Gå til innhold

Erfaringer med Inspiron 6400

AMDXP

Anbefalte innlegg

Jeg har koblet en ekstern LCD tv til maskinen, men det virker umulig å lage egendefinerte oppløsninger med maskina! Jeg står igjen med en ubrukelig oppløsning. Noen som vet om maskina (3dkortet *x1300*) i hele tatt støtter egendefinerte oppløsninger? Problemet er at jeg ikke får meg inn i "advanced custom timings" i Powerstrip.

Og; x1300/x1400 skal ha de samme funksjonene (men forskjellig ytelse). De kjører på samme driver.

Noen som har erfaring her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og hå!

Har fått en 6400 som jeg har kjøpt for noen bekjente, men den er som kjent full av dritt og lort. Så jeg vil gjerne foreta en "clean install" av den med kun windows. Er det bare å formatere den med windows-dvden?

Ellers kan jeg legge til at før vurderte jeg å kjøpe en 6400 til meg selv, men valgte istedet å kjøpe en MacBook 2.0 og fy søren, nå angrer jeg ikke. Macintoshen er mye kjappere, tynnere, lettere, bedre skjerm, bedre tastatur, bedre programvare og har innebygd webkamera, bedre batteritid osv osv... Jeg er så utrolig godt fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Etter mye reinstallering og leking med Nlite fant jeg tilslutt en løsning for å få en clean windows installasjon. Ikke så elegant, men det funker ihvertfall.

1. Laget en ny windows-cd med Nlite. På den fjernet jeg hele Dell katologen som heter $OEM$ på dvd'en. Viste seg at installasjonen ikke ble helt bra, manglet blant annet media center da.

2. Prøvde å reparere installasjonen med den dvd'en som fulgte med. Det viste seg å funke bra. Nå har jeg en ren installasjon av windows som ser ut til å virke. Så er det bare å gå på Dell sine sider å laste ned drivere. Må ha tilgang til en annen maskin, da windows ikke fant hverken trådløs-drivere eller ethernet-drivere.

Sikkert noen som klarer å lage en cd som funker med første forsøk, men dette funker ihvertfall. Nlite er forresten et utrolig bra program. Gøy å leke med :)

Lenke til kommentar
Hei og hå!

Har fått en 6400 som jeg har kjøpt for noen bekjente, men den er som kjent full av dritt og lort. Så jeg vil gjerne foreta en "clean install" av den med kun windows. Er det bare å formatere den med windows-dvden?

Ellers kan jeg legge til at før vurderte jeg å kjøpe en 6400 til meg selv, men valgte istedet å kjøpe en MacBook 2.0 og fy søren, nå angrer jeg ikke. Macintoshen er mye kjappere, tynnere, lettere, bedre skjerm, bedre tastatur, bedre programvare og har innebygd webkamera, bedre batteritid osv osv... Jeg er så utrolig godt fornøyd med den.

6370480[/snapback]

Er litt nysgjerrig. Hvor lang batteritid får du på Macbook?

Endret av Eulogy
Lenke til kommentar
noen som kjører dual-channel på minnet med denne maskinen?

6385135[/snapback]

Ja. Men har ingenting å sammenligne med i forhold til single channel. Det sies vel å være en 5-10% ytelsesøkning. Stemmer ikke det? Mener det er så.

Lenke til kommentar
noen som kjører dual-channel på minnet med denne maskinen?

6385135[/snapback]

Ja. Men har ingenting å sammenligne med i forhold til single channel. Det sies vel å være en 5-10% ytelsesøkning. Stemmer ikke det? Mener det er så.

6390929[/snapback]

er det noe du gjorde i ettertid eller bestilte du 2x512 eller 2x1024? Kjører de 533 eller 667 forresten? fsb til core duo er vel 667, har det noen praktisk betydning i forhold til hastigheten på minnevalg (533 vs 667)?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Virker som det er et godt tilbud på disse nå, iallefall den dyreste mod.. Eller pleier det å være enda bedre?

EDIT:

Dette var før jeg så alle de gode tilbudene som er blitt gitt tidligere. Høres jo bra ut med 900,- i avslag og gratis veske, men hvor mye pleier dell å gi i avlslag til vanlig? På noen desktop modeller var d f.eks. 2000-3000,- i rabatt.

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Noen som vet noe om støynivået/varmeutviklingen i denne maskinen?

Vurderer å kjøpe følgende, siden det virker som et godt tilbud.

Inspiron 6400 (evalue n04647)

- Intel ® Core™ Duo Processor T2500 (2 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

- 1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (1x1024) --- for enkel oppgradering senere

- 80GB (5,400 rpm) Hard Drive

- 15.4" Ultra Sharp™ WSXGA TFT skjerm (1680x1050) med TrueLife™- widescreen

- 256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16

- 8X DVD+/-RW drive med software, leser og brenner både CD og DVD

- 6-cell , 53 WHr Li-Ion primary battery

10 040,00 kr

Hva tror dere, blir det varmt og bråkete?

Bruk: Mest vanlig kontorbruk, en del Photoshop CS, ikke spill.

Er fra før vant til og fornøyd med støynivået på Tundra 1555: Pentium-M 1.4 Ghz, integrert grafikk.

Jeg er også litt skeptisk til shiny skjerm, men det får vel gå, om jeg så må anskaffe mørke gardiner. ;) Forresten, tror dere det går an å ringe Dell og be om skjerm uten TrueLife uten pristillegg? (Har aldri handlet hos Dell før.)

