Gå til innhold

Erfaringer med Inspiron 6400

AMDXP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallais. Vurderer å kjøpe en dell inspiron 6400. Tenkte å bruke 80GB HD på den og fjerne support slik at den kommer på rundt 8000 kr.

Det jeg trenger i en bærbar er, iom at jeg er student, en lydløs, lett, pen og passe kraftig maskin som ikke skal spilles på, men brukes til tekstbehandling, internett, musikk, film og auto cad(ingeniør-tegneprogram).

Tenkte det kanskje var lurt å fyre opp til 1GB ram, men dette koster en god tusenlapp ekstra.

Er det noen som har erfaringer med denne, eller evt andre maskiner i samme prisklasse som jeg heller bør vurdere. Hadde vært fint å få litt meninger på dette før jeg setter inn budene mine.

hva er det egentlig som er tilbudet nå på dell iforhold til d6400?

ville det være lurest å kjøpe en 512mb rambrikke, istedet for 2x256, for så å putte i mer etterhvert?

Endret av gisse81
Lenke til kommentar

Inspiron 6400

Prosessor: Intel Core Duo T2300 (1.66Ghz/667 MHz FSB/2MB Cache)

Chipset: Intel 945GM

Minne: 1 GB DDR2 SDRAM 667 Mhz (2x512MB)

Harddisk: 80GB SATA (7200 RPM)

Minnekortleser : Integrert 5-in-1

Lydkort: Integrert

Høytalere: Integrert

Grafikkort: 256MB ATI Radeon X1400 Hypermemory

DVD brenner: 8x DVD+/-RW (Dual Layer)

Modem: Integrert 56k analogt

Nettverkskort: 10/100Mbit

Trådløs Intel Pro Wireless 3945 802.11 a/b/g

Bluetooth: Dell truemobile 350

Firewire: IEEE1394

Mus: Touchpad

Tastatur: Standard, norsk

Batteri: 9-cell "Smart" Lithium Ion

Chassis: Sølv, vekt 3,3kg

Utganger: S-Video, 4 USB 2.0 ,SPDIF, Expresscard 32/54

Operativsystem: Microsoft XP Home norsk (med media)

Programvare: Works 7.0, Outlook Express, Explorer 6.0 osv.

DVD-Avspillingsprogramvare og brenneprogramvare

Antivirus: 3 år McAfee

Skjerm: 15,4" WXGA (1280x800) med Truelife

Service 3 års på stedet service

3 års Keep your Harddrive

Allrisk forsikring

Bedriftsavtale 6652,-

Hvordan er høytalerne? Bip bip eller? hehe

Hva bruker man bluetooth til? Digitalkamera, mobil......andre ting?

Kan jeg spille Cod2 med disse specsa?

Batterikapasitet? Hvor lenge varer de fra fullt oppladet med normal bruk?

Lenke til kommentar

Har også litt lyst til å kjøpe inspirion 6400.

Ser på en med ca de spesifikasjonene nedenfor:

Prosessor: Intel Core Duo 1,83GHz

Minne: 1 GB DDR2 SDRAM 667 Mhz (2x512MB)

Harddisk: 80GB SATA (7200 RPM)

Grafikkort: 256MB ATI Radeon X1400 Hypermemory

DVD brenner: 8x DVD+/-RW (Dual Layer)

Trådløs Intel Pro Wireless 3945 802.11 a/b/g

Batteri: 9-cell "Smart" Lithium Ion

Xp Home edition

Hva er riktig pris på dette? Dell endrer prisene daglig.......

Duger dette til spill og sånt? I hvert fall de fleste på grei oppløsning?

Synes at 6400 virker som en bra maskin, og har litt lyst til å kjøpe den. Vurderer imidlertid å gå for Core Due 2GHz, men er dette nødvendig?

Lenke til kommentar
Hei, har et teknisk spørsmål om denne PCen: Jeg fikk denn Pcen for en uke sida, og jeg bestilte med 80Gb hard disk. Når jeg velger egenskaper på Disk C står dette: Ledig plass: 63,5GB, total størrelse 70GB. Men hvor er de siste 10GB? :(

5904694[/snapback]

Det er fordi at windows regner 1gb som 1024mb og mb som 1024kb osv. Harddiskprodusenter regner 1gb som 1000mb.

Så du har jo egentlig 80..... :)

Lenke til kommentar
Hei, har et teknisk spørsmål om denne PCen: Jeg fikk denn Pcen for en uke sida, og jeg bestilte med 80Gb hard disk. Når jeg velger egenskaper på Disk C står dette: Ledig plass: 63,5GB, total størrelse 70GB. Men hvor er de siste 10GB? :(

5904694[/snapback]

Det er fordi at windows regner 1gb som 1024mb og mb som 1024kb osv. Harddiskprodusenter regner 1gb som 1000mb.

