Gå til innhold

Erfaringer med Inspiron 6400


AMDXP

Anbefalte innlegg

Mener det ble skrevet for noen sider siden at lyden kom fra batteri-området og kun var mens 220V'en sto i (eller motsatt). Prøv å sjekke hva som skjer hvis du kobler fra/på ladern.

6445244[/snapback]

Koblet fra strømtilførselen, og.....det ble stille. Satte den i igjen, og lyden er tilbake, men redusert. Forresten, den varierer i intensitet.

Kan det ha sammenheng med at uten strømtilførsel går skjermen på sparebluss.

6449198[/snapback]

Prøv å sette ned lysstyrken på skjermen ett hakk når du har strømmen koblet til. Hjelper det? Det hjalp på en ECS G556 med et liknende symptom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener det ble skrevet for noen sider siden at lyden kom fra batteri-området og kun var mens 220V'en sto i (eller motsatt). Prøv å sjekke hva som skjer hvis du kobler fra/på ladern.

6445244[/snapback]

Koblet fra strømtilførselen, og.....det ble stille. Satte den i igjen, og lyden er tilbake, men redusert. Forresten, den varierer i intensitet.

Kan det ha sammenheng med at uten strømtilførsel går skjermen på sparebluss.

6449198[/snapback]

Prøv å sette ned lysstyrken på skjermen ett hakk når du har strømmen koblet til. Hjelper det? Det hjalp på en ECS G556 med et liknende symptom.

6449528[/snapback]

hmm...jeg har ikke dette problemet..

EDIT: Var litt for rask der :p ...vis det er helt stille i rommet hører jeg den litt...men det er ikke så høyt at det er irriterende..

Endret av Silencer91
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Hva syns dere om dell's nåværende tilbud på i6400? (minne- og harddisk-oppgradering)

6449214[/snapback]

 

Etter min mening er det greit nok. Jeg kommer til å vente til jeg får et bedre tilbud.

Lenke til kommentar

Av ren nysjerrighet bestemte jeg meg for å kikke rundt litt på andre maskiner, og jeg kom over denne:

 

Note 7220/NO

Intel Core Duo T2400 (1.667GHz) - Dual Core

2048 MB RAM

100 GB harddisk

ATI Radeon Mobility X1600 (256MB)

14 Inches (Widescreen)

1 pcs (10/100/1000MBIT)

for 10.657 fra shg.no.

 

Inspiron 6400 med liknende specs (x1400, ikke x1600) blir svært mye dyrere (Jeg kan desverre ikke sette den opp for øyeblikket pga. at Dell netshop er nede.)

 

Jeg skal ikke late som om jeg er en ekspert på området Bærbare maskiner, men Note 7220/NO veier 2,3kg; dette er mindre enn i6400. Jeg skjønner at batteritiden på max. 3 timer er en halvering av i6400, og jeg har ikke hørt noe om støynivå på denne saken.

 

Spørsmålet er om dette ikke er en knallmaskin for 10.657, når en liknende i6400 ligger på flere tusenlapper mer. Vet ikke om denne passer helt hjemme i tråden, men dere har mer peiling enn meg, hva er pros/cons med denne maskinen vs. i6400? Varmeutvikling på en note vs. laptop?

 

Takk for svar!

 

Edit: Link til Note7220/NO HER.

Endret av Morth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Dette er jo en knallpris. Forresten så får du ikke gigabit lan og x 1600 på 6400. Det får du her. Jeg vet ikke hvordan byggekvaliteten er på denne, men på dell så er den veldig god + at skjermen er ganske god og god oppløsning. Stod ikke noe om oppløsning på denne. Vurderer å kjøpe meg laptop jeg også og venter på et godt tilbud fra dell, men jeg tror nok ikke dell kommer med et så godt tilbud som denne. Det følger med operativsystem på dell's pc.

 

EDIT:

Fant ut at skjermen har en lav oppløsning (1280 x 800) Det er det eneste som får meg til å tvile litt på denne, samt at jeg ikke vet hvor god byggekvaliteten på den er.

