Gå til innhold

beste koblingsrekkefølge av vannkjøling?

Anbefalte innlegg

Heisan folkens....trenger noen friske tanker fra dere.

Jeg per i dag et 939 mobo med AMD 3500+ og et Gainward 6800 U som jeg vannavkjøler.

Tanken min er at jeg vil ha på en vannblokk til chipsettet også, og kanskje flere enheter.

Spørsmålet er da i hvilken rekkefølge bør jeg prioritere disse, og i hvilken grad vil flere splitter (Y-ledd) redusere trykket i de forskjellige kursene.

Litt vanskelig å forklare, men jeg skulle gjerne hatt en enkel måte å forsikre meg om at det var god gjennomstrømning i alle ledd. har lett litt etter forskjellige hjelpemidler, men de er dyrt hvis jeg må ha fire elektroniske strømningsmålere til 250 spenn. Mente jeg hadde sett noen enkle gjennomsiktige ledd med en liten ball inni, men finner ikke disse lengre.

Per i dag så er planen min så la vannet gå fra pumpen og inn i en splitt til hhv CPU og GPU. Dette er slik jeg kjører det i dag.

Hvis jeg skal bygge på så mener jeg det kan gå greit å kjøre vannet direkte fra CPU eller GPU og inn på Chipsettet, men er ikke sikker på hvilken jeg skal velge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK... Null erfaring på området men sunn fornuft tilsier vel at det bør være et isolert løp for hver enhet som skal kjøles, hhv gpu, cpu og chipset som du sier. Altså en treveis kobling både ut og inn på pumpa.

Seriekobling vil vel bare føre til at det kommer oppvarmet vann inn i neste ledd som igjen gir dårligere kjøling og enda varmere vann...?

Ang strømningsmåling så kan du, hvis du har gjennomsiktige slanger, tilsette noen ørsmå flak av plas e l, slik at du får en følelse. Eller enda bedre et slikt ledd som du beskriver, det kan sikkert lages eller få kjøpt.

Lenke til kommentar

Takk for de linkene.... det var akkurat den jeg tenkte på....trudde jeg hadde sjekket alt på komplett, men har visst sovet i timen.

Forøvrig så er jeg helt med på "sunn fornuft" tanken din, men begynte å vurdere litt andre alternativer da jeg tenkte at flere "løp" ville øke risikoen for at noe ble stagnant. Med de flow-control tingene er jo ikke det noe problem.

Takker og bukker.

Lenke til kommentar

hvorfor gjøre det tungvindt? seriekoble de, først cpu så chipsett og så gpu. det er minimal økning av temeratur etter en blokk. kansje maksimalt 1-2grader etter cpu. chipsettet avgir ikke så mye varme så du vil sikkert ikke klare å måle noe særlig forskjell der likevell!

hva har du av utstyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...