5905118[/snapback]

Vel, akkurat det regnestykket kan ikke forklare 10 gigabyte :) Husker ikke helt hvorfor det blir slik, men det er nå i alle fall ikke noe feil. I tillegg ligger det en restore-partisjon fra dell som tar rundt 3 gig.

Olav

Lenke til kommentar

:w00t:

5904694[/snapback]

5905118[/snapback]

Vel, akkurat det regnestykket kan ikke forklare 10 gigabyte :) Husker ikke helt hvorfor det blir slik, men det er nå i alle fall ikke noe feil. I tillegg ligger det en restore-partisjon fra dell som tar rundt 3 gig.

Olav

5907131[/snapback]

Jeg fikk det ikke helt til å stemme jeg heller, men det viktigste er at det ikke er noe feil! :w00t:

Lenke til kommentar

5904694[/snapback]

5905118[/snapback]

Olav

5907131[/snapback]

Det stemmer at det mangler noen gigabyte. Sjekket en pc som skulle ha 80gb, der stod det at den totale filstørrelsen var 74,4gb. Det stemmer til en viss grad fordi 1000x1000x1000x80= 80 000 000 000 (80gb). 1024x1024x1024=1 073 741 824

80 000 000 000/1 073 741 824=7.50580597. 7.50580597x10000000000=75 058 059 700 (ca75gb). I følge mine beregninger blir da 80gb på harddiskprodusentmetoden ca 75 på windowsmetoden. Allikevel mangeler det 5gb, sikkert til den parisjonen og litt til. :hmm:

Ikke noe feil altså. :)

Endret av Dimanche
Lenke til kommentar
Eg hadde hørt at den stikker ut litt, har enda ikkje fått den så eg kunne jo ikkje bekrefte. Men det var godt å høyre at det ikkje gjer det :)

5897430[/snapback]

Ikke det at jeg ikke tror dere, men å dell.no under detaljer om batteriene så er 9 cellers batteriet fysisk større. Er det da slik at det er ledig plass inne i skallet av maskinen til det som er større?

EDIT: Leif-Johannes

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar

Hvordan er folket fornøyd med skjermen på 6400? Fint om dere skriver litt om hvilen skjerm dere valgte, gjennomskinn av lys, er den glossy/matt osv osv.

Er også ute etter info om kvaliteten på selve maskinen, mye knirking, slark osv. Bra tastatur, touchpad(musepad) mm.

Vet at det står litt i noen poster her, men mye av det er veldig lite dyptpløyende for å bruke det ordet. :hmm:

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar

Jeg valgte WSXGA+ skjermen. Den er av den glossy typen. Hadde mye lyslekkasje i starten, vet ikke helt åssen det er nå. Det var irriterende første dagene, men nå bryr jeg meg ikke. Hvis jeg skal sammenligne med min forrige Dell, som var en i9300 så hadde i9300 klart mye bedre skjerm. Men men, jeg er fornøyd. Tastaturet syns jeg er bra, lager ikke mye støy, ikke harde taster heller.

Lenke til kommentar
Hva er lyslekkasje?

5910513[/snapback]

Hvis du har en helt svart bakgrunn på skjermen kan du se en stripe/bue nederst på skjermen som ikke er helt svart, men mere gråaktig og fargene på feks start menyen kan bli litt blassere, det er lyslekkasje grovt fortalt.

Når det gjelder skjermen så valgte jeg WXSGA+ skjermen med TrueLife, den glossy typen med 1680X1050 oppløsning. Som Eulogy hadde jeg I9300 før med 1920x1280 med TrueLife, som var en meget bra skjerm, men den hadde også mye lyslekkasje de første par ukene, før det nesten forsvant helt.

Nå har jeg hatt min I6400 i en uke og det samme er i ferd med å skje her også, skjermen har blitt en god del bedre bare på de få dagene :thumbup:

Byggkvaliteten synes jeg er veldig bra, ingen knirking eller slark noe sted så langt, men det beste med maskinen synes jeg er batterilevetiden, som i snitt ved vanlig bruk er over 5 timer med 9 cellers batteriet :) Stille er den også.....

Lenke til kommentar

Helt klart fornøyd med hvordan min I6400 er, men jeg har et problem som irriterer meg ( og som trekker ganske mye ned på alt det andre gode).

Når jeg starter opp Pcen første gang, fryser den seg veldig ofte. Eneste mulighet er å skru av via av-knappen, men så på andre oppstart fungerer alt fint, og ingenting fryser. Sikkert vanskelig å si ut fra disse opplysningene, men hva kan det skyldes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...