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar

Sannheten er at jeg ikke klarer å finne ut av støynivå, varmeutvikling på denne maskinen, jeg får kanskje prøve å ringe inn til shg.no, men de trenger slett ikke vite sånt. Når sant skal sies så er støynivå og varme rimelig viktig for meg....Men om de ikke er ekstreme i dette tilfellet, så tror jeg at jeg slår til på denne maskinen. Mye verdi for pengene her ihvertfall!

 

Operativsystem er ikke noe problem, har en ekte Windows Plate liggende.

 

1280x800 er evig nok for meg på en 19", da burde det vel holde på en laptop og. I hvilke sammenhenger ville denne "lave" oppløsningen kunne være et problem uansett?

 

Og til sist da, hvor er "normalen" på batteritid for nye bærbare? Det står opp til 3 timer på denne, noe som får meg til å tro at den i sannhet ligger nærmere 2 timersmerket med normal strømbruk. (Aldri sett en bærbar som har levd opp til "maksimalen")

 

Edit: Om jeg da ikke finner ut om støynivå på denne, kan noen av dere som er litt mer techie enn meg sjekke de komponentene denne er laget av og sjekke støynivå på de?

 

Evt. fortell meg hva som lager lyd på en bærbar, så kan jeg sjekke selv. Vil tro det er Harddisk, grafikkort og prosessor det går på? Hvilken av de er hovedfaktoren i støysammenheng?

Endret av Morth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
1280x800 er evig nok for meg på en 19", da burde det vel holde på en laptop og.  I hvilke sammenhenger ville denne "lave" oppløsningen kunne være et problem uansett? 

 

Og til sist da, hvor er "normalen" på batteritid for nye bærbare?  Det står opp til 3 timer på denne, noe som får meg til å tro at den i sannhet ligger nærmere 2 timersmerket med normal strømbruk.  (Aldri sett en bærbar som har levd opp til "maksimalen")

 

6453848[/snapback]

 

Jeg syns iallefall at større oppløsning gir et "renere" bilde. Om batteriet holder 3 timer eller 6 timer er igrunn kun viktig hvis du skal bringe laptoen din til steder uten strøm. Hvis dette ikke er tilfelle trenger man ikke god batteritid.

 

Hva mener du med at 1280 x 800 på en 19" er evig nok for deg? Det du linket til er en 14".. Den lave oppløsningen er nok ikke noe problem, bare et luksusproblem det er snakk om her :roll:

 

EDIT:

Det ser forøvrig ut til at det er en TFT skjerm, er ikke disse av en dårlige kvalitet enn de som er på dell? Eller..?

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
Eg ser at mange anbefaler å slette endel av det som allerede er lagt inn på Pc'en. Men hva spesifikk er det eg kan sletta som er unødvendig, og tar unødvendig plass og systemressurser?

6466780[/snapback]

Mye man kan klare seg uten, men det som fikk meg til å klikke var blandinga av norsk og engelsk i MCE som fulgte med. Dell har tydligvis ikke sett byet å skaffe seg en fullverdig norsk versjon, og heller kjørt en språkpakke på den engelske versjonen. Norsk eller engelsk, ingen blanding :hrm:

Lenke til kommentar
Mener det ble skrevet for noen sider siden at lyden kom fra batteri-området og kun var mens 220V'en sto i (eller motsatt). Prøv å sjekke hva som skjer hvis du kobler fra/på ladern.

6445244[/snapback]

Koblet fra strømtilførselen, og.....det ble stille. Satte den i igjen, og lyden er tilbake, men redusert. Forresten, den varierer i intensitet.

Kan det ha sammenheng med at uten strømtilførsel går skjermen på sparebluss.

6449198[/snapback]

Prøv å sette ned lysstyrken på skjermen ett hakk når du har strømmen koblet til. Hjelper det? Det hjalp på en ECS G556 med et liknende symptom.

6449528[/snapback]

hmm...jeg har ikke dette problemet..

EDIT: Var litt for rask der :p ...vis det er helt stille i rommet hører jeg den litt...men det er ikke så høyt at det er irriterende..

