Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kontrollere båndbredde til pcer på WLAN?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan se ut som det ikke er støtte for slikt i routern din, men det hadde du kanskje konkludert med selv. Isåfall blir du nødt til

 

1. Installere software som begrenser båndbredde på brodern sin PC

ELLER

2. Innføre et nytt element i nettverket ditt, enten bytte til en annen router eller sette inn en (linux)boks med muligheter til båndbreddestyring.

Lenke til kommentar
her lurer jeg på en ting. Hvis han har to nettverkskort, kobler routeren inn etter sin egen maskin og derfra begrenser hastigheten til routeren som igjen går videre til wlan ?

5746534[/snapback]

 

Det vil vel også funke, men jeg hadde iallefall ikke gidda å ha på PCen min hele tiden. Selv om ikke slike funksjoner tar mye ressurser, synes jeg det er bedre å skille ut slike tjenester på egne bokser. For å lettere kunne feilsøke, om ikke annet.

 

Nå skal det sies at jeg prinsipielt mot deling av nettverk gjennom "dobbelt-NIC-oppsett", men det er nå meg... ;)

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar
her lurer jeg på en ting. Hvis han har to nettverkskort, kobler routeren inn etter sin egen maskin og derfra begrenser hastigheten til routeren som igjen går videre til wlan ?

5746534[/snapback]

 

Ja, det er en mulighet å koble inn PCen mellom ADSL-modemet og routern, men det er vel neppe så aktuelt i praksis. For det første blir da PCen hans nødt til å stå på 24/7 for at resten skal ha nett, for det andre krever det spesiell software som (så vidt meg bekjent i alle fall) ikke finnes i Windows (regner med at dette brukes i og med at annet ikke er oppgitt).

 

I tillegg vil jeg tippe at modem og router står på en litt kronglete sted, er jo gjerne derfor man begynner med trådløst, for å slippe all spaghettien, så det hadde nok ikke vært noe koselig sted å sitte å spille WoW feks :cool:

 

Det enkleste alternativet hadde nok vært å koble opp en egen boks på den måten du foreslår, men da gjerne en dedikert boks med en enkel linux-distro spesialisert for slikt.

 

EDIT: Støtter med andre ord det Tronaldo sier (minus det der med dobbelt NIC, kan ikke se de store problemene der) :)

Endret av Slafs
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har samme problem, bortsett fra at det gjelder 2 leieboere i stedet for brødre.

-Kjøp av ny hardware kan være aktuelt. Noen som har et konkret forslag til dette?

-PCen står mellom modem og router fra før her, men hva slags software kan jeg isåfall bruke. Forslag (helst gratis)?

 

System:

Modem -> Server -> Router/Switch -> (Router/Switch -> Hjemmenettverk)/(Leieboer)/(Leieboer)

Alt kjører WinXP Pro

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...