5848195[/snapback]

Var frakt ink? Dette er jo en god pris selv i dag..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Jeg bestile først via Internett, så avbestilte jeg og bestilte på nytt per telefon. Fikk en litt bedre deal (raskere minne og oppgradert service fra 1 til 3 år for 150,- ekstra).

Min I6400:

- T2500 (2.0 GHz)

- 1024MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x512)

- 256MB ATI MOBILITY RADEON X1400

- 80GB (5,400 rpm)

- 15.4" WSXGA (1680x1050) TrueLife

- 6-cellers batteri

- Win XP MCE

(10 208 kr inkl frakt)

Leveringstid:

Bestillingsdato: 2006-04-06

Estimert leveringsdato: 2006-04-27

Faktisk forsendelsesdato: 2006-04-10

Maskinen ble altså sendt fra Irland mandag kl 13, og tirsdag kl 10 hadde jeg maskinen i hendene. Nice!

Så langt er jeg svært godt fornøyd, særlig med skjermen og byggekvaliteten, kanskje fordi jeg er vant med en litt bleik Tundra. Batteriet har jeg ikke prøvd enda, og heller ikke noen veldig krevende programmer. Allerede kan jeg konstatere at vifta går oftere (og bråker mer) enn på Tundraen, men ikke verre enn at jeg kan leve med det. Tastaturet er helt greit (føles solid), og det å ha "page up/down" langt unna piltastene er vel en vanesak. Touchpaden skal jeg ikke uttale meg om siden jeg sjelden bruker sånne, men de to knappene er i hvert fall deilig stille i forhold til på Tundraen.

5917500[/snapback]

Kun raskere minne du fikk billigere? (utenom 3 års service/garanti) Jeg fiksa de samme spesifikasjonene og kom på over 13 000,- :no:

:hmm: for meg virker som dell maskinene bare blir dyrere og dyrere med tiden eller at en del forumbrukere har fått veldig gode tilbud fra dell.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestilt under dagens tilbud (900 rabatt, fri frakt, feminin bæreveske som jeg skal prøve å bytte i noe annet)

Specs:

Intel® Core™ Duo Processor T2250 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (1x1024)

256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 grafikkort, PCI-Express x16

80GB (5,400 rpm) Hard Drive

8X DVD+/-RW

9-cell , 80 Whr Li-Ion primary battery

15.4" Ultra Sharp™ WSXGA TFT skjerm (1680x1050) med TrueLife™- widescreen

og et snertent snap on LCD cover i Mediterrainean Blue + recovery CD.

Alt dette for snedige kr 10.117. Jeg er selv knallfornøyd. Dette er vel ca. så bra pris som man kan håpe å få for et slikt system?

Skal ta en ringerunde på Dells selgere før jeg bekrefter ordren, da. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Nå har jeg bestilt under dagens tilbud (900 rabatt, fri frakt, feminin bæreveske som jeg skal prøve å bytte i noe annet)

Specs: 

Intel® Core™ Duo Processor T2250 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (1x1024)

256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 grafikkort, PCI-Express x16

80GB (5,400 rpm) Hard Drive

8X DVD+/-RW

9-cell , 80 Whr Li-Ion primary battery

15.4" Ultra Sharp™ WSXGA TFT skjerm (1680x1050) med TrueLife™- widescreen

og et snertent snap on LCD cover i Mediterrainean Blue + recovery CD.

Alt dette for snedige kr 10.117.  Jeg er selv knallfornøyd.  Dette er vel ca. så bra pris som man kan håpe å få for et slikt system?

Skal ta en ringerunde på Dells selgere før jeg bekrefter ordren, da. :p

6405693[/snapback]

Jeg ringte nettopp og spurte om tilbud på samme konfigurasjonene som deg, men fikk bare 300 kr avslag imot at jeg tok bort den bærevesken som var gratis.

EDIT: Forskjellen var at jeg hadde lagt til 2048 mb minne. Fikk som sagt 300 kr avslag på dette. Ble ikke kjempefornøyd uten videre siden jeg måtte ta bort vesken. Du må si ifra om du fikk noe bedre tilbud:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Er det et spes merke/type minne man må kjøpe hvis man skal kjøpe dette utenom dell? Hva anbefaler dere ev.?

På forhånd, takk! :)

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med å bruke dock på denne maskinen?

Har hatt min 6400 i en uke eller to nå, og jeg har rett og slett sluttet å bruke den stasjonære. Vurderer å selge den stasjonære, kjøpe dock og ekstern disk til den, og synes det høres ut som en drøm av et system. Jeg har ingen erfaring med bruk av dock. Kan man f. eks. ha dual screen(2 eksterne) om man bruker dock?

Og hva koster det for en dell dock?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Er det et spes merke/type minne man må kjøpe hvis man skal kjøpe dette utenom dell? Hva anbefaler dere ev.?

På forhånd, takk! :)

6406566[/snapback]

Det må være SODIMM DDR-2 Ram! Og har du en brikke fra før av og skal kjøpe en til, må du passe på at brikkene er like for at du skal kunne kjøre på dual.

Her er bildet (som også viser navnet og nøyaktig spesifikasjon) av "orginal" minnet som sitter i Inspiron6400. http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=59300 Hvis jeg har forstått det riktig, må du ha nøyaktig samme struktur på den andre brikken for å kjøre dual channel. Dvs at feks antall minneenheter må være likt plasser på hver side av kortet osv. Håper det hjelper.

Endret av CyborgBASE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...