6449609[/snapback]

Det var en teknisk feil. Nå har en Dell servicemann vært her og byttet hovedkort. Den ekle lyden er borte og alt fungerer perfekt :D

 

Det hjalp ikke å sette ned lysstyrken på skjermen, annet enn at da ble batterilevetiden forlenget, og det er jo bra.

 

Syns jeg fikk god service!

Lenke til kommentar

Har lest litt på forumet her og på dinside og kommet fra til at i6400 er en bærbar som passer meg bra. Begynner å studere nå til høsten og hadde tenkt å ha den med på forelesninger samt bruke den til underholdning hjemme.

 

Det eneste som bekymrer meg litt er mobiliteten, mtp vekten og størrelsen. Noen som har efaringer med hvordan i6400 er å drasse rundt på til f.eks forelesninger?

 

Hadde tenkt å legge ca. 11-12000 i i6400`en, er det da noe jeg bør ha/bør unngå mtp oppsett og tilbehør?

 

-dååf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Har lest litt på forumet her og på dinside og kommet fra til at i6400 er en bærbar som passer meg bra. Begynner å studere nå til høsten og hadde tenkt å ha den med på forelesninger samt bruke den til underholdning hjemme.

 

Det eneste som bekymrer meg litt er mobiliteten, mtp vekten og størrelsen. Noen som har efaringer med hvordan i6400 er å drasse rundt på til f.eks forelesninger?

 

Hadde tenkt å legge ca. 11-12000 i i6400`en, er det da noe jeg bør ha/bør unngå mtp oppsett og tilbehør?

 

-dååf

6474618[/snapback]

 

Jeg tror du bør vente til det dukker opp et bedre tilbud i morgen :p

Hvis det haster så bør du også ringe til en dell selger å be han sende deg et tilbud på et oppsett du ønsker deg, hvis tilbudet i morgen er dårligere så har du fortsatt muligheten til å kjøpe det som du fikk tilbud på i dag ;)

 

Du bør absolutt unngå å oppgradere minne til 2550 kr når du får topp kvalitetsminne fra komplett til rundt 1000 kr. Du bør oppgradere batteriet til 9 cell. Hvis du ikke har bruk for grafikk, kjøp int.grafikkort. Ellers er det vel ikke noe spes. Og for all del, ikke bruk 5 212 kr for å oppgradere cpu'en fra 1,7 til 2. (nesten skamløst av dell å gjøre det så dyrt å oppgradere cpu samt minne)

Lenke til kommentar
Det eneste som bekymrer meg litt er mobiliteten, mtp vekten og størrelsen. Noen som har efaringer med hvordan i6400 er å drasse rundt på til f.eks forelesninger?

 

 

Dersom du er bekymret for vekt mm så se på Dell 640M, superfin pc!.

 

Søk litt på forumet, jeg har en del tråder om den.

Lenke til kommentar

Er det noen som har de riktige spesifikasjonene på vekt og størrelse for både 640m og 6400? Har lest mye forskjellig mtp på høyde og vekt for 6400 og det varierer mye. Er det kun skjermstørrelsen og grafikkort som er forskjellen på 640m og 6400?

 

Hvordan er i6400 å drasse på til f.eks forelesninger?

 

 

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar

Er det verkeleg ingen fleire her som bruker sin far eller mor eller sin eigen arbeidsgiver til å få kjøpt bærbar PC.

 

Eg kjøpte denne Dell 6400 for 4700kr frå bruttolønna til min far. Sidan han betaler toppskatt så kosta den pcen egentleg bare ca 3000kr. Ordinær pris er 6500-7000kr.

 

Eg kan ikkje fatte at dykk er villig til å betale det dobbelte når det bare er å spør ein anna person. Dei aller fleste kan dette. Å betale 10000kr for denna pcen er jo heilt villt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Faren min eier et DA (2 ansatte), dette er mere som et fritids prosjekt / jobb som de holder på med utenom den vanlige jobben.

Jeg kjøpte en pc gjennom dette for snart 2 år siden. De har ikke kjøpt noen andre pc'er i mellomtiden. Hvor ofte kan man egentlig kjøpe pc'er uten at det skal oppstå mistanke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...