke partisjoner som finnes på en disk, mindre sjanse for å f**ke opp noe. Vær varsom som root :wink: Lenke til kommentar
mariusbm Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 ett lite tips.. hvis du vil at windows partisjonene skal mountes opp automatisk kan du legge til dette i /etc/fstab . Utifra oppsettet i fila er det enkelt å forstå hvordan du editerer fila. (eks. for å starte editering "pico /etc/fstab") ta en backup av fila, just in case! :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå