Gå til innhold

er 12900,-billig for eos 30 d?elkjøp.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det billig 12900,- for et nytt eos 30d på elkjøp?følger med kitt linsa!bør jeg kjøpe eos 30 eller nikon d 200? eller noe annet?

Hvor mye er 200 mm objektiv,til speil reflex sammenlignet med feks papasonic fz 30 sitt 420 mm?

5746513[/snapback]

Utifra det du skriver virker det som om du er helt ukjent med digital speilrefleks og da tror jeg

det kan være et bedre valg å kikke på billigere hus for din del. Nikon d50, d70s og Canon 350d

er kanskje et bedre nivå å starte på.

Lenke til kommentar
Er det billig 12900,- for et nytt eos 30d på elkjøp?følger med kitt linsa!bør jeg kjøpe eos 30 eller nikon d 200? eller noe annet?

Hvor mye er 200 mm objektiv,til speil reflex sammenlignet med feks papasonic fz 30 sitt 420 mm?

5746513[/snapback]

Utifra det du skriver virker det som om du er helt ukjent med digital speilrefleks og da tror jeg

det kan være et bedre valg å kikke på billigere hus for din del. Nikon d50, d70s og Canon 350d

er kanskje et bedre nivå å starte på.

5746632[/snapback]

Nei, hvorfor i all verden skal man velge et billigere og enklere kamera bare fordi man er uerfaren? Det må da være bedre å kjøpe så bra utstyr som lommeboken tillater, så slipper man eventuelt å oppgradere med jevne mellomrom :D Har aldri skjønt filosofien med å kjøpe billig og enkelt, og "jobbe seg oppover". Men uansett, 12900 for hus + kitobjektiv er ikke verst, om ikke akkurat grisebillig. Et kjapt søk på produktguiden her inne på siden (det er faktisk lov å gjøre litt research selv...) viser jo at f.eks. FotoVideo tar 11516 for selve huset. Plusser du på frakt så er du gjerne oppe i 11700 eller noe sånt. Uten noe objektiv altså. Men hvilket kitobjektiv leveres dette kameraet med på Elkjøp forresten? Hvis det IKKE er 18-55mm så er det faktisk meget, meget billig. Hvis det er dette objektivet så er prisen helt anstendig, vil jeg si.

En 200mm linse på 30D vil gi et bilde tilsvarende 320mm i forhold til Panasonic fz 30 sin 420mm.

Lenke til kommentar

hva vil så 300 mm tilsvare?420mm?Jeg er ikke ny(fersk) med foto ,kamera.jeg vil ikke kjøpe billig og opparbeide meg,jeg vil ha noe som er bra nå!alt inkl linser fra 18-300 og blitz og ekstra batterier,minnekort,alt.

Er olympus e 330 et bra alternativ hva angår bildekvalitet?den har jo som eneste kamera at du kan bruke lcd skjerm som søker

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar
hva vil så 300 mm tilsvare?420mm?Jeg er ikke ny(fersk) med foto ,kamera.jeg vil ikke kjøpe billig og opparbeide meg,jeg vil ha noe som er bra nå!alt inkl linser fra 18-300 og blitz og ekstra batterier,minnekort,alt

5746843[/snapback]

Det kan være smart å kjøpe et billigere hus som tross alt leverer meget gode bilder og så hellerlegge mere penger i optikken. Dyrt hus og billig optikk gir ikke noe bedre resultat enn et billigere hus med topp optikk.

Lenke til kommentar
hva vil så 300 mm tilsvare?420mm?Jeg er ikke ny(fersk) med foto ,kamera.jeg vil ikke kjøpe billig og opparbeide meg,jeg vil ha noe som er bra nå!alt inkl linser fra 18-300 og blitz og ekstra batterier,minnekort,alt

5746843[/snapback]

Canon 30D har en såkalt "crop-faktor" på 1,6. Dette betyr at du må gange objektivets brennvidde med 1,6 for å få et tall å sammenligne f.eks. denne Panasonicen med. I dette tilfellet blir det altså 480mm. Dette med crop-faktor er forsåvidt litt komplisert, og varierer dessuten fra kamera til kamera (Nikon har f.eks. 1,5 mens dyrere Canon-modeller har 1,3 eller ingen crop-faktor i det hele tatt) men det finnes flere mer eller mindre forvirrende tråder om det her på forumet, så bare ta et søk så finner du ut hva det dreier seg om.

Lenke til kommentar

300mm på en 30D tilsvarer 480mm på et filmkamera eller fullformat speilrefleks, så kan du selv regne om til panasonicen.

Men ok, om det er 30D du vil ha og vil ha optikk som står i stil.

Forslag til pakke.Jeg oppgir omtrentlige priser:

EF 10-22 6000,-

EF 50 1.4 3200,-

EF 24-105 4L 9500,-

EF 70-300 DO IS 10.000,-

Lenke til kommentar

Er enig med det flere er inne på her; å kjøpte et 'dyrt' kamerahus for så å bruke 'billig' optikk på det er helt feil.

Det er fint å tenke fremover, men det skjer som regel mye større utvikling når det gjelder kamerahus enn linser - linsene kan du jo dessuten ta med deg videre når det kommer nye og bedre kamerahus. Personlig ville jeg mye heller hatt et 'billigere' kamerahus og 2-3 virkelig gode linser enn et 'dyrt' kamerahus og dårlige linser hvis totalsummen ble omtrent den samme.

Er man ikke begrenset av økonomi så spiller det selvfølgelig ingen rolle, men det er ganske underholdende å se på steder som f.eks. Flickr at folk med helt 'basic' utstyr tar supre bilder og mange med forholdsvis dyrt utstyr ikke har den fjerneste ide om hva de driver med. Med andre ord: Hva slags kamera du har (forutsatt at du er over en viss minimumsgrense) har lite å si for hvor bra bildene dine blir - det er fotografen som avgjør resultatet, ikke utstyret selv om enkelte ting er lettere med et avansert kamera hvis man lærer seg å bruke det.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Det er vesentlig å ikke sammenligne objektivet med feks. hva en får ved å kjøpe digitalkamera uten utskiftbar optikk. Da er en fastlåst i brennvidde, derfor bygges kameraet med hele brennviddeområdet fra vidvinkel til tele, dette ofte med kompromisser, som dog ikke slår så sterkt ut pga. den mindre billedbrikken.

Noen kamera klarer dette forbausende bra som nye Sony R1 med 10mpix billedbrikke.

Når du vil ha digitalt speilrefleks, er hovedhensikten å skifte optikk etter behov, en får en større billedbrikke, og krav til optikk-kvalitet er stor. Når alt er optimalisert kan en

få større kontroll over bildet og skape mer kreative effekter. Å sammenligne optikk blir derfor kun gjort for å gi deg en pekepinn.

Kit objektiv er beregnet til å dekke det erfaringsmessig mest brukte området, en slags normaloptikk. I dag er dette en zoom, og her er det derfor viktig å tenke kvalitet etter mitt syn, og ikke gå for billigste kit. Det billigste kit'et blir i tillegg begrenset av for snevert brennvidde, slik at kjøperen når han finner ut det, skal kjøpe mer optikk.

En god normalzoom er i området 17-70 mm etter mitt syn. Synes Sigma's nye zoom i dette området er lovende som normaloptikk siden det også har en brukbar 1:2 macro med gode nærfotoegenskaper. Deretter er Canon's forskjellige 70-300 eller 70-200 et godt valg.

Dersom en kan klare seg uten vidvinkel i normaloptikken ville jeg se på Canon's 28-300 L IS som eneste optikk.

Canon kommer med et nytt kjempe objektiv 17-55 f2.8. Da er Canon's 70-200 zoomer bra som neste valg.

Et normal objektiv er en nokså tynnslitt frase idag. før snakket man om 50 mm som normal. Dette objektivet gir et mye mindre billedutsnitt brukt på digital billedbrikke som EOS30D. Selv om man skulle investere i en 35mm ville det ikke bli normal etter mitt syn. Kravet til generell fotografering er mye større idag enn det var før.

Derfor har kvalitetszoomer over tatt til generell fotografering.

Det går an å få spesial optikk beregnet på mer snevre områder som portrett, (ekte) macro 1:1, landskap, arkitektur, sport, dyreliv, fugl, natur osv. En del av dette kan også dekkes av kvalitetszoomer.

jeg har ikke tenkt så mye på kostnad når jeg skrev dette innlegget, men vanligvis er kostnad det som begrenser oss og har gjort at optikk markedet er stort og uoversiktlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...