Gå til innhold

Spennende ting å gjøre under prosjektmåneden

Anbefalte innlegg

Heisann, om en måneds tid braker det løs med en måned med prosjekt i IKT-driftsfag. Her skal vi jobbe i grupper 2 og 2 i en måned med noe vi selv synes er spennende. Nå synes jeg det er på høy tid å begynne å tenke på hva jeg skal finne på, men jeg vet ikke helt hva jeg skal jobbe med. Selv synes jeg det kan virke spennede å gjøre noe som har med linux, men problemet er å finne noe som er omfattende nokk til å jobbe med i 6 timer til dagen i 4 måneder. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan jobbe med tas det i mot med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva med og lage egne sider med microsft tips og veileder.

eventuelt samletråd for de forskjelige oppdateringer og fikser til diverse program som dere kommer med rett som det er her.

ser dere har noe av dette men jeg personelig synes det som er her er litt i svakeste laget sån det fremmkommer pr dags dato.

noe lignende som dette fra pcworld

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Hvor mange maskiner har du tilgang til? Hva er specs på de?

Du kan jo sette opp en skikkelig intranettløsning med en eventuell markedsrettet profilering, som om dere virkelig skulle selge en løsning.

Det kan jo inneholde én til flere servere som kjører Debian GNU/Linux med webserver som kjører WikiMedia / Plone, E-postserver (SMTP + POP3 og IMAP), sette opp iptables, eventuelt en egen OpenBSD-boks som brannmur, klienter som kjører (k)ubuntu med Thunderbird mot e-postserveren, Firefox og OpenOffice.org

Lenke til kommentar

Compaq-en med 333MHz er nok perfekt for OpenBSD som brannmur med pf. Der er det jo litt å lære også...

Men hva er du interessert i? Hva har du lyst å gjøre? Nettverk? Programmering/skripting?

I tillegg kan du ha en NTPD kjørende som syncer mot pool.ntp.org e.l. Alle klientene kan ha cron-skript som syncer klokken mot din NTP-server. Pluss pluss... Det er egentlig bare kreativiteten som setter grenser.

Lenke til kommentar

Hadde håpet å få bakt inn litt av hvert selv om jeg ikke er en skikkelig smarting i koding, men jeg skal nok få skrevet litt koder. Scripting er ganske gøy. Er vel nettverk som opptar meg mest. Er mange gode forslag her. Er utrolig mye gøy som kan stappes inn i en server som f.eks mp3-stream, video-stream osv. Jeg er bare redd for at det skal bli for lite å gjøre;)

Lenke til kommentar

Nah. Bare legg inn matlab og slipp meg inn :p Kan sikkert knuse noen grafer eller noe :p

Årets logiske programmeringstabbe:

Hadde en funksjon i to variable med en konstant jeg kunne variere ala dette:

z = c*f(x,y). Oppgaven var å finne c slik at z_max kom på 25 og z_min kom på -25. Normalt sett ville jo det greieste her vært å sette c=1, få ut topp- og bunnpunktene, og bruke likningen

topp*c = 25 => c = 25/topp

men nei da. Jeg regnet ut 40 000 punkter i hver graf (dette var en funksjon som ikke akkurat var f(x,y) = x*y..), og gjorde det med 200 c'er, fant den beste tilnærmingen til c. Så gjorde jeg det en gang til, med et intervall på +-1 rundt c'en jeg fant. For hver gang jeg hadde funnet en c (to ganger totalt) skreiv jeg ut en 3d-graf. Gøy å rotere med 40 000 pkt. :p

Deretter eksporterte jeg hele greia til pdf. Åpna i acrobat, som brukte ca 2 minutter på å vise et hvitt ark :p

Som sagt:

Datakraft - JA takk! :p

Og JA jeg kunne funnet den analytisk (funnet makspunkt manuellt) - men det var ikke oppgaven...

Lenke til kommentar

Hva med å lage en komplett guide til hvordan du setter opp Linux?

Du lager en side, prøver med masse nettverkskort, masse distroer, og har med MASSE forskjellige programmer.

gDesklets, ndiswrapper, firefox, ftp-klienter.

Alt mulig en vanlig bruker kan trenge på en maskin som er dedikert til Linux, som er i tillegg til en annen maskin med OS X eller Windows.

Lenke til kommentar
hva med å lage din egen distro? =p

For det tar jo bare en måned :roll:

5746830[/snapback]

Har du laget din egen distro siden du er så skråsikker ?

5755854[/snapback]

He?

Jeg mente at det var et dårlig forslag, da en måned er alt for kort tid til å "lage" en distro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...