Gå til innhold

Program for å synkronisere mapper / filer ....

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har satt opp en server / media PC som brukes til å spille av musikk / filmer / bilder etc. Den fungerer også som en "backup" maskin slik at jeg nå har musikksamlingen min, private bilder mm. liggende på to maskiner som begge er koplet til det samme nettverket.

Det er viktig for meg å ha disse media filene "utpakket" slik at jeg f.eks. kan høre på musikk på begge PCn. Mao, backupen min fungerer rett og slett ved at jeg har media filene mine lagret på to separate maskiner.

Men oppsettet er enda ikke optimalt. Dersom jeg f.eks. legger til et nytt album i musikk biblioteket på maskin A, så ønsker jeg at dette skal automatisk kopieres over til maskin B. Det trenger ikke skje momentant men jeg ønsker at det skjer automatisert. Et annet eksempel er dersom jeg oppdaterer mp3 taggen på en fil på f.eks. maskin A, så ønsker jeg at denne modifiserte filen også skal kopieres over på maskin B.

Mitt spørsmål er derfor: finnes det noen gode program (helst gratis eller ikke for dyre) som "enkelt" kan synkronisere mapper og filer over et nettverk og settes opp til å gjøre dette automatisk? Det finnes jo drøssevis av backup program men alt disse gjør er jo å lage en image av en mappe og lagre denne som et arkiv og det ønsker jeg ikke. Programmet må støtte innstillinger som hva den skal gjøre dersom både maskin A og B inneholder samme fil men en er modifisert etc, når synkroniseringen skal foregå etc.

Jeg takker for alle innspill!

mvh.

muthe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt googling og jeg fannt ett program som heter Syncback. Programmet er freeware og dermed gratis.

De har laget en oppgradert versjone som heter SyncbackSE, men den var shareware og koster dermed penger. 180 kroner for en lisens som dekker 5 pc'er til personlig bruk.

Så vidt jeg kunne se på Skjermbildet av Syncback Freeware,så har programmet en schedule funksjon. Der kan du sikkert sette opp automatisk synkronisering hver time eller noe...

Lenke til kommentar

:blush: Vel, Google burde jeg greie å gjøre selv og jeg gjorde nå det i helga uten hell - brukte nok feil søkeord og fikk dermed treff på typiske backup programmer.

Programmet du refererer til virker bra - skal lese litt mer om det / teste det ut i kveld. Takk for hjelpen!

muthe

EDIT: Dette er jo midt i blinken! Det er akkurat dette jeg har lett etter ut i fra beskrivelsen og skjermbildene å dømme. Takk for et kjempetips!

Endret av Wintermuthe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...