Gå til innhold

Hvilken Linux krever minst av maskina?

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har rotet fram en gammel pc som jeg tenkte jeg skulle bruke som en liten linux server. maskina er en pentium 100 med 32mb ram.

jeg prøvde å installere ubuntu, men får beskjed om at det er får lite ram og ikke kan installere komponentene fra cd'n.

etter hva jeg har skjønt finnes det langt mer lettdrevne linux versioner, hviken bør jeg velge?

eneste krav fra min side er at den er forholdsvis enkel å sette opp, og at den takler torrentklienter, samt forholdsvis enkelt kunne sette opp den i nettverk.

lurer også på hvordan en så gammel maskin vil takle å spille av media i linux? tenker på slikt som filmer, avi, mpeg osv. vil det bli det samme som med windows, bare hakking?

på forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har rotet fram en gammel pc som jeg tenkte jeg skulle bruke som en liten linux server. maskina er en pentium 100  med 32mb ram.

Gi opp.

5750572[/snapback]

Litt av ett råd.

Så lenge du ikke trenger noe grafisk er det vel flere distroer som går an.

Lenke til kommentar
Jeg har rotet fram en gammel pc som jeg tenkte jeg skulle bruke som en liten linux server. maskina er en pentium 100  med 32mb ram.

Gi opp.

5750572[/snapback]

Litt av ett råd.

5750588[/snapback]

Klart det er _mulig_, men resultatet av en 100mhz maskin sier seg selv at det kommer til å være sirup, nesten uansett hva du skal bruke den til.. Og visst du har behov for en maskin så koster en godt brukt 5-900mhz ikke mer en at du har råd til den nesten uansett.

Lenke til kommentar

Gi opp.

5750572[/snapback]

Litt av ett råd.

5750588[/snapback]

Jeg synes at det var et godt råd. Alt for mange skal alltids installere Linux på et eller annet vrak de har hatt siden krigen. Alt er jo mulig, men hva er egentlig poenget?

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

Har prøvd meg fram med ørten forskjellige versjoner nå, og de fleste gikk greit, men ble jo sinnsykt treigt.

tilslutt la jeg inn damn small linux, og det funker utmerket, kan fint anbefales til bruk på utgammle maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...